Scheepsjournaal 2017

Gedane zaken....

Januari


Het grootste deel van deze maand staat in het teken van de tweejaarlijkse ketelkeuring. Het bovenmangatdeksel op de Hercules gaat eruit en er wordt schoongemaakt rondom de dom. De pijpen worden geveegd, de vuurgang en vlamkast geborsteld. Appendages worden nagelopen. De ketel van de heibok is al zo goed als klaar en hoeft alleen nog uitgezogen te worden. Lloyd's komt langs en de ketels worden goedgekeurd. Later volgt nog een warm nader. De veiligheden worden terug gemonteerd en nieuwe vuurbruggen gemetseld.

Op de laatste dag van de maand gaan we met een groot deel van de vrijwilligers op bezoek bij onze hoofdsponsor de Firma Nolet. We krijgen een inkijkje in dit mooie familiebedrijf. Na ontvangst met koffie en molenkoek in molen "De Nolet" krijgen we een rondleiding waarbij een bezoekje aan de enige echte "Ketel 1" natuurlijk niet mag ontbreken. Dennis die in 2008 bij onze eerste rondleiding nog niet mee mocht omdat hij te jong was mag een schepje opgooien.


Februari


Na de ketelkeur kan de opbouw weer beginnen. De kleppenkast wordt terug op de ketel gemonteerd. Peilglazen krijgen nieuwe pakking en alle manometers kunnen weer aangesloten worden. De vuurbedden worden opnieuw opgebouwd. Op de heibok gaan alle luiken terug in de ketel en er wordt lucht op gezet. Helaas blijft het mangat lekken en moet er overnieuw begonnen worden.

We gaan naar de jaarlijkse vergadering van de Vereniging Stoomvaart die dit jaar in de locomotievenloods bij de Stoom Stichting Nederland plaatsvindt in Rotterdam.

En passant komt Vincent langs met zijn Polaris. Het dek wordt opengebrand waarna zijn oude olietanks verwijderd worden.

Kleppie gaat met zijn kont uit het water omdat er een touw in de schroef zit. Er wordt begonnen aan een nieuwe rookkast voor de heiketel.

Maart


Er was eens.... een houten stuurwiel dat al decennia lang in een kelder stond te verstoffen. Fred bood aan deze op te knappen en na heel wat uurtjes werk kan het opgehaald worden. Door Nisse wordt de naaf aangepast en een nieuwe tussenring gemaakt. Sommigen van ons zullen het oude ijzeren stuurwiel na ruim 30 jaar wel gaan missen.

Het zal duidelijk zijn dat ketels niet meer voor het oprapen liggen, maar we hebben een ketel gevonden voor de Goudvisch. Met behulp van F&L Powerrental wordt hij van het Westland naar Schiedam vervoert. De tijd zal moeten uitwijzen of de ketel weer goedgekeurd wordt door Lloyds. Hij blijkt ook nog uit een soortgelijk scheepje te komen dus het zou leuk zijn als het allemaal gaat lukken.

De Vereniging Stoomvaart bestaat 40 jaar en ter ere daarvan kunnen de leden hun vrijwilligers uitnodigen om mee te varen op radarstoomboot de Majesteit. Zo'n 170 mannen/vrouwen reizen vanuit het hele land naar Rotterdam voor een mooie avondvaart door de havens. Het wordt een gezellige avond met dank aan de VS en familie Key.

Na nog een paar niet ingecalculeerde sleuteluurtjes kan er eindelijk proefgevaren worden met de Argo. Kleppie komt ook nog in actie als er iemand met zijn jachtje een sleep naar binnen kan gebruiken, onze mannen zijn natuurlijk niet te beroerd om hier gehoor aan te geven.


April


In het voorseizoen wordt vooral onderhoud gepleegd aan de vaartuigen. De boeiing, golfbreker, bolderkoppen en ankerdavid van de Hercules worden onder handen genomen. Dat wil zeggen; schuren, bikken en voorlopig even in de Owatrol. De plankenrand van de roef wordt verwijderd, de planken gaan opnieuw in de beits waarna de planken terug kunnen en worden afgekit. Het houtwerk van de gaskist krijgt een opknapbeurt. Ook de wanden van het toilet krijgen een nieuw verfje. De gaffel voor de bovenmast gaat in de teaklak. De machinekamer krijgt een schoonmaakbeurt. De achterste overloop krijgt twee nieuwe klinknagels. Onder de wielen van de heikar worden platen gelast ter versteviging aan dek. Er wordt een begin gemaakt voor een nieuwe rookkast voor de heiketel.

