Scheepsjournaal 2022

Gedane zaken....

Januari


Op een regenachtige zaterdag worden er, met behulp van de Heibok, diverse spullen uit de Henderika gehesen. Uit de machinekamer een luchtfles, pomp, tussenas met lager en twee grote stukken fundatieplaat. De ankers worden van de kop gehaald en uit de voorpiek komen twee lange kettingen.

De mannen laten de machine van de Goudvisch op lucht lopen en smeren de zuigerstangen in met witte vaseline. Er wordt een waterleiding gemaakt van de achterpiek naar de machinekamer. Naast de machine komt een bankje. De toekomstige ketel wordt gebikt en uitgezogen. De vertegenwoordiger van Lloyd's komt langs om de reparatie van de ketel te bespreken. Er wordt een deurtje gemaakt met scharniertjes voor de werkbank. Door de draaier wordt gewerkt aan de zuigerstang voor de pomp aan de machine. De elektricien realiseert een stopcontact bij de werkbank. De timmerman begint aan de vloer in het achteronder. Er komen twee leidingen voor het lenssysteem.

Helaas krijgen we bericht dat op 7 januari twee oud vrijwilligers zijn overleden. Leen Bes, bekend als de kok met zijn bolhoedje en onze voormalige draaier Jan van der Kraan.


Februari


Vanwege de aanhoudende harde wind en het hoge water wordt de vloot door veel mensen extra in de gaten gehouden. Voor de zekerheid wordt er een trosje bijgezet. We helpen de buurman een handje door met behulp van onze roeiersvlet zijn verkochte 18 meter lange mast naar de overkant te verslepen waar hij met behulp van een kraan op een vrachtwagen geladen wordt.

Op de Goudvisch gaat de timmerman verder met de vloer in het achteronder. De maten voor een kooi worden uitgezet. In de kleine ruimte is het puzzelen om alles zo efficiënt mogelijk in te delen, gelukkig is dat onze timmerman wel toevertrouwd. Met een naaldhamer in de aanslag wordt er geregeld in de ketel gekropen om deze verder schoon te bikken. De ketel moet van nieuwe pijpen worden voorzien en na wat rekenwerk wordt er materiaal besteld. Op de ketel worden er vijf nagels in de oude gaten van het watergedeelte van het peilglas geklonken. Flenzen worden afgedraaid en gaten geboord voor de lensjager. De afgebroken tapeinden van de blokflenzen op de dom van de ketel worden ingeboord. Twee nieuwe blokflenzen afgedraaid voor de kleppenkasten. Een blokflens geklonken op de plek van de oude spuiafsluiter. Leiding gebogen voor de 24 volt stoomturbine en lensjager. Er wordt een zekering voor de accu's geïnstalleerd boven de werkbank. De machinist heeft de cilinderoliepomp gereviseerd, die is mooi geworden.

Maart


Op de Hercules wordt gewerkt aan de achterboeing. Bikken, schuren en in de Owatrol.

De timmerman gaat verder met intimmeren van het achteronder op de Goudvisch. Er komt een kast met een deur.
De veiligheid wordt nagekeken. Aan de spui worden de klinknagels dicht gekookt. Eén steunpijp wordt op lengte gemaakt en alles opgemeten. Diverse klinkgereedschap wordt in orde gemaakt. Twee blokflenzen worden op de ketel geklonken en daarna afgekookt. Twee aansluitingen worden aan de binnenzijde ketel gelast voor de voedingswater binnenleiding. De ketel wordt schoongemaakt en gaat in Apexior no.1. Er worden bouten uitgezocht en in het ketelfront gedraaid voor de rookkast. Steunpijpen op maat in de ketel gedaan en uitgerold. Voor de lassers wordt er een tent om de ketel gefabriceerd om de steunpijpen te kunnen lassen zonder wind. Er worden nog 30 vlampijpen op lengte gemaakt.


