Scheepsjournaal 2014

Gedane zaken....

Januari


De machine van de Hercules wordt met zeil ingepakt zodat er schuurwerkzaamheden kunnen plaatsvinden in de machinekamer. O.a. aan oliespatplaten, vloerplaten en het machinekamerschot. De bilge wordt leeggeschept en het vet onderuit de schroefasgland gehaald. Op de stookplaat komt tijdelijk een allesbrander met verlengde kachelpijp die in de luchtkoker uit komt. Zo kunnen de delen die weer in de verf gaan lekker drogen en is het behaaglijk werken tijdens de winterdagen. De deksel van de koelwaterpomp wordt gebikt, geborsteld en in de Apexior No.3 gezet.

De rem van de BB voorlier van de bok wordt vastgemaakt aan dek zodat deze nu te gebruiken is. De water- en kolenbak wordt vastgelast op het verhoogdek en er komt een houten afwerking omheen. De kleine aggregaat op de bok kan gebruikt worden en de bok van elektriciteit voorzien. Nieuwe vrijwilliger Rik gaat aan de slag met de elektriciteitskabels.



Februari


Het plan is om de heibok dit jaar mee te nemen naar evenementen en daarvoor moet nog wel wat werk verzet worden. Het is natuurlijk mooi om het publiek te kunnen laten zien hoe alles werkt en dit kan eventueel ook zonder stoom. In de achterpiek van de bok staat een grote compressor die de lieren op lucht kan laten draaien. Deze compressor heeft een grote aggregaat nodig, die heeft weer brandstof nodig en daarvoor laten de mannen een gasolietank zakken in de achterpiek. Dit gaat niet zonder slag of stoot omdat de tank te groot is voor het luik. Maar de mannen zijn niet voor één gat te vangen en vergroten het luik door een stuk van het achterdek open te snijden. Het kost wat passen en meten om de tank achter de aggregaat te laten zakken maar ook dit lukt waarna de mannen het dek weer kunnen dichtlassen. Vervolgens wordt een doorvoer gebrand naar buiten voor de uitlaat van de aggregaat. Weer een klus geklaard!

Maart


Helaas is de nieuwe voormast, die met veel pijn en moeite door Fred uit een oude stutpaal van de voormalige hei-stelling is gemaakt, getordeerd en zolang er nog geen oplossing voorhanden is wordt de oude mast met ontweringswater behandeld en in de blanke lak gezet. De trede van de machinekameringang is door de vele voeten die er op zijn gestapt zo dun geworden als een scheermes en wordt vervangen door een nieuw exemplaar. De houten horren die boven het kwadrant liggen worden geschuurd en in de beits gezet. De kolenbak voor de heibok wordt met hout afgetimmerd.

Onze oude vertrouwde roeiersvlet "Argo" die overal voor wordt ingezet draait al een tijdje niet lekker en uiteindelijk blijkt het vliegwiel los te zitten. Als dit het einde betekent voor de motor hebben we een grote strop.... René wil de vorderingen op en rond de heibok 4 in het licht zetten en belt met de krant. Het AD komt aan boord en samen met "stoomneef" Dennis staan ze de verslaggevers graag te woord.


April


Is het werk aan een schip ooit klaar? Er lijkt geen eind te komen aan de lijst met klussen terwijl er vele dagen in de week enthousiaste vrijwilligers aan het werk zijn. Er wordt geschuurd en geverfd aan kaapstander, ankerlier, mastvoet, letters, stuurhut, de steunen van de lichtbak, het achteronderluik en delen van het dek en de machinekamerkap. Er wordt een nieuw stuk in het potdeksel gelast. Nu het zeil weer van de stuurhut is kunnen de antennes en lichtbakken teruggezet worden. Er is een gat gebrand door de opbouw voor de brandblusleiding en voor de pomp wordt een flens uitgedraaid.

Op de bok wordt nieuw draad gesplitst met draadogen, die niet altijd in één keer lukken, en de draden worden daarna op de trommels van de lieren gezet. Als de bok meegaat naar evenementen zal er ook meer bemanning meegaan en die moeten ergens kunnen slapen. Dus wordt er een begin gemaakt voor kooien in de woning. Theo, Jurgen en Kees brengen grondlatten en isolatie aan en gestaag ontstaan er 4 kooien die qua afmetingen flink ruimer zijn dan de kooien in het achteronder van de Hercules. Wordt straks nog een dingetje wie waar gaat slapen.....

Mei


En dan is het na 18 jaar eindelijk zover. De Heibok 4 gaat voor het eerst mee naar een evenement "Maassluis 400 jaar Maritiem". Met "Kleppie" de motorvlet wordt de Heibok naar de overkant gesleept waar de Hercules al ligt te wachten. De reis gaat voorspoedig en Kees manoeuvreert boot en bok netjes de haven van Maassluis in waar hij zelfs achterin de kom, met een klein beetje hulp, nog in de rondte gaat met het hele spul. Op de bok wordt het anker gebruikt om af te stoppen en door de sleeplijnen in te korten of te vieren wordt er gestuurd.

