Scheepsjournaal 2007

Gedane zaken....

Januari

De Hercules is na 14 jaar terug op de plek waar hij weer door alle stoomsleepbootliefhebbers bewonderd kan worden: de Voorhaven in Schiedam.

De hele vloot van de stichting is er verzameld en heeft er aan de Bertha een beste buur gevonden: schipper Lucas had nog een prima fokzeiltje (5-7 m2 ) dat op een stoomsleper goed van pas komt bij het varen op woelig water.



Februari


De onderhoudswerkzaamheden zijn in volle gang. Er moet een hoop gebeuren wil de Hercules in juni weer vaarklaar zijn.

Er wordt een start gemaakt met de vervanging van de toegang naar het achteronder en de voorbereidingen voor de ketelkeuring vragen de nodige aandacht: de vuurbrug in de ketel, waar al het vuur over geleid wordt, zal vervangen moeten worden.

Maart


Bij de tweejaarlijkse ketelkeuring is de ketel, die inmiddels al 92 jaar oud is, wederom goedgekeurd! De voor de keuring extra ontmantelde Hercules ligt er kwetsbaar bij. Van voor tot achter wordt er gewerkt en het ruikt in de machinekamer naar….. citroentjesfris!

En: we hebben water op de Heibok4! Onder het motto ‘als het kan dan moet het kunnen’ is de compressor op de Heibok, waarmee ooit een waterlans werd aangedreven voor het loswrikken van onwillige heipalen, werkend gekregen.. Er hoeft niet meer geputst te worden om het dek te schrobben!



April


Werk, werk, werk…


Mei


Na maanden hard bik-, schrap-, verf-, draai- en houtwerk is de ketel weer voorzichtig aan op stoom gebracht. De Hercules ligt er stralend bij. Alleen de stoomfluit en stoomsirene moeten nog opgepoetst worden voor het eerste evenement dit jaar: het loggerfestival in Vlaardingen!



Juni


De Hercules is wederom prominent aanwezig bij de Vlaardingse havenfeesten. Kap’tein Kees, die met dit festival gelijk z’n 50ste verjaardag vierde, gaf met de stoomfluit en gillende, voor de aan bakboord dobberende ‘tugspotters’ oorverdovende, sirene het startsein voor alle festiviteiten. Na alle feestelijkheden gaat het werk natuurlijk gewoon door. De nieuwe schuifkap van het achteronder is met het nodige schuur- en schaafwerk ook ge´nstalleerd. Ook worden de daklijsten weer op het roefje gemonteerd.


Juli


In de machinekamer worden de leidingen geverfd en is de waterafvoer van het dek aan stuurboordzijde vervangen. Het verschil mag er wezen! De schuifkap van het achteronder is met teer voorzien van een strepenpatroon dat de glooiende zadelvorm fraai doet uitkomen. De laatste hand wordt gelegd aan de deurtjes.

Onder dreiging van een enorm noodweer worden er kolen geladen en na het stomen van de kleppen is het tijd voor het volgende evenement: het Maasboulevard-feest in Schiedam.



Augustus


Een veelbewogen maand met allerhande activiteiten op het water: de van Loon hardzeildag in Veere, vestingdagen in Hellevoetsluis en de traditionele start- en eind-fluit bij Jay Sail bij Tiengemeten. Onderweg naar Veere sprong de Hercules in de bres voor een groep verkenners bij de sluis bij Zandkreek. Hun motorvlet moest een aantal vletjes naar de thuishaven slepen, maar het scheepje had niet genoeg kracht. Een peuleschilletje voor de Hercules, alhoewel het tempo vanwege de boeggolven flink omlaag moest.

Een bijzondere gebeurtenis vond plaats op 25 augustus in Hellevoetsluis: Johan Aartsen uit Ugchelen vroeg Ciska Bakker ten huwelijk! Er waren bloemen en champagne en natuurlijk werd er flink gefloten toen het antwoord van Ciska 'ja' was...


September


De Hercules trok weer veel bekijks bij de wereldhavendagen in Rotterdam. Bijgaande foto (ingestuurd door M. Laarman) toont een stoere dame die er lustig op los tuft.

Een impressie van de dagen, die van 's ochtends tot 's avonds gevuld zijn met 'waterspektakel', is terug te vinden in ons foto-album.



Oktober


Na de Furieade in Maassluis is er weer heel wat afgeflensd aan boord van de Heibok 4. Er is namelijk een extra stoomleiding aangebracht voor een grote stoomfluit. De Hercules beschikt al over een kleine stoomfluit, waarvoor je evengoed je oren dicht moet stoppen wanneer je al te dicht in de buurt staat! En met de stoomsirene kunnen objecten in de mist gelocaliseerd worden. In feite functioneert de sirene als vroege radar. Maar veel stoomschepen beschikten vroeger niet alleen over een kleine, maar ook over een grote stoomfluit, dus deze stond al een tijdje op het verlanglijstje...

En over verlanglijstjes gesproken: binnenkort zal de Hercules weer uitvaren om de goedheiligman op te halen...


November


Sinterklaas is goed en wel aangekomen in de randsteden aan de Maas om alle kinderen weer te voorzien van suikergoed en marsepein. Eerdaags zal ie alweer vertrekken, waarna de ketel weer leeg gaat om gepekt te worden.

Alsof er nog niet genoeg te doen is aan boord, wordt ook de trap naar het achteronder vernieuwd en zal er nieuw zeil (zeil op een stoomboot?? ja het kan!) gelegd worden, zodat het weer heerlijk toeven wordt tijdens verre reizen!



December


De winter deert een kolengestookte stichting natuurlijk niet! Bij de warme kachel worden aan boord van de Heibok 4 verhalen opgehaald over de winters van weleer. De Hercules is in haar Deense tijd namelijk als ijsbreker werkzaam geweest: met haar boeg liep ze 'op het ijs', waarna dit door de nodige tonnages gebroken werd. De ijsbrokken kwamen vervolgens onder het schip terecht, waar ze vermalen werden door de schroef. Niet echt de allerbeste behandeling voor zo'n schroef, maar hij kwam er wel glanzend gepoetst onder vandaan!

Tot zover het jaarjournaal van 2007. De Stichting Calorische Werktuigen wenst alle stoomvrienden:

Prettige Feestdagen en een Voorspoedig 2008!