Januari
|
De boot moet al een paar jaar uit het water, maar geen tijd,
druk, waar gaan we dan, het kwam er maar niet van. Eén voordeel,
we hebben kunnen sparen!
Ter voorbereiding een vertegenwoordiger van de verzekering
uitgenodigd om over de keuringen te praten. Daarna maar eens
een praatje maken bij een werf over de mogelijkheden.
We kunnen in mei/juni terecht maar dan zitten we midden in het
vaarseizoen. Na enig rekenwerk passen we er de volgende week
met onze geringe afmeting eigenlijk ook wel bij en zodoende
zijn we twee dagen later al onderweg. Gelukkig mogen we de
sleepboot "Nelly", eigendom van machinist Willem en zijn broer Kees,
gebruiken om de Hercules naar Dordrecht te slepen.
We meren de boten af naast het dok en op maandag gaan Kees en Harm
terug naar Dordt om de boot in te
dokken. Na het stralen vind op vrijdag de casco keuring
plaats en wordt de afsluiter van de brandbluspomp opnieuw
open geboord. Zaterdag staan het dek en de gehele onderkant van
het schip netjes in de zwarte epoxyverf/antifouling en kunnen we weer huiswaarts.
We schrikken eerlijk gezegd wel van de stof die we overal terugvinden.
Het zal nog wel even duren voordat alle ruimtes en verblijven weer helemaal
stofvrij zijn.
Om snel berichtjes en foto's te kunnen posten hebben we vanaf nu ook
een eigen
Facebook pagina.
|
 |
|
Februari
|
 |
Werk aan de winkel! Er lijkt geen beginnen aan, maar niet teveel over nadenken.
Spoelen en soppen is het motto.
Allereerst wordt met de stofzuiger de ergste losse rommel opgezogen.
Daarna volgen heel wat sopsessies. In ieder hoekje en gaatje zit straalstof.
Zelfs na het kolenladen hebben we de boot zelden zo vies en stoffig gezien.
De band uit de schoorsteen, die al eerder gedemonteerd werd, wordt geschuurd en in de primer gezet. Eén
deksel van de reddingskist wordt naar de leerlingenschool van Stream metaalopleidingen gebracht om bijgewerkt
te worden. Theo neemt de houten trapjes onder handen. Van de motorsleepboot Polaris
krijgen we ballastbroodjes voor de heibok.
Tussen de bedrijven door wordt er ook nog aan de Argo gewerkt. Het wordt hoog tijd dat deze weer het
water in gaat. Er worden gaten geboord voor het koelsysteem en flenzen afgedraaid voor de koelwaterpijp.
Er wordt een nieuwe slijtstrip op de kop gelast en de onderkant
krijgt een laagje verf.
|
Maart
|
De koekoek van het vooronder wordt geschuurd en gebikt. In de luikjes van de kap worden
nieuwe stukken gezet. De gehele inboedel van de kombuis wordt afgewassen. En daarna ondervinden
het voor- en achteronder diverse sopsessies evenals de machinekamer.
Het verhoogdek wordt gebikt en in de Owatrol gezet. De binnenboeiing gaat in de grondverf. Achter een
boeiingsteun blijkt zoveel roest te zitten dat er een nieuw stuk in de boeiing en het potdeksel komt.
Hierbij kunnen de mannen hun klinkvaardigheden weer oefenen.
De groepenkast wordt door Rik opnieuw bedraad. Het beslag wordt op de nieuwe mast gemaakt.
Het kwadrant wordt geheel vernieuwd
inclusief de geleiderollen aan dek. Hiervoor worden de stuurrollen weggeslepen, het kwadrant losgebrand en
hoeklijn losgeslepen. Uit een nieuwe plaat wordt de vorm geslepen, waarna er nieuwe hoeklijnen op worden geklonken.
Hierna wordt het kwadrant weer op de helmstok vastgeklonken. Er worden plaatjes pas geslepen voor nieuwe ketting
geleiders. En bij YCW-Beco worden de platen voor de nieuwe geleiderollen gezet.
Al met al een heel karwei waar door heel wat vrijwilligers aan meegewerkt is en waar we trots op kunnen zijn!
|
 |
|
April
|
 |
Schuren, plekken, schuren... Dennis ziet er regelmatig uit als een oranje Hulk
maar aan het eind v/d maand staan vooronderkap en de gehele opbouw weer netjes in het Zweeds rood.