We laden kolen waarvan er zo'n 80 emmers naar de kolenbak van de bok gaan voor het volgende evenement "Dordt in Stoom". Tijdens de vlootschouw wordt de heibok gesleept door de "Jan de Sterke" wat een mooi in verhouding liggend plaatje oplevert. De Hercules is twee dagen in de rondvaart terwijl op de bok achterin de Wolwevershaven diverse demonstraties worden gegeven. "Het Maassluisje" brengt de heibok zondagavond vanuit de haven de rivier op waarop de Hercules hem overpakt. Dit scheelt weer in tijd waardoor we de Dordtse brug kunnen halen, dat is een nadeel van een bok meenemen, niet onder de bruggen door kunnen zonder dat ze voor ons open moeten. Rond middernacht komen we weer in de Voorhaven aan en als alles goed vast ligt en we nog even wat gedronken hebben is het toch al dik half twee geweest voordat we moe maar voldaan huiswaarts keren. We kunnen terugkijken op twee mooie en geslaagde evenementen. Chapeau voor de organisatie, en we hopen dat er nog vele mogen volgen!



Juni


Een goede vlet met draaiende motor. Onmisbaar! Bijvoorbeeld bij het kolen laden om de Hercules te verslepen als deze niet onder stoom is. De motor van "Kleppie", de vlet van Kees en Willem, is versleten en steeds moeilijker aan te slingeren. Soms zijn er vier man voor nodig om hem aan de gang te krijgen. Er wordt besloten om de motor eruit te halen. In het pakhuis staat nog een zelfgemaakte luchtcompressor en die wordt opgehaald. Als malle pietjes lopen Kees en Dennis door de Gorzen met het loodzware ding op sleeptouw.

Met een klein ploegje van 4 man gaan we over zee naar Terneuzen. Op zaterdag komt oud-machinist Hans die woonachtig is in Terneuzen de ploeg versterken en verwent ons met heerlijke Zeeuwse bolussen. Traditie getrouw eindigen we die dag na de rondvaarten naast de "Valcke" van de Belgische marine waar we getrakteerd worden op live muziek en "soep" met een sterk luchtje. Zondag wordt vanwege het WK-voetbal kijken in de tent de vlootschouw afgelast. Voordat dit spektakel losbarst blazen we met alle aanwezige boten af. Daarna gooien wij de trossen los en doen alvast een paar uurtjes, dit keer binnendoor, richting huis.


Juli


We varen dit jaar twee dagen passagiers tijdens het Maasboulevardfeest Schiedam samen met het Zeekadetkorps dat met veel enthousiasme passagiers werft op de kade.

Voor de 2e keer laden we kolen dit seizoen. Het had wat voeten in de aarde en ook komt er nog steeds wat op en aan, maar we hebben net op tijd weer een draaiende motor in "Kleppie" zodat we de Hercules naar de overkant en in de rondte kunnen trekken voor het laden. Later deze maand wordt er ook nog een beting in de vlet gemaakt. (Even voor de leek, een beting is een zware door het dek stekende bolder die als trekpaal van een sleepboot dient).

Met volle bunkers vertrekken we 2 dagen later over zee naar Zierikzee voor de deelname aan de van Loon Hardzeildagen. Het wordt een zonovergoten weekeinde met voor de zeilboten iets te weinig wind. Er vindt een bemanningswisseling plaats, kapitein Hans en z'n vrouw Ria nemen het stokje over. Hans deed dit al eerder naar grote tevredenheid maar was, zo te zien op een filmpje, niet voorbereidt op het traditionele affluitconcert. Hij weet niet waar hij het zoeken moet in de stuurhut als de rest v/d bemanning enthousiast de fluiten bedient.

En met een snelle bliksemactie wordt ook nog even de ss Goudvisch door GSS Marine uit het water gehesen en op het ponton gezet. (bekijk de foto's)


Augustus


Er wordt een omvormer van 24 naar 12 Volt gemaakt voor de marifoons. Tijdens de laatste reizen viel regelmatig een marifoon uit tijdens het zenden. Er wordt naarstig gezocht naar de oorzaak....

Het is bijna onmogelijk dat de werkzaamheden van de twee stichtingen gescheiden blijven en als er geen dringende zaken of evenementen op het programma staan voor de Hercules of Heibok zijn veel van de vrijwilligers te vinden rond het nieuwe project "de Goudvisch". De uitdaging is groot om uit een bijna leeg casco weer wat op te bouwen, maar voorlopig zijn de mannen nog vooral bezig met de ontmanteling. De laatste afsluiters worden losgehaald, en ook de schroef, die overigens maar zo'n 16,5 mm speling bleek te hebben... Een gedeelte van het roerwerk wordt verwijderd en de schroefas.
En dan zullen we het maar even niet over de verwijdering van het hardnekkige beton hebben.

