Scheepsjournaal 2018

Gedane zaken....

Januari


Lloyd's komt langs om bij de ketel voor de Goudvisch de nagels aan te wijzen die eruit moeten voor het magnetisch onderzoek. De mannen kunnen aan de slag. Er gaan vier nagels uit het front en zes uit de langsnaad waarna Lloyd's terugkomt om de gesteldheid van het metaal te testen. Er worden gelukkig geen haarscheuren aangetroffen en we kunnen voorlopig verder met opbouwen. Op de Goudvisch zelf wordt aan de derde plaat voor het vlak gewerkt. Uit het vooronderschot wordt een stuk gebrand voor een inspectieluik. De ketelsteunen worden voorbereid.

Na onderzoek van de rembanden op de voorlier van de heibok4 is gebleken dat ze in zeer slechte staat waren. Bij YCW-Beco mogen we nieuwe strippen halen om de oude te kunnen vervangen. Nadat de draadspindels en bevestigingsogen op de nieuwe strippen zijn gelast, zijn de rembanden naar Drie-D te Berkel en Rodenrijs gebracht om daar technisch nagekeken te worden en van nieuwe remvoering te worden voorzien.

De januari stormen hebben gelukkig weinig grip op onze vaartuigen niet in de laatste plaats door de pas vernieuwde trossen naar de wal.


Februari


Er wordt klinkgereedschap geleend om de ketel van de baggermolen Friesland en de ketel voor de Goudvisch te klinken. Na nagelgatinspectie door Lloyd's mogen er weer klinknagels teruggeklonken worden.

In het verfhok op de bok worden extra schappen en kastjes gemaakt zodat alle spullen overzichtelijk opgeborgen kunnen worden.

De rembanden worden opgehaald bij Drie-D. Met hartelijke dank voor de sponsoring.

Op de Goudvisch worden nieuwe spanten pas gemaakt voor de kolenbunkers.

We zijn verslagen door het nieuws van het overlijden van Henk van Duuren, eigenaar en kapitein van de ss Maarten.

Maart


Al een tijdje wordt er gewerkt aan een film over 40 jaar stoomvaart. Hiervoor komen de filmmakers o.a. een klein deel opnemen in de Voorhaven. De film zal tijdens Dordt in Stoom te zien zijn en is daarna op dvd te verkrijgen.

Het koude weer wordt benut om de laag teer van de kop van de Goudvisch te verwijderen waarna deze geborsteld kan worden en in de Owatrol gezet. Naast het vele laswerk wordt er een begin gemaakt aan de wanden voor de kolenbunker.

De gasolietank van de Argo wordt onder handen genomen.

Er wordt een waterpomp voor drinkwater op de bok geïnstalleerd.

Helaas is oud machinist Hans van Knotsenburg ons ontvallen. Na een ontmoeting in 2000 voer hij geregeld mee en stond met heel veel plezier op de plaat. Hans gefilmd in 2012 door Omroep Zeeland


April


De achterankerkluis op de Heibok4 wordt er met een snijbrander afgebrand en er komt een verhoging onder en een bolder en ankerdavid bovenop. De afgewerkte stoomleiding van de voorlier wordt vernieuwd en er wordt een nieuwe afgewerkte stoomleiding gemaakt voor de heilier. De luchtkoker over stuurboord tegen de heilier wordt verplaatst. Hierdoor kan de heilier beter bediend worden.

Op de Goudvisch wordt het vooronderschot teruggeplaatst en dicht gemaakt. Zo ook het machinekamerschot.

De machinekamer van de Hercules wordt gesopt. Over de machine komt een zeil waarna er begonnen wordt met plekken, gronden en verven van de machinekamerkap.

Mei


In de aanloop naar het evenement Dordt in Stoom wordt onze vrouwelijke medewerker Marianne geinterviewd en gefotografeerd voor een bijlage in het AD over vrouwen in de stoomwereld.

Uit de nalatenschap van Kees Jongert wordt een stoommachine voor de Goudvisch aangeschaft die met behulp van de familie van Baalen wordt opgehaald uit Medemblik, waarvoor dank!

Met de Heibok4 op sleeptouw vertrekken we richting Dordt. Omdat we gebruik maken van gunstig tij en moeten wachten voor de brug missen we helaas de premiere van de film 40 jaar VS. We zien wel vol enthousiasme de Dockyard III voorbijkomen, de voormalige Gebr. Bever, die in recordtijd door vrijwilligers is klaargestoomd voor DIS. Echt een super prestatie! 's Avonds varen we de vlootschouw waarbij de Jan de Sterke de Heibok4 op sleeptouw neemt. Zaterdag en zondag gaan we de hele dag in de rondvaart. Omdat je als bemanning weinig ziet van wat er op de wal gebeurt proberen we allemaal om de beurt even te gaan passagieren, het moet tenslotte wel leuk blijven en niet op werken gaan lijken. Zaterdagavond genieten we van een verkorte versie van de VS film op zeildoek in de Wolwevershaven. Op maandagochtend gaan we op ons gemak weer huiswaarts.


