Januari |
|
De kolenbunkers zijn niet vol na de laatste keer bunkeren. Eens rondvragen. Er blijkt nog ergens een partij ongebruikte kolen te liggen. Twee aanhangers vol. In de Voorhaven worden ze met de hand gelost in de Hollandse boot. Met scheppen als peddels wordt de kostbare last in meerdere vaartjes naar de overkant gebracht waar het op het ponton geschept wordt. Veel werk, maar daar zijn de mannen niet vies van. Alle beetjes helpen in deze dure tijden nietwaar?Voor de ketelkeur worden alvast de appendages nagekeken. De werkzaamheden aan de Argo gaan ook door. Het roer en de schroef worden onder handen genomen. De kop wordt bewerkt met een naaldhamer. Het blijkt nodig om deze van een paar extra strippen te voorzien.Voor de ketel van de GV wordt de binnen spuipijp gebogen. Voor de rondpompinstallatie worden diverse maten opgenomen. Er worden twee leidingen gebogen voor de buis van de warmtespiraal waarna alles aan elkaar wordt gehecht tussen spui en afsluiter bij de kleppenkast. Er worden diverse lampen opgehangen en aangesloten in de machinekamer. Voor de lamp boven de stookplaat worden kabelhouders gemaakt. En er wordt een begin gemaakt voor een filterbak. |
|
Februari |
|
![]() |
De maand begint met een triest bericht. Cor, jarenlang de vaste chauffeur van de mooie Scania van K1, is plotseling overleden. Cor was vaak aanwezig met de Hardzeildagen in Veere. Tijdens de aanbrengwedstrijd te vinden in onze kleine kombuis waar hij ontelbare pannenkoeken gebakken heeft voor de hele wedstrijdcommissie en de bemanning. We gaan hem missen.We krijgen een tweedehands magneet boormachine met toebehoren, die komt van pas, bedankt! Voor de keuring van de ketel van de Hercules worden de vuren schoongemaakt en de vlamkast geborsteld.
|
Maart |
|
De keurmeester van LRQA komt langs. Hij heeft het druk. Er moeten drie ketels in- en uitwendig gekeurd worden. Gelukkig worden ze alle drie in orde bevonden. In de periode daarna kunnen de diverse appendages weer terug op hun plek. De Argo krijgt een laag antifouling en de mannen gaan naar een vervangende motor kijken.Op de Goudvisch wordt een flens op de warmtewisselaar gebout. De warmtespiraal wordt op de ketel aangesloten. Er wordt een flens afgedraaid voor afgewerkte stoom en afgeslepen. Diverse delen van de machinekamer worden in de witte epoxy verf gezet. De manometer wordt opgeknapt waarna hij op een houten plaat wordt bevestigd. Het dek van het ponton wordt vrijgemaakt om de bovenkant van de koelkast met de hand om te slaan. Daarna wordt er een luikrand op geklonken. De filterbak wordt op zijn plek gemonteerd en aangesloten op de voedingswater voorverwarmer.
|
![]() |
April |
|
![]() |
De mast van de Hercules wordt aan dek van de heibok kaal geschuurd. Ook de gaffel wordt onder handen genomen. Beiden worden weer voorzien van diverse lagen lak. In de vuurgang komen de roosterbaren weer terug.Op de ketel van de heibok worden de appendages gemonteerd, voorzien van nieuwe pakking, en gaan de inspectieluiken er weer in. Halverwege de maand gaat de bok van zijn plek om de Argo weer te water te laten en stoomsloep Johanna neemt de lege plek op het ponton in.Op de Goudvisch wordt de tweede afgewerkte stoomleiding gemaakt tussen de twee warmtewisselaars. Er worden diverse leidingen van isolatie voorzien en in de grondverf gezet. Het is tien jaar geleden dat de Goudvisch opgehaald werd in België. Een mooie gelegenheid om met een fotocamera naar boord te gaan om de huidige voortgang vast te leggen, het klinken van de ombouw van de koelkast. Tevens een goede smoes om te verbloemen dat er iets leuks staat te gebeuren voor onze voorzitter. De burgemeester komt langs om hem uit te nodigen voor het ontvangen van een lintje. Het duurt even voordat bij Kees het kwartje valt. Een goed teken voor de vrijwilligers die al een kleine twee jaar in stilte met de voorbereidingen bezig waren. En, wat fijn zo'n vooraankondiging, want hoe krijg je Kees anders in een pak gepraat? |
Mei |
|
