Scheepsjournaal 2011

Gedane zaken....

Januari

Er waren jaren dat er in de winter weinig activiteiten waren bij de stichting. Echter door het feit dat in de woning van de bok een allesbrander staat is hier verandering in gekomen.

Zodra het niet al te koud is wordt er dan ook stug doorgewerkt door diverse vrijwilligers om alle isolatie rond de ketel van de Hercules te verwijderen voor de 25 jarige keuring.

Ook alle leidingen en afsluiters moeten los en sommigen zijn niet van plan zich na al die jaren gauw gewonnen te geven.



Februari


De meeste vrije tijd deze maand wordt besteed aan het uit elkaar halen van leidingen. En aan het schoonmaken van zowel de ketel van de Hercules als die van de heibok.

De agenda komt erbij en er wordt gekeken wanneer Lloyd's kan komen voor de keuringen.

In de "Argo" (onze roeiersvlet) wordt een nieuwe accu geplaatst.


Maart


De Kombuis neemt gestaag weer vorm aan.

De brandblussers worden gekeurd.

Lloyd's komt langs. De ketels van de Hercules en heibok worden beoordeeld. Er kan begonnen worden met de enorme klus van het opbouwen voor het afpersen en het "warm nader".

Voor het afpersen moet de ketel gevuld worden met water en naar 1,3 maal zijn werkdruk gebracht worden. Dan wordt de ketel (nog zonder bekleding) opnieuw bekeken door Lloyd's (het voormalige stoomwezen) en gecontroleerd op eventuele lekkages van nagels, afsluiters, leidingen en deksels. Daarna volgt het "warm nader". Het onder volle druk kijken of de veiligheid er op tijd uitgaat.

In de heiketel komen andere roosterbaren, met dank aan Fam. Vastenhout van de s.s. Finland.


April


Afsluiters worden aangepast en de laatste appendages worden weer vastgezet voor het afpersen.

De ketel wordt geheel gevuld met water, zo'n 12.000 liter, en door een hogedrukpomp naar 15 atmosfeer gebracht. De inspecteur van Lloyds komt weer langs om te kijken of de ketel daar geen problemen mee heeft. Alles wordt in orde bevonden.

Er kan begonnen worden aan de volgende grote klus, het opnieuw isoleren van de ketel. Hiervoor werd eerder deze maand nieuwe bekleding aan boord gebracht door Westland isolatie.

Mei


De ketel wordt in de menie gezet. En na twee middagjes helpen hiermee diep respect voor de mannen die regelmatig in, onder en op de ketel moeten werken. Hierna gaat de isolatie eromheen. Dan volgen als laatste de platen aluminium. Met als resultaat een netjes ingepakte ketel.

De Stichting is in het bezit gekomen van mooie hoge luchthappers uit de nalatenschap van Kees Jongert. (Deze stonden al een tijd op het verlanglijstje). Er worden rolletjes voor gemaakt door onze draaier Jan, zodat de luchthappers op de wind gezet kunnen worden. Ze worden van een likje verf voorzien en de dag voor vertrek naar Maassluis zijn ze klaar.

De telegraaf wordt overhaald. De Kombuis weer ingericht. De hele boot wordt van binnen en buiten gesopt. De mannen lopen na maanden van hard en zwaar werk op hun laatste tandvlees. Tot slot wordt op de heenreis naar Maassluis de warm nader test afgenomen. Op de juiste druk gaat de veiligheid eruit. Laat de dag v/d zeesleepvaart maar komen.


Juni


Begin v/d maand wordt er zo'n 13 ton kolen geladen. Alles gaat dit keer gelijk de bunkers in met als gevolg dat de Hercules scheef ligt over bakboord. Dit komt omdat ook het gewicht van de condensor al aan bakboord zit. Maar als de stokers een daagje alleen van bakboord stoken komt ze netjes weer recht te liggen.

Er worden deurtjes gemaakt voor onder de werkbank in de machinekamer.

Eind v/d maand gaan we naar de havendagen in Terneuzen. Omdat we aardig wat uurtjes onderweg zijn overnachten we samen met de Dockyard V in Hansweert. De volgende dag vertrekken we vroeg en zijn er bijtijds. We doen een poging het zout v/d opbouw te verwijderen. Al het koper wordt gepoetst. Er is tijd om bij te praten met de andere bemanningen. De zaterdag begint helaas regenachtig en het is al middag voordat we met de eerste passagiers gaan varen. De avonden zijn gezellig met optredens van bekende nederlanders in de tenten en door uitwisseling van kaas, worst en drankjes met de buren. De zondag is erg warm en wordt afgesloten met de vlootschouw. We laten flink van ons horen en hierna begint de reis huiswaarts. Na weer een erg warme dag, waardoor het best afzien was voor de mannen in de machinekamer, zijn we maandagmiddag rond vieren weer terug in Schiedam.