April


Het begin van het vaarseizoen komt in zicht en ons paradepaardje verdient weer wat aandacht. In de opbouw van het achteronder wordt een patrijspoort vervangen. De gele bies krijgt een nieuw verfje evenals de naamletters voorop. De hoeklijn langs de opbouw en roef wordt geschuurd en gaat in de primer en daarna in de zwarte lak.

Als één van de vrijwilligers gereedschap nodig heeft, op een zondagochtend begin deze maand, ontdekt hij water op de platen in het ruim van de Heibok. Andere vrijwilligers worden ingelicht en met een dompelpomp wordt het water weggepompt. Er wordt met vereende krachten geprobeerd het lek te dichten met snelcement. Het wordt een latertje. Ook in de dagen erna lukt het niet om het gat te dichten, het cement is niet aan te slepen. We beginnen te vermoeden dat de bok, die met laag water nogal eens op de bodem ligt, erger lek is dan in eerste instantie gedacht. De hele maand moeten we blijven pompen om de boel droog te houden.

Op de Goudvisch worden de diverse vlampijpgaten in de vlamkast geschuurd evenals de vlampijpeindjes waarna ze in de gaten geplaatst worden en vastgewalst. De spuikraan wordt geïnstalleerd. Na de zeepsop test met een beetje perslucht worden nog twee pijpen nagerold.

Mei


Voor het geval dàt worden voor de ketel van de Hercules nog een paar vlampijpstoppers gemaakt. Voorbereidingen worden getroffen voor het eerste evenement van het seizoen, Dordt in Stoom. De verblijven worden gesopt en de bedden gelucht. Er wordt water geladen en opgestookt. Op de Heibok4 is het nog steeds dagelijks lenzen geblazen. En passant wordt de ketel van de Goudvisch er weer in gehesen en worden er div. spullen van de Hendrika afgetakeld. Er wordt een A-frame in elkaar gezet en uitgeprobeerd (om te kunnen strijken onder de bruggen). Vier dagen vóór het evenement gooien we los om koers te zetten naar Scheepswerf Baars in Sliedrecht waar de Heibok terecht kan voor een hellingbeurt. Het wordt een lange dag. Bij de eerste poging lopen de draden van de wagen klem. Onze kapitein (een oud berger) is volhardend en met behulp van de Argo en het werfbootje komt de draad los en lukt het alsnog de bok droog te zetten. De volgende dag blijkt na het afspuiten dat heel veel nagelkoppen verdwenen zijn en er komt heel wat laswerk aan te pas om de boel weer te dichten. Ook komt hier en daar een dubbeling. Vier lange dagen wordt er door een paar vrijwilligers knetterhard gewerkt om de klus te klaren. Vrijdag om 11 uur gaat hij weer te water. We worden ten afscheid verrast met een lekkere lunch op de werf. Rond 15.00 uur gaan we los en op naar Dordt. We meren af aan de Merwekade in afwachting van de vlootschouw. De Jan de Sterke pikt de Heibok4 op en de Hercules de bok Juno van Koek uit Sleeuwijk. Op zaterdag en zondag vaart de Hercules passagiers waarbij de gebruikelijke wedstrijd niet kan ontbreken. Dit keer met de Volharding1 en de Hugo. De Heibok4 is in de Wolwevershaven te bezichtigen. Op maandagochtend gaan we op ons gemak huiswaarts en na een kleine vier uur lopen we de Voorhaven weer in, waarna we nog wel anderhalf uur bezig zijn om alle vaartuigen weer volgens schema vast te leggen. Een hele klus altijd. Moe maar voldaan kunnen we terugkijken op een mooi evenement en een bok die weer waterdicht is met dank aan Scheepswerf Baars! (filmpje H4 klaar gestoomd)


Juni


Met pijn in ons hart moeten we bij gebrek aan stukkolen onze grotere evenementen voor de rest van het seizoen afzeggen. We gaan verder met onderhoud. Er wordt aan het juk van de machine v/d Hercules gewerkt, er gaat 7/10 van het lager af. Het snuifkraantje van de koelwaterpomp wordt nagekeken. De bovenzijde van de schoorsteen en de band in de pijp worden aangepakt.

