Scheepsjournaal 2013

Gedane zaken....

Januari


Ondanks de winterse kou werken de mannen hard om de ketels schoon te krijgen voor de ketelkeur. De loden prop van de heiketel wordt losgemaakt om te inspecteren. De kleppenkasten, veiligheden en de rest van de appendages worden schoongemaakt. Eén spendel wordt gangbaar gemaakt. De zittingen in de afsluiters worden licht ingeslepen enz. enz. De keur van de ketels wordt vervroegd aangevraagd i.v.m. drukte bij Lloyd's. Op You Tube duikt een mysterieus filmpje op over een ketelspook.... De ketel van de Hercules gaat na de goedkeuring op naar een goeie 100 dienstjaren. Een geweldig mooie prestatie!

Dennis helpt Irado uit de brand met de "Argo". Hun vuilvlet heeft (naar later blijkt) een boomstam in de schroef en raakt onklaar.

Vrijwilliger "Jan", een eersteklas draaier, maakt vijf nieuwe deksels voor de kachel op de bok. Er worden flenzen gedraaid voor de stoompomp. Diverse onderdelen van de lichtmachine worden schoongemaakt en gepoetst.

Ton van "Technomotion" komt de cilinder van het lichtmachientje halen om de spiegelplaat en de bakschuif te vlakken.





Februari


Na de ketelkeuringen wordt langzaam aan weer begonnen met de opbouw van de ketels. Spuikranen en peilglazen worden in orde gemaakt. Deksels teruggezet. Hulpstoom stuur- en bakboord in orde gemaakt plus de afsluiter van de breinpan. Er worden diverse pakkingen gemaakt. Het rooster gaat terug in de heiketel. Voor de vuurbruggen van de ketel van de Hercules wordt alvast vuurvast cement gehaald.

Genoeg te doen dus, maar er wordt ook tijd gemaakt om gezellig bij te kletsen met vrienden en bekenden die langskomen. Met de kachel aan, een lekker bakkie koffie of iets sterkers, is het goed toeven in het verblijf op de bok. Dennis en René trotseren de kou en gaan met de vlet even buurten bij René's jongere broer Frank die op de stoombok Ajax aan het opstoken is.

Draaier Jan maakt een as om de lichtmachine te kunnen tornen, nieuwe zuiger- en schuifstang en kruishoofdpennen. De cilinder van het lichtmachientje wordt opgehaald in Breezand met als resultaat een schitterend mooi glijvlak.

Maart


De vuurbrug wordt weer opgebouwd met vuurstenen en vuurvast cement. Er worden roosterbaren aangepast. Een oncomfortabel karwei in de niet echt ruime vuurgang dat om de twee jaar moet gebeuren. De onderdelen van de zonnetent worden opnieuw geverfd.

Dennis gaat aan de slag met letters voor toekomstige nieuwe sponsorborden voor in de pijp. De oude zijn magnetisch en zakken door de trillingen van de stoomfluiten naar beneden waardoor het soms lijkt alsof we te diep in het glaasje van de sponsor hebben gekeken.

Jan gaat aan de slag met de assen van de stoompomp en de zuigerstangen worden afgedraaid. De machinekamer bank wordt uit elkaar gehaald en voorzien van een nieuwe laag vernis. Er komen via Fred heren aan boord die weleens willen weten hoe de binnenkant van de sirene eruit ziet. Zij bouwen zelf fluiten en zijn erg geïnteresseerd. Lees het verslag van Fred.



April


Een brievenbus van flink formaat...deze ontstaat bij de gebruikelijke onderhoudswerkzaamheden aan de boeiing. Soms kom je er tijdens het bikken achter dat bepaalde delen niet zo best meer blijken te zijn als gedacht. Maar gelukkig is de bemanning niet voor één gat te vangen. Er wordt een plaatje op maat gemaakt, in het gat gelast en nieuwe nagels geklonken. Een goeie postbezorger die deze gleuf nog weet te vinden.