Juli


De Hercules doet al jaren dienst als start- en finishschip tijdens de Van Loon Hardzeildagen in Veere. We worden zoals altijd verwacht op donderdagavond in Zierikzee waar we meestal ontvangen worden met een heerlijke mosselmaaltijd. Dit keer wordt in de middag pas koers gezet naar Zierikzee omdat onze kapitein nog een ochtenddienst bij de baas moet draaien. Door een koude ketel en machine komt de Hercules op de Waterweg door de harde wind bijna niet vooruit. Maar op de Oosterschelde wordt de Hercules en zijn bemanning pas echt op de proef gesteld. De golven beuken op de nieuwe golfbrekerneus in. De ramen blijven gelukkig heel maar dit geldt niet voor de borden in de Kombuis. Ook de bestekladen moeten er aan geloven. Reddingsboeien worden uit hun haken gespoeld, water en zand belanden in de vooronder ingang. De machinist heeft ’s avonds een natte kooi. Er komt zoveel water aan dek dat de machinekamerploeg niet afgelost kan worden. Ondanks dit alles stijgt er een vrolijk gezang omhoog door de spreekbuis. De jeugd heeft er blijkbaar nog zin in. De mosselmaaltijd wordt door het late tijdstip van aankomst gemist maar de boot komt gelukkig heelhuids aan.

Op vrijdag is de aanbrengtocht en wordt er vertrokken naar Veere. Gelukkig wordt het weer stukken beter en zo kan ook op zaterdag de hardzeildag doorgaan en is de barre tocht niet voor niks geweest. De bemanning zet de banken tegen de ”koelkast” om warm en uit de wind te zitten. De zeilboten vliegen voorbij. Het wordt toch nog een geslaagd evenement.

Zondagochtend vroeg wordt er zelfs met een voorzichtig zonnetje vertrokken voor de terugreis en na een rustige tocht van zo’n tien uur varen zijn we weer terug op onze plek in de voorhaven.



Augustus


Door het uitgebreide verhaal vorige maand over de Veere reis was er geen plek meer om te vermelden dat we ook nog naar de Spuidagen in Oud Beijerland zijn geweest begin juli. Het weer is super en rond de haven heerst een gezellige drukte. Samen met de Pieter Boele varen we tochtjes met passagiers.

Het is een rustige vakantiemaand waarin veel vrijwilligers vakantie houden maar ondanks dat gaat het "gewone" onderhoud door. Na de erg natte vaartocht naar Veere is het noodzaak om de electrische bedrading na te lopen. Er wordt hier en daar wat geschuurd, geverfd en gesopt.
Aan het eind v/d maand gaat het deksel weer van de pijp en begint het opstoken voor het varen van een gezelschap tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam.


September


Met ons gezelschap beleven we de Wereldhavendagen vanaf het water.

We komen in het bezit van een heel bijzondere stoomfluit, namelijk die van de sleepboot "Drente". Deze sleepboot strandde in 1935 voor de kust van Egmond.

De vletten "Argo" en "Kleppie" doen mee met de jaarlijkse Gondelvaart als stuurvaartuigen. De "Argo" verleent zelfs nog assistentie aan een jacht met motorpech.

Aan het eind v/d maand wordt er opgestookt voor de Furieade. Het belooft mooi weer te worden dus de tent gaat er af. Met super mooi weer varen we naar Maassluis. En nadat de Furie de Furieade heeft geopend mogen wij de fluit van de "Drente" aan Maassluis laten horen. Met groot succes!



Oktober


We liggen tijdens de Furieade in de buurt van de plaatselijke kroeg en dat levert helaas een erg onrustige nacht op doordat aangeschoten jongelui de boot aanzien voor een urinoir. Maar de zaterdag is super! Door het mooie weer is er veel aanloop en per toerbeurt wordt er door de vrijwilligers een kijkje genomen bij de andere boten of op de braderie. We blijven nog een nachtje en als onze voorganger vertrekt schuiven we gelijk een stuk naar voren, verder van de kroeg vandaan. Het blijft die nacht gelukkig rustig en 's morgens vertrekken we op ons gemak weer naar Schiedam. Voor de uittocht zijn de echte enthousiastelingen vroeg opgestaan en er worden mooie plaatjes geschoten.

Niet alleen tijdens het varen maken de mannen graag een vuurtje. Er wordt regelmatig iets uitgeprobeerd. En al doende leert men. Hier wordt geprobeerd een ronde kop te maken voor een david.


November


Er wordt hard gewerkt om de oude lichtmachine voor een nieuwer exemplaar uit te wisselen.

De boot wordt opgestookt en klaargemaakt voor de intocht van de Sint. De dag erna is het een drukte van belang in de machinekamer. Er worden verschillende instrumenten op de machine vastgezet om indicateurs te trekken. Dit lukt gedeeltelijk. We brengen de loopplank terug en het ponton en benutten deze gelegenheid om vanuit de "Argo" mooie foto's te maken. Dit lukt redelijk ondanks de mist en het levert een mooie kerstkaart op.

Het dek v/d bok wordt opgeruimd en oud ijzer naar de metaalhandel gebracht. De lier achterop wordt losgemaakt om een compressor, aggregaat, drinkwatertanks en gasolietank te kunnen laten zakken. Waarna er een nieuw stuk dek moet worden ingezet. Kortom, er wordt niet stilgezeten. Wordt vervolgd....


December


Een lege ketel. Deksel op de pijp. Zeil over de stuurhut. Het vaarjaar is weer voorbij. Het was een turbulent jaar met leuke reizen.

Wat gaat 2012 ons brengen? Gaan we nog uit het water voor een dokbeurt?? Het beloofd een druk jaar te worden qua reizen. We gaan het zien.....

Voor nu een fijne jaarwisseling en graag tot volgend vaarjaar!