Scheepsjournaal 2019

Gedane zaken....

Januari


Helaas is door div. omstandigheden het project rond het stoombeurtschip Geertruida Margaretha gestrand. Het schip wordt leeggehaald en met behulp van de heibok4 wordt de ketel uit het ruim getakeld en op het ponton gezet.

Vanuit de organisatie achter het stedelijk museum worden we gevraagd een lezing te houden over onze stichting. "Corneille meets Schiedam". Hans neemt, enthousiast vooruitgeschoven door onze voorzitter, hiervoor de honneurs waar en vertelt met behulp van een fotoreportage over onze vaartuigen. Hanneke de Man zet de spotlight op vogels, één van de inspiratiebronnen van Corneille, en samen met het publiek zoeken ze of er overeenkomsten zijn tussen beide onderwerpen.

Voor de tweejaarlijkse keuring komt Lloyd's langs voor periodiek onderzoek.


Februari


Met pijn in ons hart zien we de Geertruida Margaretha naast de "schrootbaron" vertrekken richting sloop. Een droom valt in duigen, wat hadden we dit graag anders gezien.

Het was even geduld hebben door alle drukte op de werven vanwege het verplichte Certificaat van Onderzoek, maar eindelijk is het zover en gaat de H4 naar de werf. Het was heel wat jaren geleden dat de bok voor het laatst droog gestaan had maar het vlak zag er desondanks nog goed uit. Op de waterlijn worden 2 strippen gehecht en afgelast waarna alles weer in de verf gezet wordt.

Met een groot deel van onze vrijwilligers en aanhang bezoeken we op uitnodiging van Loopuyt hun bijzondere locatie en genieten van de sfeer, mysteries en heerlijke cocktails.

Helaas moeten we na jaren goede dienst afscheid nemen van Kleppie onze beenakkervlet. De vlet werd jaren geleden gekocht van Guus Klepke nadat hij lang op de bodem van de Buitenhaven gelegen had. Het vletje was al een tijdje lek op de waterlijn. Toen de mannen haar onder handen wilden nemen bleek het staal van het vlak al zover heen te zijn dat er niets anders overbleef dan haar eigenhandig te slopen.

Maart


Voor het opnieuw opbouwen van de vuurbedden in de ketel van de Hercules worden de reserveroosters gepast. Er komen nieuwe vuurbruggen. Het passen, meten en vastlassen is een lastig en onhandig karwei in de krappe, koude en harde vuurgang.

De heibok4 is volgende maand uitgenodigd voor de opening van het vernieuwde jenevermuseum en voordat Lloyd's komt voor het warm nader moet er nog het e.e.a. uitgetest worden. Het zit allemaal niet mee. Er worden pakkingen gesneden en geplaatst maar div. keren blijven de luikjes lekken en moet alles weer opnieuw. En er ontstaat zelfs een lek in één van de Fieldpijpen waardoor deze vervangen moet worden. Gelukkig zijn er reservepijpen voorradig en heeft onze voorzitter de kennis om deze pijp snel en vakkundig te vervangen.

Wisten jullie dat de Hercules binnenkort als Lego model te bewonderen is? Een hobbyist heeft met behulp van foto's de boot nagebouwd op schaal 1:40. Te bewonderen tijdens de Havendagen op 14 en 15 juni te Woerden.


April


We zijn aanwezig met de H4 bij de heropening van het Jenevermuseum. Dit gaat niet zonder slag of stoot. De lage waterstand is een probleem met wegkomen uit de Voorhaven en tot overmaat van ramp breekt de V-snaar van de Argo en slaat daarbij de dop van de koelwatertank kapot. Gelukkig kunnen we op Alex en zijn bootje rekenen die ons uit de brand helpt. Bij het testen voor de openingshandeling geeft de stoomhoorn onverwachts problemen en moet er gauw geïmproviseerd worden. We kunnen gelukkig toch van ons laten horen. De terugweg verloopt eveneens niet geheel soepel maar uiteindelijk ligt alles weer terug op zijn plek. Hans komt mooie nieuwe borden monteren op de kolenbak waaronder die met het Europanummer. Weer een puntje voor het CvO afgevinkt.

Voor de Goudvisch wordt een begin gemaakt met het ontmantelen van de stoommachine. De geblauwde plaat en isolatie gaan er vanaf. De hoge druk kolom wordt kaalgebikt en de smoorschuif losgemaakt. De cilinderdeksels worden verwijderd en er wordt geprobeerd beweging te krijgen in de zuigerstangen. Wat tot nu toe maar gedeeltelijk lukt. In het casco zelf wordt een vloer voor de kolenbunkers gemaakt en worden de openingen in de ketelstoelen uitgebrand.