Juni


We gaan naar een nieuw evenement, Stoom op Scheveningen. Op de wal zijn stoommachines, werktuigen, walsen en klein stoom te zien. Samen met de Furie zijn wij aan de steiger te bezichtigen en het is gezellig druk.

Er wordt kolen geladen en op het moment dat de Hercules hiervoor aan de overkant ligt wordt door vrijwilligers van de brandweer op de ligplaats gezocht naar de verloren schroef van Kleppie. Helaas worden ze weggeroepen voordat ze iets kunnen vinden.

De tweede reis deze maand gaat naar de Havendagen in Terneuzen waar ook de Dockyard V en de Volharding 1 aanwezig zijn. Tijdens de vlootschouw proberen we indruk te maken met onze brandbluspomp. Het komt niet echt in de buurt van het volume van de pompen van de Multrashipsleepboten, wat vooral indruk maakt is het geluid van de stampende pomp. Na de vlootschouw helpen we onze stoomcollega de Volharding 1 van de Schelde af na een mankement aan de machine. Nieuw onderdeel van de havendagen is het sloeproeien waarbij we begeleidingsschip zijn. Hiervoor vertrekken we zondagochtend al vroeg richting Breskens. We begeleiden een damesroeiploeg en bekijken vol bewondering hun inzet, wat een prestatie! Als we op maandag terugvaren naar Schiedam is het lange tijd onzeker of we de Voorhaven wel in kunnen. Door een olielekkage in het Botlekgebied zijn diverse havens met oliekerende schermen afgesloten. Gelukkig wordt er bij onze aankomst net een schip de Voorhaven uitgelaten door een RPA boot en kunnen wij na een mooi maar vermoeiend evenement terug op ons plekje.

Juli


Op de Goudvisch wordt een begin gemaakt aan de eerste ketelstoel. De laatste resten teer worden verwijderd van het onderwaterschip. Dat dit, ondanks beschermende maatregelen, niet zo'n super idee is met het zonnige weer blijkt uit de opgezette en dikke ogen van diverse vrijwilligers de volgende dagen.

Op de kop van de Maasdijk bij de Koninginnebrug wordt een monument onthuld voor de oud-werknemers van scheepswerf Gusto. Op verzoek van de organisatie laten we onze scheepstoeter horen.

We zijn ook dit jaar weer aanwezig tijdens de Hardzeildagen in Veere als start- en finishschip. Verliep de aanbrengwedstrijd vorig jaar vooral erg nat, dit jaar wordt gekenmerkt door een gebrek aan wind. Vrijwilliger Martin vaart op zaterdag graag mee als schipper op één van de deelnemende zeilboten en ze vallen zelfs in de prijzen. Bijzondere afsluiting van het evenement was onze deelname aan het muziekoptreden van de 4tuoze matrozen, waarbij geprobeerd werd om een samenspel tussen zang en stoomfluit te creëren.


Augustus


We gaan, met de losse boot dit keer, naar de Vestingdagen in Hellevoetsluis. Kees, van de spits Clemens, vaart mee op de heenreis en wil graag een schepje op het vuur gooien. De mannen van de stichting hielpen hem eerder deze maand om bij tropische temperaturen een motor uit zijn scheepje te halen. Op zaterdag en zondag gaan we samen met de Dockyard V en de Volharding 1 in de rondvaart.Zelfs het trammetje van het eerste uur is aanwezig.

Geheel onverwachts spelen we een kleine rol in een heuse speelfilm. Voor de Hollywoodfilm Lyrebird, die gaat over de meestervervalser Han van Meegeren en zich afspeelt tijdens de bevrijding in 1945, wordt gebruik gemaakt van onze Hollandsche boot, roeiersvlet 'Argo' en beenakkervlet 'Kleppie'. Samen met Kees en Wout worden ze aangepast aan de tijd. Het wordt een hele lange dag voor de mannen met vooral heel veel wachten.

September


Het is weer tijd voor de gaskeuring en de installatie wordt aangepast aan de eisen van deze tijd. Bas komt helpen om stukken deurstijl van de stuurhut professioneel te vervangen. In de Spuihaven worden alle aanlegsteigers vernieuwd en hoewel het even aanpoten is om het aan boord te krijgen, worden er in de loop der dagen drie ladingen opstookhout gebracht. Onze vrijwilliger Dennis stapt in het huwelijksbootje en als verrassing wordt de Heibok naar de Florijnhaven versleept. Samen met een groot deel van de bruine vloot vormen ze hier een feestelijk achtergrond decor bij de trouwlocatie. Er wordt een banner namens de stichting onthuld waarna het bruidspaar de scheepstoeter laat horen.