Voor de mast van de Hercules krijgen diverse armaturen een paar laagjes verf, waarna ze weer aan de mast gemonteerd kunnen worden. Met behulp van de heibok wordt het eerste deel van de mast weer op zijn plek gehesen.We zijn uitgenodigd voor de molendag met de heibok. Bij het voorbereiden van de ketel blijken er wat doppen lek van de fieldpijpen. Ze worden vervangen door reservepijpen. De ketel wordt gevuld met water en de pijpen worden gecontroleerd op lekkage. Hierna gaan de roosters terug in de ketel. Er wordt kolen en hout geladen. Er komt een vuurtje in de ketel. Helaas lekt de voedingspomp en het mangatdeksel. Voor de pomp wordt nieuw draad getapt in de aftappluggen en er komen nieuwe stopjes in. Het deksel wordt voorzien van nieuwe pakking. Bij gebrek aan een werkende Argo mogen we de havendienstboot lenen om de bok naar de plaats van bestemming te slepen. Het wordt een gezellige molendag waarbij aan dek diverse demonstraties worden gegeven met draaiende lieren en de stoombrandspuit.Voordat de vervangende motor in de Argo kan moet er nog wel het een en ander veranderd worden. Zo moet de fundatie worden aangepast, de koelwaterleiding omgelegd en de gasolietank gaat terug op zijn plek. Het stuwlager wordt geïnstalleerd; en de motor op rubbers gezet. De uitlaat wordt verandert.Op de Goudvisch worden twee strippen gemaakt en gedeeltelijk geklonken voor schuifluiken aan weerszijden van de koelkast. Er wordt een constructie gemaakt om de machinekamertrap op te kunnen hangen. |
![]() |
|
Juni |
![]() |
De achterpiek van de Hercules, waar de drinkwateropslag is, wordt schoongemaakt en van een nieuwe laag cement voorzien. Het dak van de stuurhut wordt nagelopen. De kitranden worden vervangen waarna het dak weer in de primer en de lak gezet kan worden. In de mast komen de lampen en antennes terug. Ook de boordlichtbakken gaan weer op hun plek. De Hercules wordt weer klaargestoomd voor een evenement. Nadat we vorig jaar helaas wegens het gebrek aan kolen de havendagen in Terneuzen moesten afzeggen, zijn we dit jaar weer van de partij. We krijgen deze reis versterking van diverse opstappers; Molenmaker Jesse v/d molenstichting, Wesley van de stoomkraan Schelde 38 en zelfstandig ondernemer Jeroen. Superfijn, bij gebrek aan voldoende bemanning voor de machinekamer. We genieten van hun enthousiasme. Op de terugweg overnachten we in Bruinisse, opzij v/d Jacob en Dockyard III. Gezellig bijpraten met de mannen.Op de Goudvisch wordt het losse luik boven op de koelkast geklonken. |
Juli |
|
Op de Hercules gaat de hoge druk schuif uit elkaar. Van de excentriek wordt 0,2 mm tussen uitgehaald. Verder worden de lagers van de bosschuif nagezien. De houten banken aan dek krijgen een nieuwe laag beits. Er wordt opgestookt. We mogen weer deelnemen als start- en finishschip aan de hardzeildag in Veere. Ook dit keer gaan opstappers mee, Marnix en Robbert. Helaas gaat tijdens de reis de geiser in de kombuis kapot. Dat is voor de afwas nog te overzien, daar zetten we een fluitketel voor op het gasfornuis. Maar douchen met koud water is niet heel aantrekkelijk.Er wordt naar het koelsysteem van de Argo gekeken. Een beugel gelast om gas te kunnen geven. De expansie tank wordt opgehangen. We krijgen de motor niet goed ontlucht. De koelpijpen worden doorgespoeld en de koelwaterpomp uit elkaar gehaald.Op de Goudvisch gaat de vuurmond op zijn plek. Het onderste stuk van de schoorsteen wordt doorgeslepen op de plek waar hij moet gaan knikken. Er wordt een bovendemper in de pijp gemaakt en voor de schuiven op de koelkast worden handvaten gemaakt. |
![]() |
Augustus |
|
![]() |
