Scheepsjournaal 2009

Gedane zaken....

Januari

Er worden volop plannen gemaakt, want de Hercules heeft, ondanks dat het aantal evenementen wat terugloopt, een druk jaar voor de boeg. Naast de tweejaarlijkse ketelkeuring moet er ook tijd ingeruimd worden voor een uitgebreide hellingbeurt.

Er zijn bovendien plannen om de Hercules een iets ander aangezicht te geven. De neus en de luchtkokers zijn nodig aan revisie toe. Wordt vervolgd....



Februari


Het plaatsen van het neusje is niet iets wat je 'effe' doet. Het gaat allemaal in etappes, want het kan er niet in een keer op. Feitelijk moet het per onderdeel, zoals stafkiel er op lassen, bolder wegslijpen, hoeklijn pas maken, gaten boren, opvulstuken maken, klinken, platen aanpassen, gaten boren, klinken, boven hoeklijn aanpassen, uitslaan, innemen, haaks omzetten, nog meer gaten boren, nog meer klinken, tussenplaat maken, uitbollen, boren klinken, ring maken, gaten boren, klinken , anker David uit smeden, oog in smeden,in een boog trekken, op hoogte maken. De verschillende stappen zijn hier te volgen.

Maart


De hellingbeurt was een fikse onderneming. Zie foto's. Na een ochtend van wachten kwam de inspecteur van Register Holland langs. De hellingbaas nam de nodige maten op om ervoor te zorgen dat de onderstutting op de juiste plekken geplaatst zou worden. De druk was inmiddels van de ketel af en het meeste water verdampt. Dat gaf uiteindelijk nogal wat gesjor en geduw om de Hercules goed 'om' te krijgen, zodat ze recht voor de helling zou komen te liggen.

Gelukkig was er nog een pietsie stoom zodat de kaapstander weer eens aan het werk kon: dat scheelde een slok op een borrel! Lees hier het verslag over de verhaalreis terug.



April


Op verzoek van een aantal modelbouwers (waaronder de HoofdPiet, die vorig jaar Sint Nicolaas in Vlaardingen begeleidde...) is het oorspronkelijke lijnenplan uit het archief gelicht en gescand. De tekeningen zijn voor de verstokte liefhebbers hier in 2 delen te downloaden.

De ketel is deze maand wederom goedgekeurd. Zodra de kleppen gestoomd en doorgetest zijn, kan het vaarseizoen weer beginnen!


Mei


Het nieuwe golfbrekertje vordert gestaag.

Oorspronkelijk had de Hercules zo'n verhoogd voorsteven, maar de Deense marine had er meer last dan voordeel van en haalde 'm eraf. Met veel passen en meten, vergelijken met de Furie en kijken naar oude ontwerpen wordt de Hercules in haar bedoelde glorie hersteld.



Juni


Groot nieuws! De stichting heeft een goede ketel met alles erop en eraan gevonden voor de Heibok 4. Tegen het eind van de zomer zal de ketel van heibok Brielle overgehaald worden naar Schiedam. De ketel is een staande 'field' ketel uit 1959 en heeft 15 vierkante meter verwarmend oppervlak. Werkdruk is 8,5 bar. Alsof er niet genoeg drukte is qua werk! Maar alle ogen glimmen, want er komt weer een mooie uitdaging bij...

De ketel van de Hercules is inmiddels weer onder stoom gebracht en getest. Zelfs het kompas heeft, met dank aan Jan Visser van de Dockyard V, weer een goedkeuringsrapport gekregen.


Juli


Het klinken van een nieuwe golfbreker, anno 2009...





Augustus


De voorbereidingen worden getroffen om de nieuwe stoomkar over te halen naar de Heibok4.

De spanten beneden zijn opnieuw geklonken, het dek is opgeruimd en in de teer gezet. En dan is alles klaar voor Stoomketel nr.2. Die moet vanuit Dordrecht met een dieplader over de weg vervoerd worden. Helaas blijkt de hijskraan stuk. Wordt vervolgd!


September


De nieuwe heikar is gearriveerd! Op  stoomheimachine clip 1 (en niet te vergeten clip 2 !) is te zien hoe de eerste paal werd geheid van het Veerhuis aan de Burg. de Jonghkade in Maassluis (met dank aan 'stoomheier'). De eerste instructies voor het gebruik: de twee lange palen zijn om het blok te geleiden, een andere lange paal is de achterpoot van de driepoot (de stelling).

En het korte hout? Dat is voor in de kachel.....



Oktober




De Hercules was ook dit jaar weer aanwezig op de Furieade in Maassluis. Op de terugweg twee scheepjes op sleeptouw, waarvan één met een kapotte koppeling.


November


Helaas voor de kinderen in Vlaardingen dit jaar een erg verregende intocht. Maar de pret was er niet minder om. Met erg enthousiaste pieten aan boord werd het toch een geslaagde intocht.

In Schiedam was dit jaar de eer aan Pakjesboot 12. De Hercules mocht meevaren in de stoet op de Nieuwe Waterweg en liet vooral van zich horen!




December


Voordat er sneeuw uit de lucht viel is er in het begin van de maand nog hard gewerkt om de nieuwe golfbreker te voorzien van een kopbolder.

Er staan voor de Stichting weer veel leuke dingen te gebeuren in het nieuwe jaar. Maar daarover volgend jaar meer....

Voor nu een fijne jaarwisseling en op naar een goed, gezond en klinkend 2010!