Januari
|
De machine van de Hercules wordt met zeil ingepakt zodat er
schuurwerkzaamheden kunnen plaatsvinden in de machinekamer. O.a. aan
oliespatplaten, vloerplaten en het machinekamerschot. De bilge wordt
leeggeschept en het vet onderuit de schroefasgland gehaald.
Op de stookplaat komt tijdelijk een allesbrander met verlengde
kachelpijp die in de luchtkoker uit komt. Zo kunnen de delen die weer
in de verf gaan lekker drogen en is het behaaglijk werken tijdens de
winterdagen. De deksel van de koelwaterpomp wordt gebikt, geborsteld en
in de Apexior No.3 gezet.
De rem van de BB voorlier van de bok wordt vastgemaakt aan
dek zodat deze nu te gebruiken is.
De water- en kolenbak wordt vastgelast op het verhoogdek en er komt een
houten afwerking omheen.
De kleine aggregaat op de bok kan gebruikt worden en de bok van
elektriciteit voorzien. Nieuwe vrijwilliger Rik gaat aan de slag met de
elektriciteitskabels.
|
|
|
Februari
|
 |
Het plan is om de heibok dit jaar mee te nemen naar
evenementen en daarvoor moet nog wel wat werk verzet worden. Het is
natuurlijk mooi om het publiek te kunnen laten zien hoe alles werkt en
dit kan eventueel ook zonder stoom.
In de achterpiek van de bok staat een grote compressor die de lieren op
lucht kan laten draaien. Deze compressor heeft een grote aggregaat
nodig, die heeft weer brandstof nodig en daarvoor laten de mannen een
gasolietank zakken in de achterpiek. Dit gaat niet zonder slag
of stoot omdat de tank te groot is voor het luik.
Maar de mannen zijn niet voor één gat te vangen en vergroten het luik
door een stuk van het achterdek open te snijden. Het kost wat passen en
meten om de tank achter de aggregaat te laten zakken maar ook dit lukt
waarna de
mannen het dek weer kunnen dichtlassen. Vervolgens wordt een doorvoer
gebrand naar buiten voor de uitlaat van de aggregaat. Weer een klus
geklaard!
|
Maart
|
Helaas is de nieuwe voormast, die met veel pijn en moeite
door Fred uit een oude stutpaal van de voormalige hei-stelling is
gemaakt, getordeerd en zolang er nog geen oplossing voorhanden is
wordt de oude mast met ontweringswater behandeld en in de
blanke lak gezet. De trede van de machinekameringang is door de vele
voeten die er op zijn gestapt zo dun geworden als een scheermes en
wordt vervangen door een nieuw exemplaar.
De houten horren die boven het kwadrant liggen worden geschuurd en in
de beits gezet. De kolenbak voor de heibok wordt met hout afgetimmerd.
Onze oude vertrouwde roeiersvlet "Argo" die overal
voor wordt ingezet draait al een tijdje niet lekker en uiteindelijk
blijkt het vliegwiel los te zitten. Als dit het einde betekent voor de
motor hebben we een grote strop.... René wil de vorderingen op en rond
de heibok 4 in het licht zetten en belt met de krant. Het AD komt aan
boord en samen met "stoomneef" Dennis staan ze de verslaggevers graag
te woord.
|
 |
|
April
|
 |
Is het werk aan een schip ooit klaar?
Er lijkt geen eind te komen aan de lijst met klussen terwijl
er vele dagen in de week enthousiaste vrijwilligers aan het werk
zijn. Er wordt geschuurd en geverfd aan kaapstander, ankerlier,
mastvoet, letters, stuurhut, de steunen van de lichtbak, het
achteronderluik en
delen van het dek en de machinekamerkap. Er wordt een nieuw stuk in het
potdeksel gelast. Nu het zeil weer van de stuurhut is kunnen de
antennes
en lichtbakken teruggezet worden. Er is een gat gebrand door de opbouw
voor de brandblusleiding en voor de pomp wordt een flens uitgedraaid.
Op de bok wordt nieuw draad gesplitst met draadogen, die niet
altijd in één keer lukken, en de draden worden daarna op de trommels
van de lieren gezet.
Als de bok meegaat naar evenementen zal er ook meer bemanning meegaan
en die moeten ergens kunnen slapen. Dus wordt er een begin gemaakt voor
kooien
in de woning. Theo, Jurgen en Kees brengen grondlatten en isolatie aan
en gestaag
ontstaan er 4 kooien die qua afmetingen flink ruimer zijn dan de kooien
in het
achteronder van de Hercules. Wordt straks nog een dingetje wie waar
gaat slapen.....
|
Mei
|
En dan is het na 18 jaar eindelijk zover. De Heibok 4 gaat
voor het eerst mee naar een evenement
"Maassluis 400 jaar Maritiem".
Met "Kleppie" de motorvlet wordt de Heibok naar de
overkant gesleept waar de Hercules al ligt te wachten. De reis gaat
voorspoedig en Kees manoeuvreert boot en bok netjes de haven van
Maassluis in waar hij zelfs achterin de kom, met een klein beetje hulp,
nog in de rondte gaat met het hele spul. Op de bok
wordt het anker gebruikt om af te stoppen en door de sleeplijnen in te
korten of te vieren wordt er gestuurd.