De Argo wordt tijdens de Brandersfeesten ingezet als veegboot bij de zwemtocht en als sleepbootje voor, wat later blijkt, het winnende bouwwerk van de watersportvereniging van de Nieuwe Haven. Uit de woning van de Heibok wordt met enige moeite de oude watertank gehesen. Elektricien Rik heeft gezorgd dat we stromend water vanuit de tank achterin hebben, wat een luxe.

Op de Goudvisch gaat een deel van het achterdek eruit door klinknagels uit te boren. Naast het nieuwe vlak hebben we een paar slechte plekken die nog even worden aangepakt.


Oktober


We doen met de Hercules mee aan de 39e Furieade in Maassluis. Op de heenreis is Mevr. v. Lier uitgenodigd om mee te varen. Zij is erfgoedconsultant en kapitein Kees wisselt graag van gedachten met haar over alle regelgeving die hem zorgen baart voor de toekomst. Machinist Dennis staat alleen in de machinekamer en Eline komt kijken of ze hem kan helpen. Dat klinkt bekend.... Ze blijkt een vlotte leerling en mag onder streng toeziend oog van 'pleegbroer' Dennis zelfs aan de machine staan.

De ketel van de heibok wordt opgestookt waarna de buitenzijde voorzien wordt van een verfje. Doordat de ketel warm is kan de verf goed intrekken en drogen. Alle lieren worden gesmeerd en kunnen gelijk even lopen. De vloer van de kombuis wordt nagelopen, gebikt en in de Owatrol gezet door John, waarna hij weer in de groene lak gaat. Op de Argo wordt door Rik gewerkt aan een oliedrukalarm. Het bestuur gaat naar de werf om de dokbeurt van de heibok te bespreken. De bok is nodig aan een beurtje toe maar dit is tevens noodzakelijk i.v.m. de cvo keuring. N.a.v. het slepen van het ponton voor de gondelvaart ontvangen we van Dhr. Veth diverse gereedschap wat dankbaar in ontvangst wordt genomen.

November


November staat voor de Hercules weer in het teken van de intochten. Drie dit keer. Vlaardingen, lekker vroeg zoals gewoonlijk, waarna Schiedam volgt rond het middaguur. Op beide locaties is het super druk en wat is het toch leuk om onderdeel van dit mooie kinderfeest te zijn. Een week later mogen we de Sint voor een bedrijf in Papendrecht varen en ook hier is het druk.

Op de Goudvisch wordt het gat aan bakboord tussen ketelruim en vooronder groter uitgeslepen evenals het gat van de hennegatskoker. (Een hennegatskoker is het gat waar de roerkoning/stang doorheen gaat). Hierna worden er platen ingehecht. Op de plek van de oude uitlaat komt een nieuw plaatje.

Vanuit de ketel van de Hercules wordt het water overgepompt naar de ketel van de Heibok. We hebben nog een leuk klusje voor Loopuyt Distillers. Voor een boksevenement wordt de Trailersmoker van Rookbaard van de Buitenhavenweg overgezet naar de overkant. Dit levert unieke plaatjes op. De Argo fungeert 's avonds als overzetveer.

Twee jaar gaan snel voorbij, het is weer tijd voor de ketelkeur. Nu het vaarseizoen er weer op zit kunnen de voorbereidingen hiervoor beginnen en wordt er begonnen met het verwijderen van de roosterbaren uit de vuurgangen.


December


Op de Hercules worden voor de ketelkeur de vuurstenen uit de vuurbruggen verwijderd en de vlamkast en roetzakken schoongemaakt en leeggeschept. De ketel wordt met lucht leeggedrukt en het mangatdeksel gaat open. De bodem van de ketel wordt schoongemaakt en de filterbak leeggezogen. Via de hydrofoor wordt de achterpiek leeggepompt. De spuipijp in de ketel wordt losgemaakt. De koelwaterpomp en condensor leeggezogen. De geiser en alle kranen worden afgetapt. De vuurbruggen blijken bij nadere inspectie zo slecht te zijn dat deze in hun geheel losgebrand worden en verwijderd.

Twee lieren van de voormalige stoombok Ajax, die gered waren van de sloop, en de machine die bestemd was voor het stoombeurtschip Geertruida Margaretha worden uit het scheepje getakeld en krijgen een nieuwe bestemming bij de RTM.

Ook de heiketel wordt schoongemaakt voor de ketelkeur. De deksel en de acht inspectieluiken gaan los en er uit. De fieldpijpen worden leeggezogen. De roosterbaren worden verwijderd en div. afsluiters gaan los van de ketel.

Op naar