Scheepsjournaal 2015

Gedane zaken....

Januari


Het jaar begint goed met op 10 januari de nieuwjaarsborrel. Aan de vele uren die ze aan boord besteden zou je het soms niet afleiden maar de meesten van onze vrijwilligers hebben naast hun hobby nog gewoon een baan en niet altijd één van 9 tot 5. Er zijn mannen bij die werken in de volcontinu, of zelfs tijdelijk in het buitenland en op zee. Dus de ploeg is helaas niet compleet maar het is wel heel gezellig.

Rik, onze elektricien, begint na het afronden van al het elektrisch op de bok aan de bedrading op de Hercules.
De kasten van de woning op de bok gaan in de grondverf. Voor de keuring van de ketels wordt de binnenzijde grondig geschrapt en geborsteld. Inspectieluiken nagelopen, het watergedeelte van de peilglazen schoongemaakt. Teveel om op te noemen. En 's avonds zullen de niet al te jonge vrijwilligers zich met spierpijn en stramme ledematen afvragen waarom ze ook alweer voor deze hobby gekozen hebben.


Februari


De vertegenwoordigers van Lloyd's komen aan boord voor de periodieke keuring van de ketel van de heibok en de Hercules. Altijd weer even spannend maar het belangrijkste is misschien wel om je eigen ketel goed te kennen. We hebben het hier tenslotte over een groot drukvat en dat moet gewoon in orde zijn. Een paar vrijwilligers grijpen deze gelegenheid aan om een proeve van bekwaamheid in klinken af te leggen. Hiervoor is een speciale klink opstelling gemaakt. De proef wordt door hen met succes afgelegd.

Voor de jaarlijkse vergadering van de Vereniging Stoomvaart reizen we dit keer af naar het Woudagemaal in Lemmer. Een passende locatie voor de stoomfanaten en na de vergadering krijgen we een interessante rondleiding en kijken we onze ogen uit in het mooie complex dat niet voor niets op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat.

Maart


Na de ketelkeur kan weer begonnen worden met het opbouwen. De appendages (afsluiters, kleppenkast, spuikraan, veiligheidstoestel) kunnen terug. De vuurbruggen en roosterbedden worden weer opgebouwd. Nieuwe pakking op maat gezaagd. Inspectieluiken teruggeplaatst.

Onze roeiersvlet Argo wordt onder handen genomen. De motorkist en vloerplaten gaan eruit. De oude motorfundatie wordt losgebrand en afgeslepen. De bodem gebikt. Een nieuwe fundatie voor de motor gelast waarna de bodem twee keer in de Apexior No.3 gaat. Hierna kan de tweedehands Tornycroft erin waarna de motorsteunen worden aangepast en de motor uitgelijnd.

Rik loopt de elektriciteitskabels in en onder de stuurhut na en de bedrading naar de schakelkast. De opstappen naar de stuurhut zijn aardig versleten. Er worden vier nieuwe gemaakt van ruitjesplaat waarvan de hoeken worden rond gesmeed. Hoeklijnen pasgemaakt. De oude treden worden losgeslepen en de nieuwe erop geklonken.


April


De banken aan dek v/d Hercules zijn echt aan vervanging toe en samen met Bas worden er nieuwe gemaakt. Voor het warm nader, het laatste onderdeel van de ketelkeur waarbij de veiligheid er op tijd uit moet gaan, worden de ketels opgestookt. Bij de testen op de Hercules gaat de veiligheid er op het gewenste moment uit. Helaas zijn bij de Heibok een paar van de deksels, van de in totaal acht stuks, tijdens het opstoken, niet dicht te krijgen. De ketel moet van druk af en er wordt andere pakking gesneden. Gelukkig blijft de boel nu wel goed dicht. En blaast ook hier op tijd de overdruk de ketel uit.

Deelnemen aan de openingsact op Koningsdag. Wat waren we er trots op en wat hebben we hard gewerkt en gepoetst om alles op tijd klaar te krijgen. Familie en vrienden zaten startklaar voor de televisie. Alle vergaderingen en voorbereidingen ten spijt liep het allemaal anders dan verwacht. We waren maar enkele seconden in beeld en op een enkeling van onze vloot na heeft niemand het koninklijke gezelschap gezien. Gelukkig mocht dit de pret niet drukken. Het werd een soort mini Dordt in Stoom, en een gezellig samenzijn met de overige bemanningen. In de Rietdijkhaven hadden we de dag van tevoren een samenkomst waarbij de Oranje wodka van Ketel1 er gretig in ging en er alvast een toost werd uitgebracht op onze Koning.