We laden kolen waarvan er zo'n 80 emmers naar de kolenbak van
de bok gaan voor het volgende evenement
"Dordt
in Stoom". Tijdens de vlootschouw wordt de heibok gesleept door de "Jan de Sterke"
wat een mooi in verhouding liggend plaatje oplevert. De Hercules is
twee dagen in de rondvaart terwijl op de bok achterin de Wolwevershaven
diverse demonstraties worden gegeven. "Het
Maassluisje" brengt de heibok
zondagavond vanuit de haven de rivier op waarop de Hercules hem
overpakt. Dit scheelt weer in tijd waardoor we de Dordtse brug kunnen
halen, dat is een nadeel van een bok meenemen, niet onder de bruggen
door
kunnen zonder dat ze voor ons open moeten.
Rond middernacht komen we weer in de Voorhaven aan en als alles goed
vast ligt en we nog even wat gedronken hebben is het toch al dik half
twee geweest voordat we moe maar voldaan huiswaarts keren.
We kunnen terugkijken op twee mooie en geslaagde evenementen. Chapeau
voor de organisatie, en we hopen dat er nog vele mogen volgen!
|
 |
|
Juni
|
 |
Een goede vlet met draaiende motor. Onmisbaar! Bijvoorbeeld
bij het kolen laden om de Hercules te verslepen als deze niet onder
stoom is. De motor van "Kleppie", de vlet van Kees en Willem, is
versleten en steeds moeilijker aan te slingeren. Soms zijn er vier man
voor nodig om hem aan de gang te krijgen. Er wordt besloten om de motor
eruit te halen. In het pakhuis staat nog een zelfgemaakte
luchtcompressor en die wordt opgehaald. Als malle pietjes lopen Kees en
Dennis
door de Gorzen met het loodzware ding op sleeptouw.
Met een klein ploegje van 4 man gaan we over zee naar
Terneuzen. Op zaterdag komt oud-machinist Hans die woonachtig is in
Terneuzen de ploeg versterken en verwent ons met heerlijke Zeeuwse
bolussen. Traditie getrouw eindigen we die dag na de rondvaarten naast
de "Valcke" van de Belgische marine waar we getrakteerd worden op live
muziek en "soep" met een sterk luchtje. Zondag wordt vanwege het
WK-voetbal kijken in de tent de vlootschouw afgelast. Voordat dit
spektakel losbarst blazen we met alle aanwezige boten af.
Daarna gooien wij de trossen los en doen alvast een paar
uurtjes, dit keer binnendoor, richting huis.
|
Juli
|
We varen dit jaar twee dagen passagiers tijdens het
Maasboulevardfeest Schiedam samen met het Zeekadetkorps
dat met veel enthousiasme passagiers werft op de kade.
Voor de 2e keer laden we kolen dit seizoen. Het had wat
voeten in de aarde en ook komt er nog steeds wat op en aan, maar we
hebben net op tijd weer een draaiende motor in "Kleppie" zodat we de
Hercules naar de overkant en in de rondte kunnen trekken voor het
laden. Later deze maand wordt er ook nog een beting in de vlet gemaakt.
(Even voor de leek, een beting is een zware door het dek stekende
bolder die als trekpaal van een sleepboot dient).
Met volle bunkers vertrekken we 2 dagen later over zee naar
Zierikzee voor de deelname aan de van Loon Hardzeildagen.
Het wordt een zonovergoten weekeinde met voor de zeilboten iets te
weinig wind. Er vindt een bemanningswisseling plaats, kapitein Hans en
z'n vrouw Ria nemen het stokje over. Hans deed dit al eerder naar grote
tevredenheid maar was, zo te zien op een filmpje, niet voorbereidt
op het traditionele affluitconcert. Hij weet niet waar hij het zoeken
moet in de stuurhut als de rest v/d bemanning enthousiast de fluiten
bedient.
En met een snelle bliksemactie wordt ook nog even de ss
Goudvisch door GSS
Marine uit het water gehesen en op het ponton gezet. (bekijk de
foto's)
|
 |
|
Augustus
|
 |
Er wordt een omvormer van 24 naar 12 Volt gemaakt voor de
marifoons. Tijdens de laatste reizen viel regelmatig een marifoon uit
tijdens het
zenden. Er wordt naarstig gezocht naar de oorzaak....
Het is bijna onmogelijk dat de werkzaamheden van de twee
stichtingen gescheiden blijven en als er geen dringende zaken of
evenementen op het programma staan voor de Hercules of Heibok zijn veel
van de
vrijwilligers te vinden rond het nieuwe project "de Goudvisch".
De uitdaging is groot om uit een bijna leeg casco weer wat op te
bouwen, maar voorlopig zijn de mannen nog vooral bezig met de
ontmanteling.
