Scheepsjournaal 2012

Gedane zaken....

Januari


Het uiterlijk van de Hercules is weer een stapje dichter richting de bouwperiode; na wat uitproberen is de ankerdavit op zijn plaats gezet.

De lier achterop de bok is weggetakeld en er komt heel wat roest tevoorschijn. Er lagen al nieuwe platen klaar maar zelfs zonder de roest zijn de oude platen nog millimeters dikker dan de nieuwe. Nu is er ruimte om de aggregaat en de compressor te laten zakken.

Kees brengt met de Argo een boomstam naar onze parttime vrijwilliger Fred in Vlaardingen. Hij gaat hier een nieuwe voormast van maken.



Februari


Aan het begin v/d maand vriest het en er ligt zelfs ijs in de voorhaven. Het werk ligt even stil. Na de vorst blijkt niet iedere booteigenaar zijn zaakjes goed op orde te hebben gehad en liggen er boten dieper in het water dan ooit de bedoeling was.

We wonen de jaarlijkse vergadering bij van de Vereniging Stoomvaart die dit jaar op de "Succes" plaatsvindt in Almere. Het is leuk om iedereen weer eens te zien en te horen hoe het op de andere boten reilt en zeilt. We beseffen dat we niet mogen klagen over het aantal reizen dit jaar. Er zijn heel wat boten die minder vaarten in de agenda hebben staan.


Maart


Aernout en Vincent komen langs en Aernout test de vacuummeter onder ijdel/vacuum.

F & L Powerrental komt helpen om de aggregaat te laten zakken in het ruim van de bok. De compressor heeft Kees zelf al naar beneden gekregen. De stoomlier wordt gebracht en geplaatst. Overbodig materiaal wordt weggehaald en elders opgeslagen. Er gaat heel wat oud ijzer weg. Het dek van de bok heeft ineens een heel andere uitstraling dan voorheen (opgeruimder...).


April


Er heerst grote bedrijvigheid aan boord deze maand. Dennis komt met zijn klas van de roeiers een kijkje nemen aan boord.
Watertanks gaan naar beneden in het ruim van de bok. De aggregaat en compressor worden op een fundatie gezet en gedeeltelijk gelast en er komen trildempers onder. De schoorsteen v/d Hercules wordt geverfd. Er wordt gebikt en geborsteld aan dek. Er wordt een leiding gebogen voor de stoompomp langs de kolenbunker. De 24 volts dynamo wordt in de zij opgehangen. En een driewegkraan wordt geplaatst tussen de afblaaspijp en de condensor. De kabels voor de GPS getrokken. De afgewerkte stoompijp wordt afgelast en geslepen. De opbouw gedeeltelijk in het Zweeds rood gezet.

Mei


De boeiing wordt in de creme gezet. Het zeil gaat v/d stuurhut. De olietank wordt opgehangen. De dames zetten de helft v/h dek in de groen. Het mangatdeksel van de ketel gaat erin. De waterboot komt langs en vult de ketel met 11 ton water. Nog eens 7 ton gaat in de achterpiek voor drinkwater. Er wordt olie uit het stuwblok en de leibanen gehaald en ververst. Het hor achterop wordt in de owatrol gezet. De machine en lichtmachine worden uitgeprobeerd. Johan komt langs voor de installatie van de AIS. En dan op naar het eerste evenement van 2012 Vaardag sleepboothaven Maassluis. Helaas door de vele regen met minder verf op dek en opbouw dan de bedoeling was.

De machinekamer kap gaat in de bruin. De paddestoeltjes voor de GPS en AIS worden op het dak v/d stuurhut bevestigd. En er wordt 13 ton kolen bijgeladen. Er worden nieuwe antennes in de mast bevestigd. Kees haalt noodvuurpijlen voor de zeereis naar Oostende. En na het kolen laden gaat het dek opnieuw in de groen. (De vorige verf was duidelijk niet kolenladen bestendig). Het reddingsvlot, eveneens nodig voor de zeereis, wordt opgehaald en aan één v/d reddingsboeien komt een 20m lijn aan de andere een lamp. Op naar Oostende over zee. Lees het verslag en bekijk de foto's.