Mei


We gooien de trossen los voor een reis naar Lekkerkerk waar we de volgende dag zullen rondvaren voor de Oranjevereniging samen met de Jan de Sterke. We maken een tussenstop om in de hoek van de Wilhelminahaven een afscheid te fluiten voor een ongeneeslijk zieke vriend en schipper van de bruine vloot, waarna we een beetje gelaten de reis vervolgen. Bij aankomst ligt de Jan al aan het ponton afgemeerd en het wordt een gezellige maar kille avond aan dek met een lekkere snack en een borreltje om warm te blijven. De volgende dag varen we af en aan met passagiers en het laatste vaartje is voor de leden van de Oranjevereniging zelf inclusief een klein nipje. Als we bij vertrek naar huis nog een heerlijke Chinese maaltijd meekrijgen kan de dag helemaal niet meer stuk.

In de week hierna klinken de stoomfluiten nogmaals voor een passend vaarwel voor de overleden schipper die op zijn eigen schip door de sluis komt en langs boot en bok op weg gaat naar zijn laatste bestemming. Het huilen van de sirene op de bok geeft aardig de gevoelens weer van menig omstander. De volgende dag wordt met behulp van de havendienst boot de Heibok 4 naar de Florijnhaven gesleept om op zaterdag deel te nemen aan de Molendag. De mannen hijsen Kleppie in de takels en vervangen de schroef. 's Avonds genieten we van de gezamenlijke barbecue met de bruine vloot en Kees en Harm bakken een heerlijk visje. Op zondag gaan we op ons gemakje weer terug naar de Voorhaven.


Juni


De hak van de Goudvisch wordt onder handen genomen, deze was aardig krom. Met behulp van twee kelderwinchen en een warmstoker komt hij weer redelijk recht.

De schoorsteen v/d Hercules krijgt een nieuwe verflaag. Dit is best een vervelend klusje. Eén hand aan de ladder en de andere voor de verf. Niet fijn, vooral niet als je hoogtevrees hebt.

Met "Kleppie" de boot naar de overkant verhalen om kolen te laden, dat was de bedoeling, zoals al vele malen eerder. De motor van Kleppie gaat steeds harder roken maar de boot blijft muurvast in de modder steken. Ook onze eigen kilogrammen in de meertouwen gooien haalt weinig uit, en we moeten het uiteindelijk opgeven. Maar de kolenwagen is onderweg, dus help wat nu? Gelukkig is buurman Geert met zijn binnenschip "Renova" niet te beroerd om een handje te helpen. Hij sleept ons richting het midden v/d voorhaven en gooit los. Tot onze verbazing loopt de boot weer vast en moet er opnieuw vastgemaakt worden. Na nog wat hulp van extra handen aan de wal komt het goed en liggen we net voordat de kolenwagen arriveert ter plekke en kan er geladen worden. De volgende dag arriveren de twee ton rookloze kolen die waren besteld in Engeland. Ze stonden inmiddels in Nederland en Cor de chauffeur van onze sponsor Ketel 1 heeft ze voor ons opgehaald. Als Cor arriveert staat Geert weer klaar om te helpen. Met zijn autokraan tilt hij tweemaal een palet kolen over zijn auto aan boord van de "Gaston". Bedankt mannen !!

Juli


Er wordt al bijna een jaar over gesproken, we gaan naar Burghsluis voor de finish van de Tour de France op Neeltje Jans. Mooie gelegenheid om weer over zee te gaan. Het worden mooie/warme dagen met leuk gezelschap, een barbecue en receptie ter ere van het 35-jarige bestaan v/d watersportvereniging. Op de dag v/d finish varen we uit met genodigden aan boord vergezeld door een groep Hoogaarzen. Helaas wordt het noodweer. Iedereen zoekt een goed heenkomen en de Hoogaarzen keren terug naar veiliger haven. Als het weer iets lijkt op te knappen komen ze gelukkig terug. Op moment van finishen breekt de zon door de wolken waarop het bronzen koor goed van zich laat horen.
De boot blijft in de jachthaven van Burghsluis totdat we vertrekken naar Zierikzee voor de hardzeildagen. We reizen op en neer en Jurgen, die enigszins in de buurt woont houdt geregeld de wacht aan boord en benut de tijd nuttig met verfklusjes en het bijhouden van ketel en vuur.
We fungeren weer als start- en finishschip in Veere en op zaterdag lopen zoveel mogelijk deelnemers in kledij uit 1928 wat een erg leuk plaatje oplevert. Na de prijsuitreiking doen we alvast een stukje huiswaarts en overnachten we bij de Krammersluis. Hierdoor zijn we zondagmiddag niet te laat weer terug in Schiedam. Wel fijn om de boot na al die dagen weer op zijn vertrouwde plek te zien liggen. Bekijk de foto's van de twee evenementen.


