Scheepsjournaal 2018

Gedane zaken....

Januari


Lloyd's komt langs om bij de ketel voor de Goudvisch de nagels aan te wijzen die eruit moeten voor het magnetisch onderzoek. De mannen kunnen aan de slag. Er gaan vier nagels uit het front en zes uit de langsnaad waarna Lloyd's terugkomt om de gesteldheid van het metaal te testen. Er worden gelukkig geen haarscheuren aangetroffen en we kunnen voorlopig verder met opbouwen. Op de Goudvisch zelf wordt aan de derde plaat voor het vlak gewerkt. Uit het vooronderschot wordt een stuk gebrand voor een inspectieluik. De ketelsteunen worden voorbereid.

Na onderzoek van de rembanden op de voorlier van de heibok4 is gebleken dat ze in zeer slechte staat waren. Bij YCW-Beco mogen we nieuwe strippen halen om de oude te kunnen vervangen. Nadat de draadspindels en bevestigingsogen op de nieuwe strippen zijn gelast, zijn de rembanden naar Drie-D te Berkel en Rodenrijs gebracht om daar technisch nagekeken te worden en van nieuwe remvoering te worden voorzien.

De januari stormen hebben gelukkig weinig grip op onze vaartuigen niet in de laatste plaats door de pas vernieuwde trossen naar de wal.


Februari


Er wordt klinkgereedschap geleend om de ketel van de baggermolen Friesland en de ketel voor de Goudvisch te klinken. Na nagelgatinspectie door Lloyd's mogen er weer klinknagels teruggeklonken worden.

In het verfhok op de bok worden extra schappen en kastjes gemaakt zodat alle spullen overzichtelijk opgeborgen kunnen worden.

De rembanden worden opgehaald bij Drie-D. Met hartelijke dank voor de sponsoring.

Op de Goudvisch worden nieuwe spanten pas gemaakt voor de kolenbunkers.

We zijn verslagen door het nieuws van het overlijden van Henk van Duuren, eigenaar en kapitein van de ss Maarten.

Maart


Al een tijdje wordt er gewerkt aan een film over 40 jaar stoomvaart. Hiervoor komen de filmmakers o.a. een klein deel opnemen in de Voorhaven. De film zal tijdens Dordt in Stoom te zien zijn en is daarna op dvd te verkrijgen.

Het koude weer wordt benut om de laag teer van de kop van de Goudvisch te verwijderen waarna deze geborsteld kan worden en in de Owatrol gezet. Naast het vele laswerk wordt er een begin gemaakt aan de wanden voor de kolenbunker.

De gasolietank van de Argo wordt onder handen genomen.

Er wordt een waterpomp voor drinkwater op de bok geïnstalleerd.

Helaas is oud machinist Hans van Knotsenburg ons ontvallen. Na een ontmoeting in 2000 voer hij geregeld mee en stond met heel veel plezier op de plaat. Hans gefilmd in 2012 door Omroep Zeeland


April


De achterankerkluis op de Heibok4 wordt er met een snijbrander afgebrand en er komt een verhoging onder en een bolder en ankerdavid bovenop. De afgewerkte stoomleiding van de voorlier wordt vernieuwd en er wordt een nieuwe afgewerkte stoomleiding gemaakt voor de heilier. De luchtkoker over stuurboord tegen de heilier wordt verplaatst. Hierdoor kan de heilier beter bediend worden.

Op de Goudvisch wordt het vooronderschot teruggeplaatst en dicht gemaakt. Zo ook het machinekamerschot.

De machinekamer van de Hercules wordt gesopt. Over de machine komt een zeil waarna er begonnen wordt met plekken, gronden en verven van de machinekamerkap.

Mei


In de aanloop naar het evenement Dordt in Stoom wordt onze vrouwelijke medewerker Marianne geinterviewd en gefotografeerd voor een bijlage in het AD over vrouwen in de stoomwereld.