De tijd die er aan besteed is, is onderhand onbetaalbaar geworden maar eindelijk wordt de nieuwe ondermast
dan toch aan boord gehesen. Een oude paal van de heistelling is door Fred omgetoverd tot een mooie mast. Helaas
bleek het hout na al die jaren nog steeds niet uitgewerkt en tordeerde de mast toen deze gelakt werd en is
daarna door Bas van de Restauratie Werkplaats Schiedam op kundige wijze hersteld. En door Dennis diverse keren in de
pantserbeits gezet.
Uiteindelijk een mooi stukje werk van de heren.
De band komt na diverse verflagen weer terug in de schoorsteen.
Het blijkt nog een zware en lastige klus om de twee helften met te weinig mankrachten weer naar boven
te hijsen. Maar wie niet sterk is moet slim zijn en met behulp van katrollen krijgen we het toch voor elkaar.
De geleiderollen voor de roerketting worden terug aan dek geklonken. Een erg onprettig karweitje voor degene die in
de smalle ruimte van de drinkwatertank moet liggen om een tegenhouder vast te houden. Maar ook dit lukt.
Na de ondermast volgt het terugplaatsen van de bovenmast en de boot krijgt beetje bij beetje zijn oude uiterlijk terug.
Als we denken dat nu het ergste achter de rug is besluit Kees nóg een stuk achter een steun uit de boeiing
te slijpen om te vernieuwen. Niet dat het niet nodig is maar toch........
|
Mei
|
Deze maand gaan alle zeilen bij om boot en bok op orde te krijgen voor het
eerste evenement van dit jaar. We verwelkomen dan ook van harte nieuwe vrijwilliger Martin.
Er wordt volop geverfd en gesopt.
De stokankers gaan in de Owatrol, het bergijzer in de lijnolie. De luikjes van de koekoek worden
gelakt en teruggeplaatst. De mast wordt weer voorzien van elektrische bekabeling, lampen, antennes en vlaggenlijnen.
De achterpiek wordt gebikt en voorzien van nieuw cement.
Als dit droog is kan er water geladen worden waar Hadex aan toegevoegd wordt voor het
reinigen van de leidingen en desinfecteren van het drinkwater, met dank aan de firma Hatenboer.
Er komt iemand van expertise bureau Van Pelt aan boord voor de sleepbootkeuring.
Aan boord van de heibok4 wordt een fluitenrek gelast boven de
kolenbak en Martin kan hierbij zijn kunsten tonen. Het moet extra stevig worden om het gewicht van de
stoomtoeter van de King George V te kunnen dragen. Het roerwerk wordt nagelopen en als dit niet
heel soepel draait blijken de geleidebakken waar de ketting in ligt vol te zitten met straalgrit.
Als er voldoende stoom is wordt als test de veiligheid eruit gestookt. Heuglijk nieuws, René wordt
voor de tweede keer vader. En dan gaan we met de 100-jarige
Heibok4 op sleeptouw naar Dordt.
Met als hoogtepunt de enorme vlootschouw op vrijdagavond. Wat een spektakel.
En een leuk weerzien met de bemanning van de VIC 96 uit Chatham. Op zaterdag en zondag gaan we in de
rondvaart waarbij het wedstrijdelement
niet mag ontbreken.
|
 |
|
Juni
|
 |
Op de terugweg van Dordt raken de bunkers al aardig leeg
en moet er kolen voorgezet worden. In de weken hierna wordt de
rest van de kolen zoveel mogelijk naar voren geschept en worden
de wanden in het vet gezet waarna er met behulp van de
sleepboot Nelly een nieuwe voorraad kolen geladen wordt.
We vertrekken met wat gastmachinisten op weg naar
Terneuzen
voor de Havendagen. Ze voorspellen niet heel best weer dus gaan we lekker
binnendoor. Op een bepaald moment merkt Kees op dat we wel erg voorover
liggen. De oorzaak wordt al snel gevonden, een gaatje in de al ooit vervangen
nieuwe kluispijp.
De voorpiek wordt leeggepompt en het gat provisorisch gedicht. Samen
met de Furie en de Dockyard V gaan we in de rondvaart. Het worden
gezellige dagen met een leuke gevarieerde bemanning, leuke gasten en
visite. En niet te vergeten de fijne samenwerking met de mannen op
het ponton waardoor alles soepel verloopt.
|
Juli
|
Door volle agenda's heeft het even geduurd
maar eindelijk kunnen de door Peter van Nes en Denis Lagarde
gemaakte schilderijen worden aangeboden aan sponsor
Nolet als dank voor 25 jaar sponsoring.
Er gaat vuur in de ketel, de zonnetent wordt weer opgebouwd,
het gat in de kluispijp dichtgelast. We gaan op weg
naar Zierikzee voor de jaarlijkse
Hardzeildagen.
Bij het verlaten van de haven van Zierikzee worden in de geul de
goodiebags aan de deelnemende schepen overgegeven,
wat bij de één wat soepeler verloopt dan bij de ander.
's Avonds genieten we van de barbecue en livemuziek.
Op de terugweg naar onze thuishaven nemen we de
Erik Willem van de Zeeverkenners Schiedam op sleeptouw
die met motorproblemen in Dintelmond liggen
en overnachten gezamenlijk aan de buitenzijde van het remmingwerk
bij de Volkeraksluis. Zondagochtend vertrekken we vroeg en leveren
hen rond het middaguur heelhuids af aan dankbare familieleden.
In de voorhaven aangekomen wordt snel nieuwe proviand ingeslagen en laden
we trossen, autobanden, een reddingsbootje en diverse andere
benodigdheden want we gaan op weg naar Harlingen. Vrijwilliger
Dennis heeft een casco van een
stoombeurtscheepje gekocht en dat gaan
we in stijl ophalen. We laden onderweg in een recordtijd met een
shovel kolen in de Amerikahaven. We pikken het scheepje op
uit een klein insteekhaventje en met een dubbele bezetting verloopt
de reis ondanks het warme weer erg voorspoedig. Woensdag tegen de avond varen
we de voorhaven weer in waar Dennis, die helaas niet de hele reis meekon,
en zijn vrienden enthousiast staan te wachten.
|
 |
|
Augustus
|
 |
Vakantietijd, het is rustig aan boord en er staan geen
reizen op de agenda. Vanwege een verjaardag en het mooie weer
barbecueën we zelfs een paar keer op de heibok.
De Argo is al veel te lang uit het water
en er is tijd om hier even wat puntjes op de i te zetten. De uitlaat
wordt geplaatst en gelast. De koelpijp afgelast en er onder
gezet. De kop gaat in de twee componenten verf. Er wordt een stuk
aan het roer gelast. Electra aangelegd, koeler gedemonteerd. De vlet
wordt verplaatst om een ander deel van de bodem te verven.
Op de heibok wordt het voorpiekschot verwijderd
om extra opbergruimte te creëren.
De U-binten onder de heikar worden verwijderd, en worden vervangen door platen met hoeklijnen.
De nieuwe steunen worden voorgeboord en de hoekijzers geklonken.
Het houtwerk van de stuurhut wordt gebeitst evenals de achteronderingang.
Het hertengewei van de bovenfluiten wordt ontroest.
|
September
|
Na jaren van afwezigheid zijn we weer eens te bewonderen in
de Leuvehaven tijdens de
Wereldhavendagen in Rotterdam.
We krijgen een kinderkoor aan boord en genieten van hun enthousiasme
en zang. Op zondagochtend verlaten we de haven en pikken een
privégezelschap op. Kapitein Kees is het gehele weekeinde verhinderd
en kapitein Hans, die al vaker bijsprong, vervangt hem met verve.
Met de Heibok4 nemen we deel aan de
Monumentendag in Schiedam.
Vincent Codee biedt aan om de bok naar binnen te slepen met zijn
Polaris. De havendienstvlet fungeert als achterboot.
We meren af voor de Appelmarktbrug achter de al eerder gearriveerde
Excelsior aan een mooi gerestaureerde kade.
We krijgen aardig wat aanloop en 's avonds is er een gezellig
samenzijn waarbij een lekker gebakken visje en een borreltje niet mogen ontbreken.
We vertrekken dit jaar een week eerder naar de
Furieade vanwege
de festiviteiten rondom de 100 jarige Furie. Bij aankomst meren we
de heibok aan de kade af achter de Furie en de Hercules naast haar zusterschip,
wat een mooi plaatje oplevert. Er wordt een week lang door diverse
vrijwilligers heen en weer gependeld om de boel in de gaten te houden
en de webcam van het sleepvaartmuseum maakt overuren. Op vrijdagavond
verlaten we de haven voor een paar uur om tijdens de opening achter
de Furie aan weer binnen te komen begeleid door brassbandmuziek vanaf
het achterdek.
|
 |
|
Oktober
|
 |
Het is een gezellige drukte tijdens de Furieade met aardig wat aanloop.
De avond van de opening genieten we vanaf het achterdek van de muziek van Maan.
Op zaterdag zijn op de heibok demonstraties met lieren en brandbluspomp te zien.
Op de Hercules worden door div. vrijwilligers rondleidingen gegeven.
Fam. Fontijn, aanwezig met hun zelfgebouwde stoomsloep Crux komt buurten.
Na een succesvolle dag eindigt de avond helaas met flinke regenbuien.
Ook bij vertrek zondagmorgen regent het. Gelukkig wordt het
net droog tijdens het afmeren in de Voorhaven,
dat hebben we weleens anders meegemaakt....
Voor de heibok en heiketel was de Furieade gelijk het laatste evenement
van dit jaar. Omdat begin volgend jaar de ketel weer gekeurd moet worden
wordt hier al een begin mee gemaakt door het verwijderen van de verroeste
schoorsteen met rookkast. Inspectieluiken en slikdeksels
worden schoongemaakt.
|
November
|
Letters uit de pijp, band soppen. Vlaggen en de
andere naamborden tevoorschijn halen. Het is het begin van een Hercules incognito.
Alles wordt uit de kast gehaald voor één van de mooiste kinderbelevenissen
van het jaar,
de intocht van de Sint en zijn pieten.
We vertrekken 's morgens vroeg heel stilletjes uit de Voorhaven.
Het is uitkijken geblazen want het heeft gevroren.
Het dek is op de plaatsen waar de ketelwarmte niet
doorstraald spekglad en de trossen zijn bevroren.
Als eerste gaan we op weg naar de kinderen in Vlaardingen.
We beleven een spannend moment als door de lage waterstand de diepstekende
"Spanje" met haar hak op de drempel van de sluis blijft hangen.
Kapitein Kees roept iedereen naar het voorschip en met enthousiast
springende pieten en een golfje van een net voorbijvarend zeeschip lukt
het gelukkig toch binnen te komen. Met iets hoger water kunnen we
een uurtje later ook weer naar buiten en op weg naar de Schiedamse
intocht. Na een hartverwarmend welkom door de bruine vloot zetten we de Sint af op
het hoofd. De bruine vloot neemt het verder naar binnen toe over en wij meren af op
ons plekje en het aftuigen kan beginnen. In de dagen erna gaat het water uit de ketel,
worden de vuren schoongemaakt en voor de komende ketelkeur de roosterbaren en vuurstenen
verwijderd. Alle appendages gaan v/d ketel.
De condensor gaat leeg en wordt afgetapt. Filterbak en overstort worden
leeggezogen. De drinkwatertank gaat leeg en de leidingen worden afgetapt.
|
 |
|
December
|
 |
De Argo krijgt nog een paar lagen antifouling en de waterlijn wordt
afgezet. En twee jaar na dato kan hij dan eindelijk, met behulp van de
heibok, het water weer in.
Nu het vaarseizoen er op zit gaat de focus weer naar het conserveren.
Vocht is niet de beste vriend van staal en daarom worden diverse draden
en kettingen dan ook in de olie gezet.
Op de bok gaat het hoofdlager van de krukas van de hijslier uit elkaar.
En in het verfhok komen extra planken evenals extra stopcontacten.
"Met veel plezier vaar ik altijd langs
dit hoekje met enthousiaste mensen die altijd wel ergens mee bezig zijn" is een positieve
reactie op een foto op onze Facebookpagina die de lading wel dekt. We hebben
nog genoeg projecten op stapel staan en de aandacht moet soms verdeeld worden
maar ons enthousiasme over onze vaartuigen en alles wat met stoom
te maken heeft blijft onverminderd bestaan. Blijf ons volgen op de website
en op Facebook en tot volgend jaar!
 |