Augustus


Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, en het bleef lang onzeker maar na 10 jaar doen we weer mee met Sail Amsterdam. Ze geven aardige golven op en dwars in dus laten we het idee varen om over zee te gaan. We zijn niet de enigen die richting Amsterdam gaan en bij de Beatrixsluizen is het merkbaar druk. Op het wat saaie Amsterdam Rijnkanaal benutten we de tijd met wat laatste sop- en poetskarweitjes. We hebben een mooi plekje aan de Noordwal in A'dam en er komen gelijk al wat buurtjes kennismaken. De volgende ochtend vroeg komen de gasten aan boord voor de Sail-In. Op donderdag gaan we in de bloemen, hortensia's dit keer. We doen iedere dag een rondje op het IJ, wat veel concentratie v/d schippers vereist, wat een gekrioel. 'S avonds genieten we van het vuurwerk en misschien nog wel meer van de chaos erna, als iedereen snel huiswaarts wil en het soms allemaal maar net goed gaat. Zaterdagavond gaan we met alle bemanningen richting de Elfin waar de verjaardag van Frank, onze voorzitter van de Vereniging Stoomvaart, gevierd wordt. Zondagmiddag vertrekken we vóór de stremming van de Sail-Out en overnachten in Vianen. De volgende morgen verlaten we de haven alweer vroeg en genieten van het ochtendgloren. Rond de middag zijn we terug en eten gezamenlijk nog wat in de woning op de bok. Het was een fantastisch evenement, hopelijk zijn we er over 5 jaar weer bij!

September


We beginnen de maand met het varen voor een privé gezelschap. Aan het eind van de middag gooien we de trossen los en na een rondje varen meren we af voor de wal in Rotterdam om met z'n allen naar het vuurwerk te kijken van de Wereldhavendagen.

De Hercules die in 1915 gebouwd is bestaat dit jaar 100 jaar. Om hier de nadruk op te leggen pronken we het hele jaar met een mooie kreet op de boeiing: "Al 100 jaar met het bronzen koor, deze oude dame gaat ervoor!". Ook wordt er contact opgenomen met diverse media om hier aandacht aan te besteden. Voor Open Monumentendag gaan we met Heibok en boot door de sluis en meren af aan de kade van de Buitenhavenweg vergezeld door diverse schepen van de bruine vloot. We zijn de hele dag toegankelijk voor bezoek. Hoewel we een beetje uit de loop liggen en de dag erg rustig begint hebben we toch heel wat vrienden, bekenden en oud vrijwilligers mogen verwelkomen. We sluiten de dag af met een gezellige barbecue en frituur aan dek van de Heibok4.

Tevens wordt deze maand de gasinstallatie gekeurd.


Oktober


Tijdens de voorbereidingen voor het vertrek naar de Furieade komt verslaggeefster Ellis van "Schiedam Leeft" nogmaals aan boord. Ditmaal om wat uitgebreider verslag te doen van de activiteiten van de stichting. Dennis maakt op de heenreis naar Maassluis een Timelapse filmpje vanaf de heibok.

Met Kleppie halen we de nieuwe koelkast voor de Hercules op aan de overkant van het water. De vorige was oud, een stuk kleiner, en voldeed niet echt meer tijdens langere evenementen. Op de heibok wordt een mastvoet gemaakt voor een nieuw te plaatsen mast en Theo gaat verder met het maken van een keukenblok in de woning. De voorzieningen aan boord van de bok zijn minimaal en beetje bij beetje komt hier verandering in.

November


November, de tijd van de intochten. Na dagen van voorbereiding krijgen we één dag van te voren te horen dat als het weer zo blijft de intochten weleens afgelast zouden kunnen worden vanwege de harde wind. Gelukkig blijkt op zaterdagochtend dat het spektakel op het water doorgang kan vinden. Eerst richting Vlaardingen, onder begeleiding van onze stoomfluiten en de muziekband op het achterdek brengen we de Sint en zijn pieten tot aan de Visbank. Als de Sint te paard het centrum in gaat verlaten wij weer stilletjes de haven en gaan op weg naar Schiedam. We arriveren rond het middaguur aan het Hoofd en worden ook hier verwelkomd door een enorme menigte. Per koets vervolgt de Sint zijn weg, onze taak zit erop en we gaan terug naar onze stek.

In de daaropvolgende dagen wordt de boel vorstvrij gemaakt. De ketel en de achterpiek gaan leeg, en alle leidingen worden doorgeblazen. De antennes in de bovenmast v/d Hercules gaan eruit om de bovenmast te kunnen verwijderen waarna deze in ontweringswater wordt gezet.


December


Op de Hercules gaat de band uit de schoorsteen zodat het gedeelte van de pijp hierachter behandeld kan worden. Met behulp van de toprunner van de heibok wordt de voormast van de boot verwijderd. Een mooie klus voor in de winter want in het verwijderen en vernieuwen van de elektra gaat heel wat tijd zitten.

De filterbak en overlooptank worden schoongemaakt. De persleiding van de lensjager gerepareerd. De Goudvisch krijgt een nieuwe schroefas. Er worden flenzen gesneden voor de koelwateraansluiting van de Argo.

Op de één na laatste dag van het jaar houden we een verlate kerstborrel met de vrijwilligers die vrij zijn.

Ondanks de sombere voorspellingen qua evenementen hebben we, al met al, toch geen slecht jaar gehad. Tot in 2016!