Scheepsjournaal 2017

Gedane zaken....

Januari


Het grootste deel van deze maand staat in het teken van de tweejaarlijkse ketelkeuring. Het bovenmangatdeksel op de Hercules gaat eruit en er wordt schoongemaakt rondom de dom. De pijpen worden geveegd, de vuurgang en vlamkast geborsteld. Appendages worden nagelopen. De ketel van de heibok is al zo goed als klaar en hoeft alleen nog uitgezogen te worden. Lloyd's komt langs en de ketels worden goedgekeurd. Later volgt nog een warm nader. De veiligheden worden terug gemonteerd en nieuwe vuurbruggen gemetseld.

Op de laatste dag van de maand gaan we met een groot deel van de vrijwilligers op bezoek bij onze hoofdsponsor de Firma Nolet. We krijgen een inkijkje in dit mooie familiebedrijf. Na ontvangst met koffie en molenkoek in molen "De Nolet" krijgen we een rondleiding waarbij een bezoekje aan de enige echte "Ketel 1" natuurlijk niet mag ontbreken. Dennis die in 2008 bij onze eerste rondleiding nog niet mee mocht omdat hij te jong was mag een schepje opgooien.


Februari


Na de ketelkeur kan de opbouw weer beginnen. De kleppenkast wordt terug op de ketel gemonteerd. Peilglazen krijgen nieuwe pakking en alle manometers kunnen weer aangesloten worden. De vuurbedden worden opnieuw opgebouwd. Op de heibok gaan alle luiken terug in de ketel en er wordt lucht op gezet. Helaas blijft het mangat lekken en moet er overnieuw begonnen worden.

We gaan naar de jaarlijkse vergadering van de Vereniging Stoomvaart die dit jaar in de locomotievenloods bij de Stoom Stichting Nederland plaatsvindt in Rotterdam.

En passant komt Vincent langs met zijn Polaris. Het dek wordt opengebrand waarna zijn oude olietanks verwijderd worden.

Kleppie gaat met zijn kont uit het water omdat er een touw in de schroef zit. Er wordt begonnen aan een nieuwe rookkast voor de heiketel.

Maart


Er was eens.... een houten stuurwiel dat al decennia lang in een kelder stond te verstoffen. Fred bood aan deze op te knappen en na heel wat uurtjes werk kan het opgehaald worden. Door Nisse wordt de naaf aangepast en een nieuwe tussenring gemaakt. Sommigen van ons zullen het oude ijzeren stuurwiel na ruim 30 jaar wel gaan missen.

Het zal duidelijk zijn dat ketels niet meer voor het oprapen liggen, maar we hebben een ketel gevonden voor de Goudvisch. Met behulp van F&L Powerrental wordt hij van het Westland naar Schiedam vervoert. De tijd zal moeten uitwijzen of de ketel weer goedgekeurd wordt door Lloyds. Hij blijkt ook nog uit een soortgelijk scheepje te komen dus het zou leuk zijn als het allemaal gaat lukken.

De Vereniging Stoomvaart bestaat 40 jaar en ter ere daarvan kunnen de leden hun vrijwilligers uitnodigen om mee te varen op radarstoomboot de Majesteit. Zo'n 170 mannen/vrouwen reizen vanuit het hele land naar Rotterdam voor een mooie avondvaart door de havens. Het wordt een gezellige avond met dank aan de VS en familie Key.

Na nog een paar niet ingecalculeerde sleuteluurtjes kan er eindelijk proefgevaren worden met de Argo. Kleppie komt ook nog in actie als er iemand met zijn jachtje een sleep naar binnen kan gebruiken, onze mannen zijn natuurlijk niet te beroerd om hier gehoor aan te geven.