Scheepsjournaal 2020

Gedane zaken....

Januari


In een onstuimige januari maand waarin we geregeld onze meereinden moeten controleren na hevige windstoten ligt de focus weer op het onderhoud van onze vaartuigen. Het manometerbord uit de machinekamer is onder handen genomen en wordt teruggeplaatst. De hydrofoor wordt voorzien van een nieuwe pomp en kan weer gemonteerd worden en aangesloten. Omdat het nog even duurt voordat er evenementen aankomen waarbij er geslapen moet worden aan boord, en omdat we weer een ervaren houtbewerker in ons midden hebben, wordt besloten om iets wat al lang op de planning stond uit te gaan voeren, het vernieuwen van de stuurboordhut in het vooronder van de Hercules. Het hele interieur wordt verwijderd.

Op de Goudvisch wordt het achterdek er weer in geklonken. De krukas wordt in de machine gelegd en de lagers afgesteld. De hoge druk zuiger wordt warm gemaakt om de zuigerveren los te krijgen, helaas niet gelukt. De excentriekstang van de lage druk wordt geschuurd en geborsteld en de luchthelmen van de pompen gaan kaal en in de menie. De drijfstang van de hoge druk wordt blank gemaakt.


Februari


De jeugd was afgelopen weken regelmatig in het vlak van de machinekamer te vinden. Niet echt een heel fijn karweitje maar ook hier moet het schip goed geconserveerd worden. Rob, de timmerman gaat voortvarend te werk. Binnen no time is de hut voorzien van nieuw grondhout, wandplaten, een kastgeraamte en een nieuw plafond.

Het bergijzer heeft ruimte sinds er eind 2018 tot tweemaal toe een boot op de kont geklapt is. Dit wordt opgelost door er een stuk tussenuit te slijpen.

Voor de jaarlijkse vergadering van de Vereniging Stoomvaart reizen we af naar Den Helder waar uitgebreid wordt ingegaan op de navolging van de ingewikkelde regelgeving rond het CvO (Certificaat van Onderzoek).

Er wordt een speciale gatenboor aangeschaft om de laatste pijpeindjes uit de ketel van de Goudvisch te boren. Bij de machine gaat de smoorschuif uit elkaar evenals de hoge- en lage drukzuiger, wat nu wel lukt. Diverse onderdelen van de machine krijgen een mooi rood kleurtje.

Maart


Het kastgeraamte in het vooronder krijgt deuren en twee kooien krijgen vorm. De wasbak wordt uitgelijnd. De schoorsteen van de Hercules wordt kaal gemaakt waarna hij in de menie gezet wordt.

In het achterdek van de Goudvisch wordt plaat twee gepast en er worden gaten voorgeboord waar later de klinknagels doorheen komen. Er worden twee flenzen uit een plaat gebrand voor de spuiafsluiter waarna deze op de huid pas wordt gemaakt voor aansluiting en hierna geïnstalleerd wordt op de stuurboord kim. Voor de leek, de kim is de ronding of knik waar de bodem (het "vlak") van een schip overgaat in de zijwand. De laatste pijpeindjes komen uit het ketelfront. De gatenboor is ook op zijn einde. Naarmate het karwei vorderde verloor hij als een oud mens steeds meer van zijn tanden.

En toen kwam het Coronavirus om de hoek kijken.....