Mei


De mastkoker blijkt slecht te zijn en wordt vernieuwd. Hiervoor moet geslepen en gebrand worden waarvoor in de vooronderingang de betimmering van de aangrenzende wanden verwijderd wordt. Ook een deel onder de drempel van het toilet en een stuk van de stuurhut blijken slecht en worden vernieuwd. Een groot oppervlak van de opbouw wordt geschuurd. In de machinekamer wordt aan de luchtpomp en het juk gewerkt en de vier lagers worden pas gemaakt. De pomp krijgt nieuwe Kinghorn kleppen en blijkt hierdoor een stuk stiller!

Van de stoommachine voor de Goudvisch wordt de beplating van de cilinders verwijderd, evenals de zuigers, schuiven, zuigerstangen, kruishoofden, drijfstangen en krukas. De fundatie van de machine wordt gebikt.
In het casco worden twee spanten voor de achterpiek gemaakt en gaat de achterpiek gedeeltelijk in het cement. De onderste plaat van het achterpiekschot gaat op z'n plek. Hier worden twee leidingen door gemaakt voorzien van flens voor vet en water aansluiting. De krukas wordt opgeschuurd en de stalen trap in het achteronder wordt losgeslepen om iets te worden verplaatst.


Juni


In aanloop naar het eerste evenement van het seizoen wordt er nog aardig wat afgeklust. De stuurhut wordt geschuurd en gaat in de beits. Het toilet wordt voorzien van een nieuwe drempel en de vloer van een nieuw kleurtje. De opbouw van het schip krijgt een verse laag Zweeds rood. Onder de geleiders van de achteronderkap zit zoveel roest dat het luik bijna niet meer open gaat. Het hele luik gaat los en door tijdsgebrek wordt voorlopig één kant aangepakt om de boel weer gangbaar te maken. We gaan met de Heibok4 op herhaling bij Loopuyt. De bbq gaat weer naar de overkant en de Argo is wederom pendelboot. We combineren de terugvaart naar de Voorhaven met het kolen laden voor de Hercules. Er is ruim zeventien ton besteld en die passen niet allemaal in de bunkers. Zo'n ton of zes gaan aan dek van de H4.

Op naar de Havendagen in Terneuzen. Voorafgaand hebben we een asverstrooiing in Vlissingen. Het is een eer om oud machinist Hans zijn laatste wens in te willigen. In Terneuzen doen we mee aan de vlootschouw waarbij de Dockyard III het stoer opneemt tegen reus 'Multratug 28'. We fungeren weer als begeleidingsschip bij het sloeproeien en varen diverse rondvaarten waarbij onze zonnetent een uitkomst is voor veel passagiers tijdens de warmte. De thuisreis wordt een uitdaging. Net na de sluis bij Hansweert ontdekken de mannen in de machinekamer een lekke steunpijp. Wat is wijsheid? We besluiten 's nachts door te varen. Met verlaagde druk en veel water soupleren komen we de volgende ochtend rond vijven aan in de Voorhaven. Vermoeid maar een bijzondere ervaring rijker.

Juli


Een drukke maand met vier vaarten. De dag na thuiskomst uit Terneuzen gaat een groot deel van de kolen van de bok in de bunkers van de boot. Als de ketel wat afgekoeld is gaat er een stopper in de lekke steunpijp en wordt er water geladen. Er kan weer gestookt worden voor de Spuidag in Oud-Beijerland. Op de woensdag hierna varen we een privé-gezelschap. Het weer overdag zit niet mee maar dat mag de pret niet drukken. 's Avonds komt er een karaoke set aan boord. De zon breekt door en er wordt zelfs polonaise aan dek gelopen. Ons 'Sonnetje' waagt zich aan het lied 'De straatjongen uit Rotterdam'. Hij krijgt een medaille, al is het alleen al voor zijn moed. Wàt een feest! Na nog een privévaart met veiligheidsmensen uit de regio volgt ons jaarlijks terugkerende evenement de 'Hardzeildag in Veere' waar we weer als start- en finishschip aanwezig zijn. De wedstrijd moet nog bijna gestaakt worden omdat er onweer uitbreekt maar gelukkig is het net zo snel weer voorbij als dat het opkwam. Op de terugweg genieten we nog even van het vuurwerk bij Bruinisse voordat we de Krammersluis invaren. We overnachten naast een groot vrachtschip dat helaas 's morgens iets te vroeg weg wil. Gelukkig beseffen ze dat we even tijd nodig hebben om de boel weer op te porren. Rustig aan loopt na het losgooien de druk weer op en stomen we terug richting thuishaven waar gelijk maar de laatste resten kolen van de bok in de bunkers verdwijnen.