Aan het eind v/d maand houden we een koningsborrel aan dek v/d heibok. Even een gezellige middag met vrijwilligers en aanhang met een hapje en een drankje. Het lijkt traditie te worden om bij deze gelegenheden een visje te bakken op het vuurduveltje, die overigens met smaak worden verorberd.

Mei


Delen van de boeiing kunnen in de zwarte lak. De lichtbakken worden geverfd. Onder tropische temperaturen wordt met behulp van "Kleppie" de gele bies boven het berghout en de letters op kop en kont voorzien van een verse laag verf. In de machinekamer gaan de spatplaat en de deurtjes van de werkbank opnieuw in de verf. De lichtmachine wordt nagekeken. Het eerste deel van de rookkast voor de heiketel wordt gepast. Alle onderdelen worden, waar mogelijk, op de ouderwetse manier vastgeklonken. Voor de schoorsteen wordt een demper pas gemaakt en een hendel om deze te kunnen bedienen.

Dat onze mannen handig zijn met gereedschap mag duidelijk zijn en het gezegde 'voor wat, hoort wat' is ook bij ons van toepassing. Na Vincent is het nu de beurt aan Bas. Met vereende krachten wordt er een nieuw stuk in zijn boeiing en kop gezet waarna hij vol vertrouwen naar de werf kan.


Juni


Er komt druk op de ketel. Het eerste evenement voor boot en bok zijn in aantocht. Er moet nog een warm nader afgenomen worden dus er wordt een tandje bijgezet om ook de schoorsteen van de heiketel op tijd klaar te krijgen. Het lukt en alles wordt gelukkig in orde bevonden door Lloyd's. De marifoons zijn nagekeken door VRM Marine en worden opgehaald bij Richard. We laden kolen. Het is erg warm en we zijn gelukkig met een grote ploeg zodat we elkaar regelmatig kunnen aflossen. Niet alles past in de bunkers en de rest gaat op de bak. Als de boot gesopt is kan eindelijk het eerste nieuwe naambord op de band geschroefd worden. Lang verwacht, toch gekregen. Met dank aan Hans zijn vaste hand. Super, nooit meer magneetletters recht zetten na een enthousiast fluitconcert.

En dan is het zover, op naar Terneuzen met kapitein Hans aan het roer. Bij Vlaardingen schieten we de voorhaven in waar we de bok afkoppelen die meedoet met het Loggerfestival. Kapitein Kees zal de bok verder naar binnen brengen met onze roeiersvlet. Samen met o.a. de Dockyard V varen we passagiers in Terneuzen. Het wordt een superweekend met veel gezelligheid in de muziektenten en ook kapitein Hans verblijdt ons met zijn accordeonmuziek. Maandagmiddag op de terugweg pikken we de Heibok weer op die al klaar ligt op de rivier met de Argo ervoor. Aan het eind v/d week als we weer wat bijgekomen zijn, met de jaren gaat ook dit wat langer duren, vullen we de bunkers bij met het restant kolen van de bak.

Juli


De gaffel kan terug in de mast. Het frame van de zonnetent wordt gesopt en geverfd. Er wordt opgestookt voor de reis naar Zierikzee/Veere. Carolien vaart mee en interviewt Kees gelijk voor een stukje in het blad van de Hoogaarzen. Bij het invaren van de Krammersluis moet er rustig aan gedaan worden. Er blijkt een scheur in de lat van de smoorschuif te zitten. Gelukkig kan deze 's avonds gelast worden bij een goede kennis van René in zijn werkplaats. De aanbrengwedstrijd verloopt vooral erg nat, gelukkig brengt bij ons de "zonnetent" nog enige beschutting. Tot overmaat van ramp draaien we iets in de schroef na het ankeren en offert René zich op gewapend met handschoenen en een zaag om dit in het koude en woelige water op te lossen.

De heibok komt deze maand ook nog in actie tijdens de opening van de nieuwe Taanbrug in de Lange Haven. Op verzoek van de organisatie laten we geregeld even ons bronzen koor horen.


