Scheepsjournaal 2010

Gedane zaken....

Januari

Dit jaar is het 25 jaar geleden dat Kees de Stichting Calorische Werktuigen rond de Hercules heeft opgericht.

Met een gezellig samenzijn werd dit op gepaste wijze gevierd. Tevens werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om Marianne en Cock te bedanken voor hun inzet de afgelopen jaren.



Februari


De Stuurhut van de Hercules wordt al enige weken bedekt met een zeil. Dit roept vragen op bij voorbijgangers. De reden is echter het hout eronder droog te houden zodat het opnieuw in de owatrol gezet kan worden.

De betimmering van het toilet en vooronderingang is geheel verwijderd. Aangezien zich hier ook de douche van de boot bevindt is het vochtgehalte hoog en daardoor helaas ook het rottings-percentage.


Maart


Gelukkig de lente komt eraan. Zo nu en dan schijnt er weer eens een lekker zonnetje. Ondanks dat de temperatuur nog niet optimaal is wordt er toch hard doorgewerkt aan boord.

Onder andere aan de pas verworven ketel voor de heibok 4. Na een grondige schoonmaakbeurt van ketel en appendages in de afgelopen weken, is de ketel begin deze maand weer goedgekeurd door Lloyds voor twee jaar.



April


De maand april staat vooral in het teken van vaarklaar maken.

Na maanden van klussen in en om de boot kan ze wel een verfje en sopje gebruiken. Er wordt een nieuwe kleur gemengd voor de opbouw, en vele uren besteed aan verven. Het toilet opnieuw ingetimmerd. De bovenmast verwijderd en opnieuw gelakt. En er wordt gewerkt aan nieuwe banken voor aan dek.

De kruishoofden van de machine worden uit elkaar gehaald, de as-einden afgedraaid en de lagers aangepast. De waterboot gebeld, de ketel gevuld, en er wordt een proefdraai gedaan.

Dit alles resulteerde in een mooie en geslaagde vaardag voor onze hoofdsponsor.

Mei


Verven, verven, verven!


Daaruit bestaan de weken vóór het volgende evenement; Dordt in Stoom. Het evenement wordt vrijdagavond geopend met een grote vlootschouw met schitterend weer. De aanwezige boten laten graag van zich horen. Ook de zaterdag is een geslaagde dag. Helaas is het vanaf zaterdag-avond wisselvallig. Gelukkig zijn er op zondag nog redelijk wat enthousiaste passagiers die genieten, vooral als er even een wedstrijdje wordt gedaan tussen 2 stoomboten. De afsluiting zondagmiddag valt jammer genoeg in het water door onweer en een enorme hagelbui. Deze Hollandse luchten leverden echter wel mooie foto's op.

Ook de vele uren verven leverde wat op: veel complimentjes!



Juni


Een drukke maand. De Hercules is o.a. weer present bij het Maasboulevardfeest en in Terneuzen.

De heiketel krijgt een "warm nader keuring". Oftewel, kleppen stomen. Hierbij wordt gekeken of de veiligheid op de gewenste druk open gaat. Alles is in orde bevonden door Lloyds.

Door alle evenementen is het ook tijd om weer eens kolen te laden. Zie foto's.

Dan onder erg warme omstandigheden naar Terneuzen. Vooral de machinekamerploeg heeft het zwaar. Er gaan vele liters water naar binnen om het dragelijk te houden. Maar de stemming is goed. En het is dikke pret met de andere bemanningen van de stoomschepen. Na een geslaagd evenement wordt over een kalm zeetje terug naar huis gevaren.


Juli


We beginnen deze maand met het overscheppen van de berg kolen, die tijdelijk was opgeslagen op de bok, in de bunkers te scheppen. Waarom is het altijd 30 °C tijdens het verplaatsen van kolen? Tijdens de reis naar Terneuzen is er heel wat kolen doorheen gegaan dus er is weer plek. En voor de reis heen en terug naar Veere halverwege deze maand zal er ook weer een aardig schepje nodig zijn.

De "Argo" wordt ingezet om een Westlander naar Delft te verslepen. Dennis gaat graag mee als kapitein en geniet van de reis over de binnenwateren. (Gezien de foto is het erg afzien voor de mannen in het zonnetje).