De schouwcommissie van het varend erfgoed komt aan boord voor de schouw van de heibok 4. Gelijk wordt er ook gesproken over de Goudvisch. Het was een gezellige en informatieve middag.


September


In het ruim van de bok wordt na het aftimmeren van de wanden begonnen met het maken van kasten. Er wordt geëxperimenteerd met de schroef van "Kleppie" na inbouw van de andere motor.

Voor het eerst sinds jaren doen we weer eens mee aan de Open Monumentendag. Die heeft dit jaar het thema "Op Reis". Drie dagen van te voren wordt begonnen met een klein vuurtje in de ketel van de Hercules. Het duurt even voordat de 8000 liter water in de ketel warm is, i.v.m. de rek en krimp is het niet wenselijk dat dit te snel gebeurt. De ketel van de heibok bevat "maar" 1500 liter water en door zijn vorm en grootte kan deze sneller opgestookt worden en heeft daardoor maar 2 uur opstook tijd nodig. De Heibok 4 ligt deze dag ter bezichtiging voor de wal in de Voorhaven en de Hercules fungeert als pendelboot tussen Schiedam en Vlaardingen.


Oktober


Traditie getrouw is het eerste weekend van oktober "Furieade weekend". Dit jaar gaat ook de Heibok mee en op de heenreis worden 3D opnames gemaakt, die hopelijk in een later stadium op de site te zien zullen zijn. 's Avonds genieten we van de opening met de Furie, de lampionoptocht en het vuurwerk. Door een schilder op de kade wordt de boot vereeuwigd op doek. Op zaterdagavond keren we huiswaarts. In de voorhaven besluiten we eerst met z'n allen te eten aan dek en dan de bok en boot goed af te meren. Een beslissing waar we later spijt van krijgen. Het gaat flink waaien en voordat iedereen zijn regenpak heeft kunnen aantrekken valt de regen met bakken uit de lucht. Als tenslotte de boel goed vastligt slaan we het napraten maar over en gaat iedereen gauw huiswaarts om te douchen en iets droogs aan te trekken.

Met dat praatje komt het wel goed. Aan het eind v/d maand houden we een vrijwilligersdag. De heiketel houdt ons warm en Kees bakt een lekker visje op het vuurduveltje. Ook Fred is uitgenodigd. Na in het verleden een blik te hebben geworpen op het door Kees in elkaar geflanste informatiebord op de wal heeft hij een schitterend mooi informatie kastje gemaakt. We maken van de gelegenheid gebruik om dat op deze dag door hem te laten onthullen. Bedankt Fred!

November


In navolging van de nieuwe treeplank voor de machinekameringang wordt er gewerkt aan nieuwe treden voor de stuurhut. Deze worden gezet en glad geslepen bij de firma YCW - BECO.

Voor de Argo wordt een andere motor en koppeling aangekocht. Hopelijk hebben we volgend seizoen weer twee bruikbare vletten.

Vol verwachting klopt ons hart hoe de intocht van de Sint en zijn pieten zal verlopen na alle media-aandacht dit jaar. Wij doen er in ieder geval alles aan om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Dit lukt, en niet in de laatste plaats door de uitmuntende stuurmanskunsten van onze kapitein, die de boot moeiteloos tussen de haring, voor- en achterbank naar de visbank in Vlaardingen manoeuvreert. En met dank aan de "Pietertje Z" van de Havendienst komen we zelfs weer met de diep stekende "Spanje" tot in de ondiepe Lange Haven in Schiedam, en gelukkig, er ook weer uit.

De Restauratie Werkplaats Schiedam weet een oplossing voor de getordeerde mast en hij wordt daarheen vervoert met Kleppie.


December


Door Jan worden er alvast draadeinden voor de nieuwe motor van de Argo gedraaid. De oude motor wordt losgemaakt van zijn fundatie, waarna hij op het ponton gezet wordt. Dynamo en startmotor worden verwijderd. En op de één na laatste dag van het jaar volgt ook de Argo zelf de weg naar het ponton.

Het jaar loopt op zijn einde. De kerstkaarten zijn verstuurd. De stuurhut krijgt weer zijn houtbeschermende mutsje. En zo goed als mogelijk is wordt alles voorbereid voor de komende vorstperiode. De ketels zijn leeg en worden schoongemaakt en voorbereidingen worden getroffen voor de tweejaarlijkse keuring. 2015 belooft een feestelijk jaar te worden, ons paradepaardje, de oude dame "Hercules" bestaat dan namelijk 100 jaar.

Wij hebben er zin in en gaan vol stoom op weg naar