De laatste afsluiters worden losgehaald, en ook de schroef, die
overigens maar zo'n 16,5 mm speling bleek te hebben...
Een gedeelte van het roerwerk wordt verwijderd en de
schroefas.
En dan zullen we het maar even niet over de verwijdering van het
hardnekkige beton hebben.
De schouwcommissie van het varend erfgoed komt aan boord voor
de schouw van de heibok 4. Gelijk wordt er ook gesproken over de
Goudvisch. Het was een gezellige en informatieve middag.
|
September
|
In het ruim van de bok wordt na het aftimmeren van de wanden
begonnen met het maken van kasten. Er wordt geëxperimenteerd met de
schroef van "Kleppie" na inbouw van de andere motor.
Voor het eerst sinds jaren doen we weer eens mee aan de Open
Monumentendag. Die heeft dit jaar het thema "Op Reis".
Drie dagen van te voren wordt begonnen met een klein vuurtje in de
ketel van de Hercules. Het duurt even voordat de 8000 liter water in de
ketel warm is, i.v.m. de rek en krimp is het niet wenselijk dat dit
te snel gebeurt. De ketel van de heibok bevat "maar" 1500 liter
water en door zijn vorm en grootte kan deze sneller opgestookt worden
en heeft daardoor maar 2 uur opstook tijd nodig. De Heibok 4 ligt deze
dag ter bezichtiging voor de wal in de Voorhaven en de Hercules
fungeert als pendelboot tussen Schiedam en Vlaardingen.
|
 |
|
Oktober
|
 |
Traditie getrouw is het eerste weekend van oktober
"Furieade weekend". Dit jaar gaat ook de Heibok mee en op de
heenreis worden 3D opnames gemaakt, die hopelijk in een later stadium
op de site te zien zullen zijn. 's Avonds genieten we van de opening
met de Furie, de
lampionoptocht en het vuurwerk. Door een schilder op de kade wordt de
boot vereeuwigd op doek. Op zaterdagavond keren we huiswaarts. In de
voorhaven besluiten we eerst met z'n allen te eten aan dek en dan de
bok en boot goed af te meren. Een beslissing waar we later spijt van
krijgen. Het gaat flink waaien en voordat iedereen zijn
regenpak heeft kunnen aantrekken valt de regen met bakken uit de lucht.
Als tenslotte de boel goed vastligt slaan we het napraten maar over en
gaat iedereen gauw huiswaarts om te douchen en iets droogs aan te
trekken.
Met dat praatje komt het wel goed. Aan het eind v/d maand
houden we een vrijwilligersdag. De heiketel houdt ons warm en Kees bakt
een lekker visje op het vuurduveltje. Ook Fred is uitgenodigd. Na in
het verleden een blik te hebben geworpen op het door Kees in elkaar
geflanste informatiebord op de wal heeft hij een schitterend mooi
informatie kastje gemaakt. We maken van de gelegenheid gebruik om
dat op deze dag door hem te laten onthullen. Bedankt Fred!
|
November
|
In navolging van de nieuwe treeplank voor de
machinekameringang wordt er gewerkt aan nieuwe treden voor de stuurhut.
Deze worden gezet en glad geslepen bij de firma YCW - BECO.
Voor de Argo wordt een andere motor en
koppeling aangekocht. Hopelijk hebben we volgend seizoen weer twee
bruikbare vletten.
Vol verwachting klopt ons hart hoe de intocht van de Sint en
zijn pieten zal verlopen na alle media-aandacht dit jaar. Wij doen er
in ieder geval alles aan om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Dit
lukt, en niet in de laatste plaats door de uitmuntende stuurmanskunsten
van onze kapitein, die de boot moeiteloos tussen de haring, voor- en
achterbank naar de visbank in Vlaardingen manoeuvreert. En met dank aan
de "Pietertje Z" van de Havendienst komen we zelfs weer
met de diep stekende "Spanje" tot in de ondiepe Lange Haven in
Schiedam, en gelukkig, er ook weer uit.
De
Restauratie Werkplaats Schiedam weet een oplossing voor de
getordeerde mast en hij wordt daarheen vervoert met Kleppie.
|
 |
|
December
|
 |
Door Jan worden er alvast draadeinden voor de nieuwe motor
van de Argo gedraaid. De oude motor wordt losgemaakt van zijn fundatie,
waarna hij op het ponton gezet wordt.
Dynamo en startmotor worden verwijderd. En op de één na laatste dag van
het jaar volgt ook de Argo zelf
de weg naar het ponton.
Het jaar loopt op zijn einde. De kerstkaarten zijn verstuurd.
De stuurhut krijgt weer zijn houtbeschermende mutsje. En
zo goed als mogelijk is wordt alles voorbereid voor de komende
vorstperiode. De ketels zijn leeg en worden schoongemaakt en
voorbereidingen worden
getroffen voor de tweejaarlijkse keuring.
2015 belooft een feestelijk jaar te worden, ons paradepaardje, de oude
dame "Hercules" bestaat dan namelijk 100 jaar.
Wij hebben er zin in en gaan vol stoom op weg naar
 |