Augustus


We hadden het eigenlijk na al die jaren niet meer durven hopen, maar we doen weer mee aan de Vestingdagen in Hellevoetsluis en de Heibok en Argo gaan mee. De Hercules vaart, samen met de Dockyard V en de Volharding 1, twee dagen af en aan met passagiers. De heibok ligt voor de wal waar de toeschouwers kunnen zien hoe de lieren draaien en de bluspomp gedemonstreerd wordt. Heerlijk om een heel weekend te worden omringd door historisch erfgoed in stand gehouden door vele vrijwilligers. (En laten we eerlijk zijn, als het zo door gaat gaan we straks allemaal kapot aan alle regelgeving en valt er straks weinig meer te genieten van ons erfgoed).
Bij vertrek vanuit Hellevoetsluis krijgen we voorspan van de Dockyard V wat schitterende beelden oplevert vanuit een meevarende Argo. En over historie gesproken, we varen voor de laatste keer onder de oude Botlekbrug door.

September


Geen evenementen deze maand dus verder met onderhoud aan de diverse vaartuigen. Op de heibok wordt o.a. de hoofdhijslier kaal gebikt en in de zwart gezet evenals de achterlier en de rookkast en schoorsteen. En er is eindelijk wat tijd om aan de Goudvisch te werken. Er wordt een stuk plaat van de zandstrook gehaald. En van de kielbalk worden nagelstelen afgeslepen. Het eerste stuk slechte bodem kan eruit. In een nieuw stuk plaat wordt een v-vorm geslagen. Op deze plaat worden hijsogen gelast waaraan de plaat kan worden opgetakeld waarna de plaat kan worden uitgericht en pas gemaakt.


Oktober


We gaan dit jaar alleen met de Hercules naar de Furieade. Gelukkig is het op de avond van de opening droog en we genieten van de voorbijkomende lampion optocht en drumbands. Ondanks dat de zaterdag voor een groot deel in het water valt hebben we een gezellige aanloop. Willem van IJsseldijk komt langs om het geluid van zijn stoomfluit te horen onder stoomdruk. Ed komt langs om de brandblussers te keuren. Op de terugweg zondagochtend vangen we nog een glimp op van het ontmantelen van de oude Botlekbrug.

Op de Goudvisch zit de gang erin en wordt de eerste plaat pas gemaakt en gehecht waarna deze wordt afgelast. Er worden aan weerszijden kolenbunkerschotten uitgelijnd, gehecht en afgelast. De spanten worden vastgelast aan het vlak. De vlam- en steunpijpen worden uit de ketel verwijderd. De pijpenplaat wordt geborsteld en in de Owatrol gezet, de stompen uit de vuurgang gladgeslepen.

We ontvangen het trieste bericht dat oud-vrijwilliger Martin van Holst is overleden. Op de dag van zijn crematie gaat de vlag halfstok.

November


We treffen voorbereidingen voor de intocht. De letters op de "Spanje" borden worden voorzien van een nieuwe laag verf. Er wordt opgestookt. Hans heeft voor deze gelegenheid een extra set borden voor in de pijp geverfd en van een mooie letter S voorzien. De middag voor de intocht worden de nieuwe borden alvast bevestigd. Een lastig karweitje dat niet 's morgens vroeg in het donker lukt. De Polaris en de Nelly assisteren als pakjesboten. filmpje

Op de Goudvisch zit de vaart erin. Het bakboord vooronder kolenbunkerschot wordt afgelast. Een plaat wordt pasgebrand voor het voorpiekschot en er komt een bocht met flens en opstapjes aan de binnenzijde. De plaat wordt afgelast en in de cement gesmeerd. Voor onder het ketelgedeelte wordt een nieuwe plaat op maat gemaakt waar een naad in wordt geslagen. Deze wordt gepast en vastgehecht waarna hij aan de bovenzijde afgelast wordt. De spanten worden vastgelast. Een deuk in de zij wordt er met een kelderwinch uitgedrukt.


December


Alles wordt gereed gemaakt voor de winter. Alle vaten en leidingen die water bevatten gaan leeg. Op de Hercules gaat het mangatdeksel van de ketel eruit en aan de condensor die heel veel pijpjes bevat wordt extra aandacht gegeven. Het zeil van de zonnetent wordt vervangen door de winterversie. Op de heibok4, worden de strippen van de rembanden van de voorlier gehaald om te worden gereviseerd. Er valt sneeuw en de werkzaamheden liggen tijdelijk stil......



Tot ziens in