Juni


Drie evenementen op rij, vol avonturen met reizen over zee. Het is vaarseizoen en we mogen absoluut niet klagen over reizen dit jaar. Terug uit het verre "Oostende" maken we ons op voor het tweejaarlijkse evenement Dordt in Stoom. En daarna voor de Havendagen Terneuzen. Allebei de evenementen blinken niet uit van mooi weer. Maar ondanks dat genieten we volop. In Dordt varen we op vrijdagavond de Vlootschouw en op zaterdag en zondag passagiers. We dagen de "Adelaar" en "Maarten" uit voor een wedstrijdje en winnen. Misschien moeten we hun de volgende keer eerst op de hoogte stellen dat we een wedstrijd gaan doen....?

Naar Terneuzen varen we met een geheel nieuwe machinekamerploeg. Dat is even wennen (vooral aan de moppen van Sjaak) maar al gauw is het ouwe-jongens-krentenbrood. Op de terugweg varen we op met de "Rosalie" en overnachten gezamenlijk bij de Krammersluizen. Bij thuiskomst staat onze vaste machinist Willem ons al op te wachten, blij dat we weer terug zijn en alles goed gegaan is met die lui uit den vreemden. Lees het verslag van Sjaak.


Juli


Ook deze maand drie evenementen. De eerste is naar Oud-Beijerland. Neef Ron gaat mee. Hij hielp de eerste 2-3 jaar mee aan het opknappen van de Hercules en blijkt nog nooit een reis te zijn meegeweest. Hij vindt het fantastisch om te zien hoe Kees zijn droom werkelijkheid is geworden.

De tweede is een thuisreis. Het maasboulevardfeest in Schiedam.

De derde gaat naar Zierikzee/Veere. Het weer lijkt op dat van vorig jaar. Toen waren zelfs de bedden voorin nat door het onstuimige weer. We besluiten om de boot in Bruinisse af te meren om de avondmaaltijd te nuttigen en het weer even af te wachten. Er wordt gelijk naar de bovendemper gekeken die problemen heeft. Daarna gaan we het toch proberen en krijgen er geen spijt van. We arriveren ruim voor donker in Zierikzee. De volgende dag tijdens de aanbrengwedstrijd is er zelfs te weinig wind waardoor de wedstrijd ingekort wordt. Op naar Veere. De zaterdag staat altijd in het teken van de zeilwedstrijden op het Veerse meer. Zondag een lange terugreis met familie aan boord. Het is heerlijk weer waardoor het druk is bij de sluizen. Hierdoor doen we er bijna 12 uur over om weer thuis te komen. Een lange ruk, vooral voor de mannen v/d machinekamer.



Augustus


De bovendemper in de schoorsteen blijkt geheel doorgerot te zijn. Deze was nog nooit vernieuwt, wat nu toch echt moet gebeuren. Een erg vies karwei.

De olie van het stuwblok en de leibaanbakjes wordt vervangen. Er gaat nieuwe pakking in de peilglazen. De gps krijgt een geheel nieuwe kabel na voortdurende haperingen. De deksels van de kisten op de koelkast worden geschuurd en opnieuw geverfd. Hoeklijnen aan dek in de zwart gezet. Het hor achterop gaat opnieuw in de Owatrol. Het achterdek v/d bok wordt gebikt en in de zwart gezet. Kortom er wordt niet stilgezeten.

Tot onze spijt is vrijwilliger Peet Kristalijn deze maand voor het laatst. Hij heeft een eerbare leeftijd gehaald en besloten dat het zo welletjes is. Zijn kennis en aanwezigheid zullen enorm gemist worden. Peet, Bedankt!

