Januari
|
|
De Hercules is na 14 jaar terug op de plek waar hij weer door
alle stoomsleepbootliefhebbers bewonderd kan worden: de Voorhaven in
Schiedam.
De hele vloot van de stichting is er verzameld en heeft er
aan de Bertha een beste buur gevonden: schipper Lucas had nog een prima
fokzeiltje (5-7 m2) dat op een stoomsleper goed van pas komt bij het
varen op woelig water.
|
 |
|
Februari
|
 |
De onderhoudswerkzaamheden zijn in volle gang. Er moet een
hoop gebeuren wil de Hercules in juni weer vaarklaar zijn.
Er wordt een start gemaakt met de vervanging van de toegang
naar het achteronder en de voorbereidingen voor de ketelkeuring vragen
de nodige aandacht: de vuurbrug in de ketel, waar al het vuur over
geleid wordt, zal vervangen moeten worden.
|
Maart
|
|
Bij de tweejaarlijkse ketelkeuring is de ketel, die
inmiddels al 92 jaar oud is, wederom goedgekeurd! De voor de keuring
extra ontmantelde Hercules ligt er kwetsbaar bij. Van voor tot achter
wordt er gewerkt en het ruikt in de machinekamer naar…..
citroentjesfris!
En: we hebben water op de Heibok4! Onder het motto ‘als het
kan dan moet het kunnen’ is de compressor op de Heibok, waarmee ooit
een waterlans werd aangedreven voor het loswrikken van onwillige
heipalen, werkend gekregen.. Er hoeft niet meer geputst te worden om
het dek te schrobben!
|
 |
|
April
|
|
Werk, werk, werk…
|
Mei
|
|
Na maanden hard bik-, schrap-, verf-, draai- en houtwerk is
de ketel weer voorzichtig aan op stoom gebracht. De Hercules ligt er
stralend bij. Alleen de stoomfluit en stoomsirene moeten nog opgepoetst
worden voor het eerste evenement dit jaar: het loggerfestival in
Vlaardingen!
|
 |
|
Juni
|
 |
De Hercules is wederom prominent aanwezig bij de Vlaardingse havenfeesten. Kap’tein
Kees, die met dit festival gelijk z’n 50ste verjaardag vierde, gaf met
de stoomfluit en gillende, voor de aan bakboord dobberende
‘tugspotters’ oorverdovende, sirene het startsein voor alle
festiviteiten.
Na alle feestelijkheden gaat het werk natuurlijk gewoon door. De nieuwe
schuifkap van het achteronder is met het nodige schuur- en schaafwerk
ook geïnstalleerd. Ook worden de daklijsten weer op het roefje
gemonteerd.
|
Juli
|
|
In de machinekamer worden de leidingen geverfd en is de
waterafvoer van het dek aan stuurboordzijde vervangen. Het verschil mag
er wezen! De schuifkap van het achteronder is met teer voorzien van een
strepenpatroon dat de glooiende zadelvorm fraai doet uitkomen. De
laatste hand wordt gelegd aan de deurtjes.
Onder dreiging van een enorm noodweer worden er kolen geladen
en na het stomen van de kleppen is het tijd voor het volgende
evenement: het Maasboulevard-feest in Schiedam.
|
 |
|
Augustus
|
 |
Een veelbewogen maand met allerhande activiteiten op het
water: de van Loon hardzeildag in Veere, vestingdagen in
Hellevoetsluis en de traditionele start- en eind-fluit bij Jay Sail bij
Tiengemeten. Onderweg naar Veere sprong de Hercules in de bres voor een
groep verkenners bij de sluis bij Zandkreek. Hun motorvlet moest een
aantal vletjes naar de thuishaven slepen, maar het scheepje had niet
genoeg kracht. Een peuleschilletje voor de Hercules, alhoewel het tempo
vanwege de boeggolven flink omlaag moest.
Een bijzondere gebeurtenis vond plaats op 25 augustus in
Hellevoetsluis: Johan Aartsen uit Ugchelen vroeg Ciska Bakker ten
huwelijk! Er waren bloemen en champagne en natuurlijk werd er flink
gefloten toen het antwoord van Ciska 'ja' was...
|
September
|
|
De Hercules trok weer veel bekijks bij de wereldhavendagen in
Rotterdam. Bijgaande foto (ingestuurd door M. Laarman) toont een stoere
dame die er lustig op los tuft.
Een impressie van de dagen, die van 's ochtends tot 's avonds
gevuld zijn met 'waterspektakel', is terug te vinden in ons
foto-album.
|
 |
|
Oktober
|
 |
Na de Furieade in Maassluis is er weer heel wat afgeflensd
aan boord van de Heibok 4. Er is namelijk een extra stoomleiding
aangebracht voor een grote stoomfluit. De Hercules beschikt al over een
kleine stoomfluit, waarvoor je evengoed je oren dicht moet stoppen
wanneer je al te dicht in de buurt staat! En met de stoomsirene kunnen
objecten in de mist gelocaliseerd worden. In feite functioneert de
sirene als vroege radar. Maar veel stoomschepen beschikten vroeger niet
alleen over een kleine, maar ook over een grote stoomfluit, dus deze
stond al een tijdje op het verlanglijstje...
En over verlanglijstjes gesproken: binnenkort zal de Hercules
weer uitvaren om de goedheiligman op te halen...
|
November
|
|
Sinterklaas is goed en wel aangekomen in de randsteden aan de
Maas om alle kinderen weer te voorzien van suikergoed en marsepein.
Eerdaags zal ie alweer vertrekken, waarna de ketel weer leeg gaat om
gepekt te worden.
Alsof er nog niet genoeg te doen is aan boord, wordt ook de
trap naar het achteronder vernieuwd en zal er nieuw zeil (zeil op een
stoomboot?? ja het kan!) gelegd worden, zodat het weer heerlijk toeven
wordt tijdens verre reizen!
|
 |
|
December
|
 |
De winter deert een kolengestookte stichting natuurlijk niet!
Bij de warme kachel worden aan boord van de Heibok 4 verhalen opgehaald
over de winters van weleer. De Hercules is in haar Deense tijd namelijk
als ijsbreker werkzaam geweest: met haar boeg liep ze 'op het ijs',
waarna dit door de nodige tonnages gebroken werd. De ijsbrokken kwamen
vervolgens onder het schip terecht, waar ze vermalen werden door de
schroef. Niet echt de allerbeste behandeling voor zo'n schroef, maar
hij kwam er wel glanzend gepoetst onder vandaan!
Tot zover het jaarjournaal van 2007. De Stichting Calorische
Werktuigen wenst alle stoomvrienden:
Prettige Feestdagen en een Voorspoedig 2008!
|