Uit de nalatenschap van Kees Jongert wordt een stoommachine voor de Goudvisch aangeschaft die met behulp van de familie van Baalen wordt opgehaald uit Medemblik, waarvoor dank!

Met de Heibok4 op sleeptouw vertrekken we richting Dordt. Omdat we gebruik maken van gunstig tij en moeten wachten voor de brug missen we helaas de premiere van de film 40 jaar VS. We zien wel vol enthousiasme de Dockyard III voorbijkomen, de voormalige Gebr. Bever, die in recordtijd door vrijwilligers is klaargestoomd voor DIS. Echt een super prestatie! 's Avonds varen we de vlootschouw waarbij de Jan de Sterke de Heibok4 op sleeptouw neemt. Zaterdag en zondag gaan we de hele dag in de rondvaart. Omdat je als bemanning weinig ziet van wat er op de wal gebeurt proberen we allemaal om de beurt even te gaan passagieren, het moet tenslotte wel leuk blijven en niet op werken gaan lijken. Zaterdagavond genieten we van een verkorte versie van de VS film op zeildoek in de Wolwevershaven. Op maandagochtend gaan we op ons gemak weer huiswaarts.


Juni


We gaan naar een nieuw evenement, Stoom op Scheveningen. Op de wal zijn stoommachines, werktuigen, walsen en klein stoom te zien. Samen met de Furie zijn wij aan de steiger te bezichtigen en het is gezellig druk.

Er wordt kolen geladen en op het moment dat de Hercules hiervoor aan de overkant ligt wordt door vrijwilligers van de brandweer op de ligplaats gezocht naar de verloren schroef van Kleppie. Helaas worden ze weggeroepen voordat ze iets kunnen vinden.

De tweede reis deze maand gaat naar de Havendagen in Terneuzen waar ook de Dockyard V en de Volharding 1 aanwezig zijn. Tijdens de vlootschouw proberen we indruk te maken met onze brandbluspomp. Het komt niet echt in de buurt van het volume van de pompen van de Multrashipsleepboten, wat vooral indruk maakt is het geluid van de stampende pomp. Na de vlootschouw helpen we onze stoomcollega de Volharding 1 van de Schelde af na een mankement aan de machine. Nieuw onderdeel van de havendagen is het sloeproeien waarbij we begeleidingsschip zijn. Hiervoor vertrekken we zondagochtend al vroeg richting Breskens. We begeleiden een damesroeiploeg en bekijken vol bewondering hun inzet, wat een prestatie! Als we op maandag terugvaren naar Schiedam is het lange tijd onzeker of we de Voorhaven wel in kunnen. Door een olielekkage in het Botlekgebied zijn diverse havens met oliekerende schermen afgesloten. Gelukkig wordt er bij onze aankomst net een schip de Voorhaven uitgelaten door een RPA boot en kunnen wij na een mooi maar vermoeiend evenement terug op ons plekje.

Juli


Op de Goudvisch wordt een begin gemaakt aan de eerste ketelstoel. De laatste resten teer worden verwijderd van het onderwaterschip. Dat dit, ondanks beschermende maatregelen, niet zo'n super idee is met het zonnige weer blijkt uit de opgezette en dikke ogen van diverse vrijwilligers de volgende dagen.

Op de kop van de Maasdijk bij de Koninginnebrug wordt een monument onthuld voor de oud-werknemers van scheepswerf Gusto. Op verzoek van de organisatie laten we onze scheepstoeter horen.

We zijn ook dit jaar weer aanwezig tijdens de Hardzeildagen in Veere als start- en finishschip. Verliep de aanbrengwedstrijd vorig jaar vooral erg nat, dit jaar wordt gekenmerkt door een gebrek aan wind. Vrijwilliger Martin vaart op zaterdag graag mee als schipper op één van de deelnemende zeilboten en ze vallen zelfs in de prijzen. Bijzondere afsluiting van het evenement was onze deelname aan het muziekoptreden van de 4tuoze matrozen, waarbij geprobeerd werd om een samenspel tussen zang en stoomfluit te creëren.