Het tweede leven van de ‘Hercules’
Een varend industrieel erfgoed uit de zeevaart en Nederlandse
scheepsbouw
Medio januari 1979 kocht dhr. G.C. Boekweit de stoomsleepboot
‘Hercules’ en brak er voor het schip een nieuwe tijd aan. Zij kreeg
toen het brandmerk '7791 z amst 1979' en de naam ‘Hercules’. Na bijna 5
jaar repareren/restaureren door Kees en zijn vrijwilligers werd op 4
augustus 1983 de laatste goedkeuring van het stoomwezen verkregen en
volgde een succesvolle proefvaart.
Op 21 januari 1985 werd de Stichting Calorische
Werktuigen opgericht en is de stoomsleepboot ‘Hercules’ in beheer
ondergebracht in deze stichting.
(klik op
de foto voor
een vergroting)
De 'Hercules'
ligt hier afgemeerd in haar thuishaven Schiedam, de grote uitdaging
voor Kees en zijn medewerkers begint.
Het lijkt heel simpel, je koopt een ouwe sleepboot, knapt hem
even
op en varen maar. Maar van 1979 tot heden zijn er heel wat
werkzaamheden verricht en klaar is het nooit. Hieronder een summiere
opsomming van de werkzaamheden die zijn verricht:
- de condensor in de machinekamer werd vernieuwd en
tevens
is
een
nieuwe voedingswater-voorverwarmer geplaatst
- de oude ankerkluizen werden vervangen door nieuwe
exemplaren
- de demagnetiseringskabel werd verwijderd
- er werd een nieuwe schoorsteen geplaatst met rookkast
- alle vlam-en steunpijpen in de stoomketel werden
vernieuwd (ondertussen al voor de 2e keer)
- in 1997 raakte het drijfstanglager zwaar beschadigd,
waardoor
de
gehele krukas uitgebouwd moest worden om de kruktappen op te zuiveren
- voor het koelwater werd een nieuwe
buitenboordafsluiter
geplaatst
- het berghout werd vervangen door een nieuw
- het achteronder werd voorzien van nieuwe betimmering
- tijdens het hellingen in 1999 werden over de landen van
het onderwaterschip strippen gelast als tijdelijke oplossing i.v.m.
slechte klinknagels
- nieuwe mast
- nieuw stuurhut dak en vloer
- 18½ lagers-2 nieuwe bronzen lei-ooglagers voor de
schuiven-
nieuwe drijfstang voor de bosschuif-2 nieuwe slingerstangen
- nieuwe horren boven het kwadrant op het achterschip
- in 2009 werd de golfbreker, door de vrijwilligers
zelf,
teruggeklonken. Zoals oorspronkelijk gebouwd
- begin 2012 ankerdavit gemaakt en geplaatst
- in 2016 werden het onderschip en dek gestraald en het kwadrant en de ondermast vernieuwd
- brandbluspomp en lichtmachine teruggeplaatst
- 2020/2021 slaapvertrekken vernieuwd in het vooronder
|
Uiteraard worden er ook de komende tijd nog genoeg
werkzaamheden verricht om ervoor te zorgen dat deze bijzondere
stoomsleper in de vaart blijft.
|