Op de Goudvisch worden gedeeltes van het dek er in geklonken zo ook de hoeklijntjes op dek. Daarna volgt het staande gedeelte voor de machinekameringang en wordt de kap pas gemaakt. Voor de rookkast wordt een plaat uitgebrand waarna er een soort S-vorm ingeslagen wordt. Daarna gaan we aan dek hoeklijnen klinken voor de koelkast. Bij onze vrienden van YCW-BECO mogen we de spantjes voor de ronding komen walsen.

Juli


Op de Goudvisch verschijnt de eerste strip op de ketel om de rookkast vorm te geven en het eerste plaatje boven de vuurmond wordt gemonteerd. In de voorplaat worden de gaten afgetekend en aan de binnenzijde worden strippen geklonken. Het middenplaatje wordt pas gemaakt. De voorplaat wordt natuurlijk weer 'vastgeklonken' aan de hoeklijn. Aan dek worden gaten geboord voor de randen van de kolen luiken. Hierna worden de hoeklijntjes in elkaar gezet en aan het dek vastgeklonken. Rob, die de nagels tegenhoudt in de bunker, is blij als de klus geklaard is.
Het plafond in het achteronder wordt wit geverfd en er wordt een plaat pas gemaakt voor de voorkant van de koelkast aan dek. Er worden gaten geboord en de plaat voorlopig vastgezet met boutjes.

En passant gaat een deel van onze bemanning helpen klinken aan de ketel op de Dockyard III.


Augustus


De maand begint met een vervelend ongeluk. Eén van de vrijwilligers raakt gewond door het werken met een slijptol en wordt per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. De schrik zit er goed in, dat hopen we nooit meer mee te maken.

Bij onze roeiersvlet 'Argo' worden de kleppen gesteld maar daarna lijkt er iets niet in orde. Een week later hangt hij in de takels van de Heibok en blijkt de schroef los te zitten. Deze wordt aangezet en voorzien van een nieuwe splitpen. Halverwege deze maand kan hij de Henderika, de voormalige Willem Marie, van vrijwilliger Dennis naar de overkant slepen. Die gaat bij Shipyard Rotterdam op het droge.

Op de Goudvisch wordt de BB hulpstoomafsluiter op de dom gebout, de leiding gebogen en gehecht vlakbij de stoompomp. Er worden negen platen voor de onderkant van de koelkast geklonken. Voor de bodem en de achterkant van de kombuis worden twee platen uitgeslepen die worden gezet bij YCW-BECO waarna het kombuisje erin wordt geklonken met wel liefst 140 klinknagels. De SB hulpstoomleiding wordt gebogen en de flenzen er aan gehecht. De hoofdstoomleiding gebogen en twee tussenflenzen gemaakt. Boven de werkbank en stookplaat komt verlichting. De uitslag, het onderste deel van de schoorsteen dat boven op de rookkast komt, wordt gemaakt en op de rookkast gebout.

September


Het grootste deel van deze maand zijn diverse van onze vrijwilligers behulpzaam op de werf bij de Henderika. Dat bewijst maar weer eens hoe hecht de club vrijwilligers is. Ondanks het zware vuile werk, vaak met hoge temperaturen in de buitenlucht, gebeurt het met plezier en volle inzet. Ook vrijwilligers van andere stoomschepen helpen een handje, wat heel erg gewaardeerd wordt.

Aan het eind van de maand kunnen we eindelijk weer toewerken naar een evenement met boot en bok. Gelukkig hebben we voor korte reisjes nog wel genoeg kolen in de bunkers. Na de nodige voorbereidingen vertrekken we met de Argo en stoomsloep Johanna op sleeptouw naar de Furieade in Maassluis.