Augustus


Hollen of stilstaan. Na vijf vaarten is het ineens weer rustig tot begin oktober. Helaas staat het onderhoud van onze vloot nooit stil. Er wordt gebikt en geschuurd aan de boeiing van de Hercules waarbij weer een klink karweitje wordt gevonden. De hoeklijnen van de stutten van de boeiing worden losgebrand en er worden nieuwe pas gemaakt. Met diverse samenstellingen van vrijwilligers worden deze in een paar klinksessies weer vastgezet met nieuwe nagels. Belangrijk is om de hete nagels na verhitting zo snel mogelijk in het gat aan te brengen. De één is hier wat handiger in dan de ander wat lichtelijk tot hilariteit leidt bij de omstanders.

Op de Heibok worden beugels gemaakt voor de reddingsboeien. Nog een puntje op het lijstje voor het certificaat van onderzoek.

Twee spantjes worden geklonken in het vooronder en de machinekamer van de Goudvisch. De toekomstige ketel wordt in de zilverpaint gezet. Oogt gelijk weer wat netter op de bak. De cilinders van de machine gaan ook in de zilverpaint. De bouten uit de leistrip van de lage druk worden losgemaakt met een brander.

September


Het onderhoud gaat door. Op de Hercules wordt de binnenboeiing geplekt en in de menie gezet waarna hij in de crème gaat net zo als de golfbreker. Het verhoogdek wordt geschuurd en gaat in de zwarte lak. Er zit speling in de roerketting en deze wordt ingekort. Op de H4 wordt een gat in dek gemaakt voor een noodafsluiter voor het aggregaat.

Het machientje voor de Goudvisch wordt verder onder handen genomen. Krukas, lagers, kappen en moeren gedemonteerd, geborsteld en in de Owatrol gezet. De onderkant van de fundatie wordt geborsteld. Het hoge druk lager wordt schoongemaakt en gepoetst zo ook het excentriek.


Oktober


Fijn, weer een evenement in het vooruitzicht. We mogen dit keer weer samen met de Heibok4 naar de Furieade in Maassluis. Er is uitgepakt voor de opening van de 40e editie. Het is een mysterieus spektakel waar ondanks de regen veel mensen langs de kade en op de schepen van genieten. Op zaterdag kunnen we een kijkje nemen in het Nationaal sleepvaart museum waar speciaal voor dit weekend de Lego modellen van de Furie en Hercules te bewonderen zijn. Ze staan gezusterlijk naast elkaar. Leuk om te zien hoe gedetailleerd ze zijn. Zondagochtend vertrekken we weer huiswaarts.

Er wordt verder gewerkt aan de machine voor de Goudvisch. De onderkant van de cilinders worden geborsteld en samen met de kolommen in de menie gezet.

November


De borden in de pijp worden uitgewisseld, het is tijd voor de Sinterklaasintochten. De Hercules wordt weer omgetoverd tot "Spanje". Onze roeiersvlet "Argo" fungeert als pietenboot. Een week later mogen we in de herhaling voor een bedrijf in Papendrecht. Hierna zit het vaarseizoen er helaas weer op en kan het winterklaar maken beginnen. Dan gaat de ziel er een beetje uit. Alles raakt minder toegankelijk o.a. door het zeil over de stuurhut om het hout te beschermen. Er is geen warm of koud stromend water meer. Gelukkig kunnen we uitwijken naar de naastgelegen Heibok waar het tussen de karweien door goed vertoeven is in de woning.


December


De werkzaamheden verplaatsen zich naar binnen. De dekplaat gaat van de koelpomp. De vloerplaten worden kaalgebikt en geborsteld. Het manometerbord van het achterschot wordt onder handen genomen. De hydrofoor, de pomp die het schip van drinkwater voorziet, wordt uitgebouwd. De laatste maanden vertoonde hij kuren en was er al aan gesleuteld. De wintermaanden kunnen mooi benut worden om hem geheel te vervangen. De bijbehorende drukketel voor het drinkwater wordt uitgespoten.

Op de Goudvisch wordt het achteronderschot afgelast en een nieuw stuk achterdekplaat pas gemaakt. De twee delen van het vooronderspant worden aan elkaar gelast en het nieuwe dekplaatje wordt in het achterdek geklonken.

Blijf ons volgen in