De mast schreeuwt om een schuurbeurt en een laklaagje. Jurgen geeft aan deze roep om aandacht gehoor en zet er een paar lagen owatrol op. Het ziet er gelijk weer een stuk beter uit.



Augustus


Deze maand begon gelijk goed met het evenement Scyedam Vaert. Wat voor ons begon op de vrijdagmiddag met de recordpoging voor het Guinness Book of Records.

Het 5 jaarlijkse evenement Sail Amsterdam ging deze keer voor de Hercules niet door. Het bestuur besloot met pijn in het hart de inschrijving te annuleren nadat bleek dat de financiën niet gegarandeerd konden worden.

Dit weerhield veel van onze vrijwilligers er niet van toch naar Amsterdam af te reizen en met grote teugen te genieten van dit toch wel unieke evenement. En menig één belandde aan boord van één van de collega-stomers waar eigenlijk anders nooit veel tijd voor is.


September


Onze voormalige roeiersvlet "Argo" doet mee met de recordpoging voor de langste sleepbotenoptocht tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam. Er staat een beting op dus mag hij meedoen. (Een beting is een zware door het dek stekende bolder die als trekpaal van een sleepboot dient). Helaas wordt de poging niet gehaald en blijft steken op 107 waar er 148 nodig waren.

Onze nieuwe parttime vrijwilliger "Fred" maakt met heel veel vaart en enthousiasme een nieuwe toiletdeur. De deur past schitterend bij de rest van de 95 jarige opbouw. De vorige was 20 jaar geleden in elkaar geflanst als voor "tijdelijk" en kon echt niet meer en was hoognodig aan vervanging toe.



Oktober


Voor de 31e keer wordt de Furieade in Maassluis gehouden. Al vele jaren zijn wij daar met de Hercules bij. Dit jaar besluiten we ook de "Argo" mee te nemen. Dus gaat hij op sleeptouw. Op de Waterweg moet er wel een paar keer afgeslekt worden anders trekken we de bolder uit dek van de "Argo". Eline blijkt in korte tijd erg handig te kunnen varen met de vlet en neemt de bemanning van de Dockyard V in de boot.

De laatjes in de kombuis (de keuken) vallen regelmatig uit hun rails of zijn niet open of dicht te krijgen. Besloten wordt hier eens goed naar te kijken en het professioneel op te lossen. Het resultaat.......een geheel ontmantelde kombuis. Door het jarenlange inwateren is het meeste hout verrot en blijkt er toch meer voor nodig te zijn dan een paar nieuwe railtjes om alles weer in orde te krijgen.

Hopelijk kunnen we de goedheiligman volgende maand een warme bak koffie aanbieden!!


November


Ondanks dat de Kombuis nog lang niet klaar is kunnen we met wat improviseren koffie zetten en warme soep eten tijdens de intocht begin deze maand. Gelukkig zitten de weersvoorspellers er goed naast en wordt het een mooie droge dag voor de Sint en zijn pietermannen.

Het is de laatste vaart van dit jaar en daarom wordt gelijk na het afmeren een zeil over de stuurhut getrokken zodat het hout beschermd blijft tegen het grillige winterse weer. De ketel wordt gespuid. En wat later in de maand wordt ook de wintertent er weer opgezet.

Er staat de vrijwilligers heel wat werk te wachten deze winter.



December


Het is tijd voor de grote 25-jarige keuring van de ketel van de Hercules. Ondanks de kou wordt er al een begin gemaakt. In de vuurgangen worden de roosterbaren, vuurbruggen en middenberen verwijderd. Waarbij de slanke vrijwilligers absoluut in het voordeel zijn. Alle roet- en asresten worden bijeen geveegd en afgevoerd. Niet het schoonste karweitje dat er te vinden is.

Van de ketel moeten alle appendages en leidingen losgemaakt worden. En deze keer gaat in tegenstelling tot de 2-jarige keuring ook alle isolatie er af. Een aardig grote klus dus. De sneeuw gooit tijdelijk roet in het eten en de werkzaamheden gaan op een laag pitje. Rest ons niets anders dan af te wachten op wat beter weer.

Benieuwd wat 2011 gaat brengen.

Iedereen een goede jaarwisseling

en tot ziens in het nieuwe jaar.