Op de Goudvisch wordt het dek geborsteld en gedeeltelijk in de verf gerold. Zo ook de kolenbunker luiken. Leuk weetje, deze zijn gemaakt van de oude koelkast deuren van de Volharding I. Het stijgstuk voor de schoorsteen wordt rond gemaakt op een zelfgemaakt aambeeld waarna het geklonken wordt. Na het aanbrengen van een strip aan de binnenkant wordt dit gedeelte pas gemaakt op de uitslag van de rookkast. Er wordt bekeken welke peilglazen gebruikt kunnen worden op de ketel. Na keuze worden er houders voor gefabriceerd.


Oktober


Het is heel fijn om na twee jaar weer aanwezig te kunnen zijn op de Furieade. Met de meegenomen stoomsloep varen we 's avonds gezellig met diverse gezelschappen een rondje door de haven. Het gaat niet heel vlot dus bekijken we de volgende dag de schroef eens van dichtbij. We takelen de achterkant van de sloep uit het water met behulp van de bok, tevens een leuke demonstratie voor de mensen aan de wal.

We zijn uitgenodigd door de molenstichting voor het 'Molenrondje' op de Hoeksche Waardse Molendag. We varen passagiers tussen Oud-Beijerland en Puttershoek. Het weer zit helaas niet mee, maar de passagiers die het trotseren zijn enthousiast en hopen op een vervolg in 2023.

Op de Goudvisch worden de peilglazen op de rookkast gemonteerd. En aan de binnenzijde van de rookkast worden "oude" brandplaten vastgelast. Er wordt een stuk leiding gemaakt voor de BB kleppenkast naar de ketel toe en gehecht. Eén peilglas wordt aangesloten op de ketel, zowel water- als stoomgedeelte, hiervoor worden er flenzen uitgebrand en afgedraaid.

Aan het eind v/d maand kan dan eindelijk het 'ZWARTE GOUD' worden ingeslagen. Een flinke intering op de reserves met de huidige prijzen.

November


De maand van misschien wel de leukste en spannendste evenementen van het jaar, de diverse intochten van de Goedheiligman. We beginnen zoals altijd al vroeg in Vlaardingen, nummer één, waarna we terugvaren naar de thuishaven in Schiedam voor nummer twee. Een week later vertrekken we gemakshalve al de avond van tevoren voor nummer drie, de intocht bij Boskalis in Papendrecht. Rotterdam ligt er schilderachtig bij in het avondlicht. Verderop blijken de bruggen van de Drechtsteden speciaal te zijn verlicht om te laten zien wat het verleden met de toekomst verbindt: het gevecht tegen klimaateffecten en het water, met een link naar de historische Sint-Elisabethsvloed. Wat een prachtig schouwspel!

Op de Goudvisch wordt gewerkt aan de SB voedingsleiding naar de kleppenkast met tevens een dekwasaansluiting er op. Bovenop de veiligheid worden twee aansluitingen gemaakt voor de afgewerkte stoompomp en 24 volt stoomturbine. Het SB peilglas wordt geheel aangesloten op de ketel.


December


Met peddels roeien we onze voormalige roeiersvlet Argo naar de overkant van de Voorhaven. De ontmantelde motor wordt met een kraanwagen uit het bootje gehesen en gaat naar het bedrijf waar machinist Willem werkt. Daar kan hij uit elkaar worden gehaald en nagekeken. Later in de maand wordt de Argo met behulp van de H4 uit het water gehesen en ondersteboven op het ponton geplaatst waarna ze afgespoten kan worden.

Voor de Goudvisch worden twee steunen gemaakt en gehecht bij de stookplaat die dienen als aanvaring steun zodat de ketel niet naar voren kan komen. De warmtewisselaar wordt afgeperst op 14 kg en in de machinekamer gehesen. Met veel passen en meten wordt het tweedehands mangatdeksel voor de ketel pas gemaakt.

Chelsea bedrukt voor alle vrijwilligers een linnen tasje met hun naam en afbeelding van de Hercules, wat een leuk kado. Bedankt Chelsea!