Na ruim 8 maanden wachten, kwam onze kleine uk, nog origineler dan we dachten, groot is ons geluk..... Hierbij geven we kennis van uitbreiding van de vloot. De Hercules krijgt er een klein zusje bij. De familie Boekweit koopt zoals het nu gekscherend genoemd wordt "een wrak met potentie". Rond de "s.s. Goudvisch" zal een eigen Stichting en met de tijd een eigen website opgericht worden. Hoe het allemaal begon: binnenvaartlog.nl

Mei


De boeiing wordt geschuurd en in de zwart gezet. De bies rondom gaat eerst in de grondverf en later in de gele verf. Er wordt een beugel voor de spuipijp in de ketel gemaakt. De bodem van de ketel in de Apexior 1 gezet. Het veiligheidstoestel gaat weer in elkaar. Inspectieluiken geïnstalleerd. De waterboot komt om de achterpiek en ketel te vullen en er wordt vuur gemaakt. Lloyd's wordt uitgenodigd voor het warm nader. Beide veiligheden, zowel van bok als van de Hercules gaan er binnen de gestelde norm uit.

De verblijven worden gesopt. De lichtmachine gaat weer in elkaar en wordt afgesteld. De houten horren achterop gaan terug op hun plaats. Kortom, er wordt weer veel werk verzet voordat we de Voorhaven verlaten voor het eerste evenement van dit jaar "De Vaardag Sleepboothaven Maassluis". We vertrekken de middag ervoor al naar Maassluis, dan hebben we de gelegenheid om bij te kletsen met de andere deelnemers. We beginnen op zaterdag met een vlootschouw en doen daarna 4 rondvaarten met passagiers. Een geslaagd begin van het vaarjaar.



Juni


De zonnetent staat er weer op. Dit vanwege de sponsorvaart voor Ketel 1. Traditiegetrouw is het dan slecht weer, en de week ervoor doet ook niets anders vermoeden, dus Pim doet het verzoek de tent er maar op te zetten. Gelukkig loopt het dit jaar anders en is het prachtig weer. We doen een mooi rondje IJsselmonde met de Bedrijfshulpverlenersgroep. Een paar uur voor vertrek wordt er nog een promotiefilmpje gemaakt voor het Maasboulevardfeest dat voor de 25e keer gehouden wordt.

Twee dagen na de vaart kan het vacuümkraantje op de ketel open. Dit voorkomt dat bij het afkoelen van het ketelwater onderdruk ontstaat en daar kan de ketel absoluut niet tegen. Oud ijzer wordt weggebracht, vuile overalls gewassen in de langzaamwasser op de bok. Uit de opslag bij de broer van Willem worden buizen, plat en u-binten gehaald met de Argo. Stellingen op de bok worden opgeruimd en er wordt aan de achterlier v/d bok gewerkt. De bok gaat in de rondte en er worden diverse hijswerkzaamheden voor de ss Goudvisch verricht. De stuurhut en machinekamerkap worden verwijdert.

Juli


Op de bok wordt veel werk verricht deze maand. Er worden leidingen gebogen/gehecht en gelast. Flenzen en bochten gemaakt. Een stoomafsluiter op de voorlier geïnstalleerd. Er wordt een stoomleiding naar het voordek gemaakt en de hijslier wordt aangesloten. En er komt ook een verse stoomleiding naar de achterlier.

We zijn drie weekeinden onder stoom. Het gaat op werken lijken. Op vrijdag doen we een privé-vaart IJsselmonde. De dag erna gaan we naar de Spuidagen in Oud-Beijerland. Daar beginnen we met een vlootschouw langs de burgemeester waarna er nog een paar rondvaarten met passagiers volgen.

Het volgende weekeinde is voor het Maasboulevardfeest. Het weer is top maar door, wat later blijkt, een fout met het plaatsen van de hekken zijn we bijna niet te zien en te bereiken. Jammer.

De "hekkensluiter" van de maand is de reis naar de Hardzeildagen in Veere. De bunkers zijn bijna leeg en twee dagen voor vertrek bunkeren we nog zo'n 12 ton kolen. Vanwege het mooie, rustige weer besluiten we over zee te gaan. Onder de kust net buiten de pieren slaat onverwacht de mist toe. Wie had dat verwacht? Ook de windkracht is meer dan voorspeld. Gelukkig werkt de GPS dit keer beter en hebben we genoeg bemanning om naar tonnen uit te kijken. Het wordt als vanouds een gezellig weekeinde met veel mosselen, haring van Dave en pannenkoeken van Cor. Bekijk de foto's voor een impressie.