September


Samen met de Furie en Dockyard IX varen we voor de relatiedag van de firma Alphatron. Een leuke tocht tussen Maassluis en Rotterdam met een tussenstop in de Schiehaven waar o.a. geruild wordt van passagiers. Jeroen, machinist op de Dockyard V, gaat mee. Hij heeft een werelddag, staat achter de machine en stookt met kolen. Is weer eens wat anders dan oliestook.

De Argo krijgt een nieuw potdeksel. De vuren worden schoongemaakt. Het kombuisdak voorzien van een nieuw laagje groene verf. Het ruim van de bok wordt eens goed opgeruimd. De achterlier v/d bok wordt op fundatie gezet en vastgehecht aan dek. De fluiten worden eens goed gepoetst. We doen mee aan de Wereldhavendagen en hebben 's avonds zelfs een kleine rol in de show.

Op een zonovergoten zondag gaan we naar zee voor een asverstrooiing. Het is de tweede keer voor ons en laat wederom een diepe indruk achter.


Oktober


Boven deze website staat de naam stoomsleepboot Hercules en daardoor wordt misschien weleens vergeten dat de Stichting uit meerdere vaartuigen bestaat. Ook deze hebben zo hun onderhoud nodig. Deze maand wordt o.a. de opbouw van de bok in de Havannabruin gezet, en de fundatie van de achterlier wordt gelast. Onze roeiersvlet "Argo" wordt onder handen genomen door Dennis en helemaal opnieuw geverfd. Voor de neus wordt een band afgezaagd en pasklaar gemaakt zodat de vlet overal ingezet kan worden zonder schade te maken. De "Argo" vaart zelfs nog voor onze sponsor met een filmploeg uit Israël door de havens van Schiedam.

Vóór vertrek naar de Furieade te Maassluis gaat de binnenkant machinekamerkap v/d Hercules nog even in de witte grondverf. En de cilinderdeksels in de zilverpaint. De Furieade is als vanouds een zoete inval en er wordt zelfs een reünietje gehouden met oud-collega's van Kees uit de berging.

November


De zonnetent gaat er alvast af voor de intocht deze maand. De liggers van de tent gaan in de primer. René maakt isolatieplaten op de cilinders van de lier op de bok. De dagen vóór de intocht is het een drukte van belang aan boord. Er wordt opgestookt, gesopt en de letters gaan uit de pijp. Alles wordt nagelopen. Er mag natuurlijk niets misgaan als we de Sint op gaan halen. Eline speelt met de "Argo" een rol tijdens de intocht en zet later als een volleerd kapitein de kop van de "Argo" tegen het ponton om bij te sturen bij de afmeermanoeuvre in de werkhaven.

You go Girl!

Aangezien het vaarseizoen er op zit en de winter er aan komt gaat het water uit de ketel van boot en bok. Aftappen worden open gezet. Appendages worden schoongemaakt. Om de invloed van het weer op het hout van de stuurhut te beperken gaat er weer een zeil overheen voor de winterperiode.


December


Dennis ontdekt tot zijn schrik dat één van de zijpontons van de bok wel erg diep in het water ligt. Het blijkt lek te zijn op de waterlijn. Alhoewel hij zoiets nog niet vaak heeft meegemaakt repareert hij dit vakkundig met hout en snelcement. In januari staat de ketelkeur op de planning dus komen de mannen nu geregeld zwart thuis. Sommigen van hen merken dat ze ouder worden bij het draaien in vuurgangen en ketel en hoewel ze anders erg trots zijn op de kolengestookte vuren genieten ze er op deze momenten misschien toch iets minder van?

Vrijwilliger Paul komt aan boord met een mooi kado van zijn vader. Zijn vader is geen onbekende voor ons en was jaren voorzitter van het zakkendragersgilde in Schiedam maar tegenwoordig woonachtig in Frankrijk. Daar liet hij voor de Stichting een mooie bel gieten met de tekst "1915 ss Hercules" er op. Als in het voorjaar de nieuwe mast komt krijgt hij hier een mooi plekje in.
Jan Hagendoorn, bedankt!

Wij stomen door naar: