Scheepsjournaal 2016

Gedane zaken....

Januari


De boot moet al een paar jaar uit het water, maar geen tijd, druk, waar gaan we dan, het kwam er maar niet van. Eén voordeel, we hebben kunnen sparen! Ter voorbereiding een vertegenwoordiger van de verzekering uitgenodigd om over de keuringen te praten. Daarna maar eens een praatje maken bij een werf over de mogelijkheden. We kunnen in mei/juni terecht maar dan zitten we midden in het vaarseizoen. Na enig rekenwerk passen we er de volgende week met onze geringe afmeting eigenlijk ook wel bij en zodoende zijn we twee dagen later al onderweg. Gelukkig mogen we de sleepboot "Nelly", eigendom van machinist Willem en zijn broer Kees, gebruiken om de Hercules naar Dordrecht te slepen. We meren de boten af naast het dok en op maandag gaan Kees en Harm terug naar Dordt om de boot in te dokken. Na het stralen vind op vrijdag de casco keuring plaats en wordt de afsluiter van de brandbluspomp opnieuw open geboord. Zaterdag staan het dek en de gehele onderkant van het schip netjes in de zwarte epoxyverf/antifouling en kunnen we weer huiswaarts. We schrikken eerlijk gezegd wel van de stof die we overal terugvinden. Het zal nog wel even duren voordat alle ruimtes en verblijven weer helemaal stofvrij zijn.

Om snel berichtjes en foto's te kunnen posten hebben we vanaf nu ook een eigen Facebook pagina.


Februari


Werk aan de winkel! Er lijkt geen beginnen aan, maar niet teveel over nadenken. Spoelen en soppen is het motto. Allereerst wordt met de stofzuiger de ergste losse rommel opgezogen. Daarna volgen heel wat sopsessies. In ieder hoekje en gaatje zit straalstof. Zelfs na het kolenladen hebben we de boot zelden zo vies en stoffig gezien.

De band uit de schoorsteen, die al eerder gedemonteerd werd, wordt geschuurd en in de primer gezet. Eén deksel van de reddingskist wordt naar de leerlingenschool van Stream metaalopleidingen gebracht om bijgewerkt te worden. Theo neemt de houten trapjes onder handen. Van de motorsleepboot Polaris krijgen we ballastbroodjes voor de heibok.

Tussen de bedrijven door wordt er ook nog aan de Argo gewerkt. Het wordt hoog tijd dat deze weer het water in gaat. Er worden gaten geboord voor het koelsysteem en flenzen afgedraaid voor de koelwaterpijp. Er wordt een nieuwe slijtstrip op de kop gelast en de onderkant krijgt een laagje verf.

Maart


De koekoek van het vooronder wordt geschuurd en gebikt. In de luikjes van de kap worden nieuwe stukken gezet. De gehele inboedel van de kombuis wordt afgewassen. En daarna ondervinden het voor- en achteronder diverse sopsessies evenals de machinekamer.

Het verhoogdek wordt gebikt en in de Owatrol gezet. De binnenboeiing gaat in de grondverf. Achter een boeiingsteun blijkt zoveel roest te zitten dat er een nieuw stuk in de boeiing en het potdeksel komt. Hierbij kunnen de mannen hun klinkvaardigheden weer oefenen.

De groepenkast wordt door Rik opnieuw bedraad. Het beslag wordt op de nieuwe mast gemaakt. Het kwadrant wordt geheel vernieuwd inclusief de geleiderollen aan dek. Hiervoor worden de stuurrollen weggeslepen, het kwadrant losgebrand en hoeklijn losgeslepen. Uit een nieuwe plaat wordt de vorm geslepen, waarna er nieuwe hoeklijnen op worden geklonken. Hierna wordt het kwadrant weer op de helmstok vastgeklonken. Er worden plaatjes pas geslepen voor nieuwe ketting geleiders. En bij YCW-Beco worden de platen voor de nieuwe geleiderollen gezet. Al met al een heel karwei waar door heel wat vrijwilligers aan meegewerkt is en waar we trots op kunnen zijn!


April


Schuren, plekken, schuren... Dennis ziet er regelmatig uit als een oranje Hulk maar aan het eind v/d maand staan vooronderkap en de gehele opbouw weer netjes in het Zweeds rood.

De tijd die er aan besteed is, is onderhand onbetaalbaar geworden maar eindelijk wordt de nieuwe ondermast dan toch aan boord gehesen. Een oude paal van de heistelling is door Fred omgetoverd tot een mooie mast. Helaas bleek het hout na al die jaren nog steeds niet uitgewerkt en tordeerde de mast toen deze gelakt werd en is daarna door Bas van de Restauratie Werkplaats Schiedam op kundige wijze hersteld. En door Dennis diverse keren in de pantserbeits gezet. Uiteindelijk een mooi stukje werk van de heren.

De band komt na diverse verflagen weer terug in de schoorsteen. Het blijkt nog een zware en lastige klus om de twee helften met te weinig mankrachten weer naar boven te hijsen. Maar wie niet sterk is moet slim zijn en met behulp van katrollen krijgen we het toch voor elkaar.

De geleiderollen voor de roerketting worden terug aan dek geklonken. Een erg onprettig karweitje voor degene die in de smalle ruimte van de drinkwatertank moet liggen om een tegenhouder vast te houden. Maar ook dit lukt.

Na de ondermast volgt het terugplaatsen van de bovenmast en de boot krijgt beetje bij beetje zijn oude uiterlijk terug. Als we denken dat nu het ergste achter de rug is besluit Kees nóg een stuk achter een steun uit de boeiing te slijpen om te vernieuwen. Niet dat het niet nodig is maar toch........

Mei


Deze maand gaan alle zeilen bij om boot en bok op orde te krijgen voor het eerste evenement van dit jaar. We verwelkomen dan ook van harte nieuwe vrijwilliger Martin. Er wordt volop geverfd en gesopt. De stokankers gaan in de Owatrol, het bergijzer in de lijnolie. De luikjes van de koekoek worden gelakt en teruggeplaatst. De mast wordt weer voorzien van elektrische bekabeling, lampen, antennes en vlaggenlijnen. De achterpiek wordt gebikt en voorzien van nieuw cement. Als dit droog is kan er water geladen worden waar Hadex aan toegevoegd wordt voor het reinigen van de leidingen en desinfecteren van het drinkwater, met dank aan de firma Hatenboer.

Er komt iemand van expertise bureau Van Pelt aan boord voor de sleepbootkeuring. Aan boord van de heibok4 wordt een fluitenrek gelast boven de kolenbak en Martin kan hierbij zijn kunsten tonen. Het moet extra stevig worden om het gewicht van de stoomtoeter van de King George V te kunnen dragen. Het roerwerk wordt nagelopen en als dit niet heel soepel draait blijken de geleidebakken waar de ketting in ligt vol te zitten met straalgrit. Als er voldoende stoom is wordt als test de veiligheid eruit gestookt. Heuglijk nieuws, René wordt voor de tweede keer vader. En dan gaan we met de 100-jarige Heibok4 op sleeptouw naar Dordt. Met als hoogtepunt de enorme vlootschouw op vrijdagavond. Wat een spektakel. En een leuk weerzien met de bemanning van de VIC 96 uit Chatham. Op zaterdag en zondag gaan we in de rondvaart waarbij het wedstrijdelement niet mag ontbreken.


Juni


Op de terugweg van Dordt raken de bunkers al aardig leeg en moet er kolen voorgezet worden. In de weken hierna wordt de rest van de kolen zoveel mogelijk naar voren geschept en worden de wanden in het vet gezet waarna er met behulp van de sleepboot Nelly een nieuwe voorraad kolen geladen wordt.

We vertrekken met wat gastmachinisten op weg naar Terneuzen voor de Havendagen. Ze voorspellen niet heel best weer dus gaan we lekker binnendoor. Op een bepaald moment merkt Kees op dat we wel erg voorover liggen. De oorzaak wordt al snel gevonden, een gaatje in de al ooit vervangen nieuwe kluispijp. De voorpiek wordt leeggepompt en het gat provisorisch gedicht. Samen met de Furie en de Dockyard V gaan we in de rondvaart. Het worden gezellige dagen met een leuke gevarieerde bemanning, leuke gasten en visite. En niet te vergeten de fijne samenwerking met de mannen op het ponton waardoor alles soepel verloopt.

Juli


Door volle agenda's heeft het even geduurd maar eindelijk kunnen de door Peter van Nes en Denis Lagarde gemaakte schilderijen worden aangeboden aan sponsor Nolet als dank voor 25 jaar sponsoring.

Er gaat vuur in de ketel, de zonnetent wordt weer opgebouwd, het gat in de kluispijp dichtgelast. We gaan op weg naar Zierikzee voor de jaarlijkse Hardzeildagen. Bij het verlaten van de haven van Zierikzee worden in de geul de goodiebags aan de deelnemende schepen overgegeven, wat bij de één wat soepeler verloopt dan bij de ander. 's Avonds genieten we van de barbecue en livemuziek. Op de terugweg naar onze thuishaven nemen we de Erik Willem van de Zeeverkenners Schiedam op sleeptouw die met motorproblemen in Dintelmond liggen en overnachten gezamenlijk aan de buitenzijde van het remmingwerk bij de Volkeraksluis. Zondagochtend vertrekken we vroeg en leveren hen rond het middaguur heelhuids af aan dankbare familieleden. In de voorhaven aangekomen wordt snel nieuwe proviand ingeslagen en laden we trossen, autobanden, een reddingsbootje en diverse andere benodigdheden want we gaan op weg naar Harlingen.
Vrijwilliger Dennis heeft een casco van een stoombeurtscheepje gekocht en dat gaan we in stijl ophalen. We laden onderweg in een recordtijd met een shovel kolen in de Amerikahaven. We pikken het scheepje op uit een klein insteekhaventje en met een dubbele bezetting verloopt de reis ondanks het warme weer erg voorspoedig. Woensdag tegen de avond varen we de voorhaven weer in waar Dennis, die helaas niet de hele reis meekon, en zijn vrienden enthousiast staan te wachten.


Augustus


Vakantietijd, het is rustig aan boord en er staan geen reizen op de agenda. Vanwege een verjaardag en het mooie weer barbecueën we zelfs een paar keer op de heibok.

De Argo is al veel te lang uit het water en er is tijd om hier even wat puntjes op de i te zetten. De uitlaat wordt geplaatst en gelast. De koelpijp afgelast en er onder gezet. De kop gaat in de twee componenten verf. Er wordt een stuk aan het roer gelast. Electra aangelegd, koeler gedemonteerd. De vlet wordt verplaatst om een ander deel van de bodem te verven.

Op de heibok wordt het voorpiekschot verwijderd om extra opbergruimte te creëren. De U-binten onder de heikar worden verwijderd, en worden vervangen door platen met hoeklijnen. De nieuwe steunen worden voorgeboord en de hoekijzers geklonken.

Het houtwerk van de stuurhut wordt gebeitst evenals de achteronderingang. Het hertengewei van de bovenfluiten wordt ontroest.

September


Na jaren van afwezigheid zijn we weer eens te bewonderen in de Leuvehaven tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam. We krijgen een kinderkoor aan boord en genieten van hun enthousiasme en zang. Op zondagochtend verlaten we de haven en pikken een privégezelschap op. Kapitein Kees is het gehele weekeinde verhinderd en kapitein Hans, die al vaker bijsprong, vervangt hem met verve.

Met de Heibok4 nemen we deel aan de Monumentendag in Schiedam. Vincent Codee biedt aan om de bok naar binnen te slepen met zijn Polaris. De havendienstvlet fungeert als achterboot. We meren af voor de Appelmarktbrug achter de al eerder gearriveerde Excelsior aan een mooi gerestaureerde kade. We krijgen aardig wat aanloop en 's avonds is er een gezellig samenzijn waarbij een lekker gebakken visje en een borreltje niet mogen ontbreken.

We vertrekken dit jaar een week eerder naar de Furieade vanwege de festiviteiten rondom de 100 jarige Furie. Bij aankomst meren we de heibok aan de kade af achter de Furie en de Hercules naast haar zusterschip, wat een mooi plaatje oplevert. Er wordt een week lang door diverse vrijwilligers heen en weer gependeld om de boel in de gaten te houden en de webcam van het sleepvaartmuseum maakt overuren. Op vrijdagavond verlaten we de haven voor een paar uur om tijdens de opening achter de Furie aan weer binnen te komen begeleid door brassbandmuziek vanaf het achterdek.


Oktober


Het is een gezellige drukte tijdens de Furieade met aardig wat aanloop. De avond van de opening genieten we vanaf het achterdek van de muziek van Maan. Op zaterdag zijn op de heibok demonstraties met lieren en brandbluspomp te zien. Op de Hercules worden door div. vrijwilligers rondleidingen gegeven. Fam. Fontijn, aanwezig met hun zelfgebouwde stoomsloep Crux komt buurten. Na een succesvolle dag eindigt de avond helaas met flinke regenbuien. Ook bij vertrek zondagmorgen regent het. Gelukkig wordt het net droog tijdens het afmeren in de Voorhaven, dat hebben we weleens anders meegemaakt....

Voor de heibok en heiketel was de Furieade gelijk het laatste evenement van dit jaar. Omdat begin volgend jaar de ketel weer gekeurd moet worden wordt hier al een begin mee gemaakt door het verwijderen van de verroeste schoorsteen met rookkast. Inspectieluiken en slikdeksels worden schoongemaakt.

November


Letters uit de pijp, band soppen. Vlaggen en de andere naamborden tevoorschijn halen. Het is het begin van een Hercules incognito. Alles wordt uit de kast gehaald voor één van de mooiste kinderbelevenissen van het jaar, de intocht van de Sint en zijn pieten. We vertrekken 's morgens vroeg heel stilletjes uit de Voorhaven. Het is uitkijken geblazen want het heeft gevroren. Het dek is op de plaatsen waar de ketelwarmte niet doorstraald spekglad en de trossen zijn bevroren. Als eerste gaan we op weg naar de kinderen in Vlaardingen. We beleven een spannend moment als door de lage waterstand de diepstekende "Spanje" met haar hak op de drempel van de sluis blijft hangen. Kapitein Kees roept iedereen naar het voorschip en met enthousiast springende pieten en een golfje van een net voorbijvarend zeeschip lukt het gelukkig toch binnen te komen. Met iets hoger water kunnen we een uurtje later ook weer naar buiten en op weg naar de Schiedamse intocht. Na een hartverwarmend welkom door de bruine vloot zetten we de Sint af op het hoofd. De bruine vloot neemt het verder naar binnen toe over en wij meren af op ons plekje en het aftuigen kan beginnen. In de dagen erna gaat het water uit de ketel, worden de vuren schoongemaakt en voor de komende ketelkeur de roosterbaren en vuurstenen verwijderd. Alle appendages gaan v/d ketel. De condensor gaat leeg en wordt afgetapt. Filterbak en overstort worden leeggezogen. De drinkwatertank gaat leeg en de leidingen worden afgetapt.


December


De Argo krijgt nog een paar lagen antifouling en de waterlijn wordt afgezet. En twee jaar na dato kan hij dan eindelijk, met behulp van de heibok, het water weer in.

Nu het vaarseizoen er op zit gaat de focus weer naar het conserveren. Vocht is niet de beste vriend van staal en daarom worden diverse draden en kettingen dan ook in de olie gezet. Op de bok gaat het hoofdlager van de krukas van de hijslier uit elkaar. En in het verfhok komen extra planken evenals extra stopcontacten.

"Met veel plezier vaar ik altijd langs dit hoekje met enthousiaste mensen die altijd wel ergens mee bezig zijn" is een positieve reactie op een foto op onze Facebookpagina die de lading wel dekt. We hebben nog genoeg projecten op stapel staan en de aandacht moet soms verdeeld worden maar ons enthousiasme over onze vaartuigen en alles wat met stoom te maken heeft blijft onverminderd bestaan. Blijf ons volgen op de website en op Facebook en tot volgend jaar!