Augustus


Het is deze maand alweer 30 jaar geleden dat de 'ouwetjes' onder ons zich in een waterballet waanden toen de machine van de Hercules na restauratie weer voor het eerst onder stoom ging. Overal spoot water uit, maar dat kon de pret niet drukken. Er was weer leven in het schip na lange tijd. Je moet wel een beetje gek (mad) zijn om aan zo'n project te willen beginnen.

Zo wordt er op dit moment hard gewerkt aan leidingen en lieren op de bok om ook hier dit gevoel te kunnen gaan beleven.

De regels en keuringen om de veiligheid aan boord te garanderen zijn velen en deze maand zijn de brandblussers aan de beurt  en worden weer voor 2 jaar goedgekeurd.

September


De Hercules wordt deze maand twee keer opgestookt voor een vaart. De eerste is met de jeugdleden van de club van Hoogaarzen en onderweg kan ook nog genoten worden van de activiteiten op het water rondom de Wereldhavendagen in Rotterdam.

Het tweede tochtje volgt op een lezing van het Cultureel Forum Schiedam dat gegeven wordt vanaf het ponton "Gaston" in de Voorhaven. De lezing gaat over de watersnoodramp van 1953 waarbij de persoonlijke belevenissen en herinneringen van enkelen Schiedammers centraal staan. Een paar dames vragen voor aanvang van de vaartocht verontrust of er ook accommodatie benedendeks is en of het vrouwelijke bemanningslid ook meegaat, als dit laatste het geval blijkt te zijn gaan ze gerustgesteld mee en ik geloof niet dat ze er spijt van hebben gekregen.


Oktober


Na een bezoekje aan de notaris en een paar handtekeningen onder de notulen wordt de nieuwe Stichting Stoomboot Goudvisch deze maand een feit.

Voor de aankomende Furieade wordt vuur gemaakt, proviand ingeslagen en een nieuwe dynamo wordt aangesloten. Bij de opening wordt de Furie spectaculair begeleid door een mooie wateract. Allemaal nieuwsgierig naar het interieur van de George Stephenson van Dhr. Strik gaan we zaterdag om beurten even buurten.

Na 40 jaar staat er weer stoom op de lieren van de Heibok 4. Gelijk wordt er van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de GM en de gasolietanks uit de toekomstige "Goudvisch" te takelen.

November


Er breekt een spannende periode aan voor de kinderen van Nederland, het is weer tijd voor de aankomst van de Sint. Dit jaar wordt het zelfs voor de volwassenen wel heel erg spannend als er door dichte mist genavigeerd moet worden. Hier en daar moeten hulp-sinten het hierdoor zelfs af laten weten. Maar de kinderen in Vlaardingen en Schiedam hebben geluk en zien de Sint en zijn pieterbazen veilig aan wal stappen. Omdat de Hercules en zijn bemanning hier in Vlaardingen al zo'n kleine 30 jaar aan hebben mogen meewerken ontvangt Schipper Kees van de Burgervader een mooi schildje als dank.


December


Wie kent niet het gezegde in de scheepvaart koop een boot....daarom zijn we blij dat er de laatste weken twee nieuwe vrijwilligers zich hebben aangemeld. Een alleskunner en een elektricien die al bezig is om de bedrading na te lopen.

De laatste maanden is er veel werk verzet op en om de Heibok 4 aan leidingen en lieren om de hele boel weer werkend te krijgen. En op het dak van de woning kwam een kolenbak en een watertank. De Hatz, de generator in de achterpiek van de bok is gestart en heeft gelopen en gaat voor de stroomvoorziening zorgen zodat we zelf onze stroom kunnen draaien. We hopen de heibok 4 in 2014 voor het eerst mee te kunnen nemen naar evenementen om aan het publiek ten toon te stellen.

Blijf ons volgen in