De tent achterop de Hercules gaat eraf. Er wordt aan de antenne gewerkt voor de AIS. Er worden nieuwe beugels voor de antenne gemaakt en vastgezet.Op de Goudvisch gaat er dagen werk zitten in het uitlijnen en plaatsen van de luchtpomp. Er worden twee aandraaistukken gemaakt om de veiligheid te kunnen afstellen. Er komen 'laagste waterstand' markeringen op de rookkast. Het heeft wat voeten in de aarde voordat het juiste knikpunt uitgezocht is voor de schoorsteen en de dubbelingen aan binnen- en buitenkant op de goede plaats zitten en geklonken kunnen worden. Voor de natte luchtpomp wordt een aanzuigleiding gemaakt. Er worden rookkastdeuren gemaakt waar scharnieren op geklonken worden. Op de voor- en achterkant van het verlengstuk van de bovenpijp wordt een strip geklonken. Er worden dikke strippen gemaakt voor de evenwicht armen die straks de tegengewichten vast gaan houden. Met behulp van de smidse, waar onlangs een ventilator onder werd gemaakt, worden deze warm gesmeed en daarna gebogen.Kees en Dennis gaan een dagje helpen op de Volharding 1. Dennis in de machinekamer en Kees in de stuurhut. Zonder telegraaf en stoomstuurmachine is het ouderwets afzien. Er moet gebruik worden gemaakt van 'ellebogenstoom'. En ze kunnen gelijk kijken hoe het knikgedeelte van de schoorsteen daar in elkaar zit.De koelwaterpomp van de Argo wordt weer in elkaar gezet en doorgespoeld. De mannen laten de motor draaien en maken diverse proefvaartjes. Ze zijn nog niet tevreden omdat de motor tijdens het stationair draaien bijna geen koeling krijgt. |
September |
|
De brandblussers op de Hercules worden gekeurd.Op de Goudvisch wordt de constructie gemaakt om de rookkastdeuren op te hangen. Strippen worden gebogen waar pijpjes op gelast worden. Scharnierpennen worden op maat gemaakt en voorzien van schroefdraad M20. Voor de tegengewichten worden gaten in de balansarmen geboord. Het tweede deel voor de schoorsteen wordt uitgemeten, doorgeslepen, een strip gemaakt en in elkaar geklonken. Er worden ronde schijven uitgebrand die gaan dienen als tegengewicht voor de schoorsteen. En halve maantjes, nodig om een vuurbrug te maken. Het tweede schoorsteendeel wordt op het eerste deel geklonken. Bij YCW-BECO worden de twee laatste platen gewalst voor de schoorsteen. Twee platen voor de vuurbrug worden pas gemaakt en strippen op gelast o.a. voor de roosterbaren. De kantroosters worden vermaakt. Het derde schoorsteendeel wordt pas gemaakt en in de lengte aan elkaar geklonken. Persleiding voor voedingwater gebogen en gehecht. De vuurbrug wordt in orde gemaakt. Roosterbaren op lengte gemaakt en de nok er af geslepen. Ook het vierde deel van de pijp wordt op maat gemaakt en geklonken. De stoomturbine wordt uitgetest met lucht. De voedingleiding wordt afgelast. Het deksel bovenop de koelkast wordt aangepast en er wordt een handvat op geklonken. Het derde deel van de schoorsteen wordt met een paar popnagels vast gezet, nu nog klinken.... |
![]() |
Oktober |
|
![]() |
Op de Goudvisch wordt diverse elektriciteitswerk verricht en het laatste deel van de schoorsteen gaat aan elkaar en wordt overeind gezet. De Volharding 1 komt langs, leuk! Er wordt een oog op de pijp geklonken om hem vast te kunnen zetten. Er worden twee letters 'V' uit plaat geslepen en rond geslagen in de vorm van de pijp. De overstort van de luchtpomp naar de filterbak is klaar. Er worden naamborden gemaakt.Halverwege de maand gaan we met de Hercules naar het droogdok Jan Blanken in Hellevoetsluis. Onze eerste keer daar, maar wat een bijzondere ervaring. Mooi om te zien hoe de vrijwilligers van het dok samenwerken om het schip goed op haar plek te krijgen en te stutten. Als ze droog staat in het 'Kieldok' wordt gelijk begonnen met afspuiten en het afsteken van pokken. Op dag twee verder met afspuiten en wordt de ankerketting uitgelopen, twee maal 80 meter. Op de derde dag komt de inspecteur voor de diktemeting van het casco dat goedgekeurd wordt. Er komt versterking voor het lassen. Het weer zit niet echt mee dus wordt er een zeiltje gespannen. En omdat er buiten niet zo heel veel kan gebeuren met de regen, wordt er ook nog een stopper in de ketel gezet. We krijgen een afvaardiging van Boskalis aan boord die de dokbeurt gesponsord heeft, wat een brutale vraag na de laatste Sinterklaasintocht al niet heeft kunnen bewerkstelligen. Na een paar dagen met een klein clubje aan boord te hebben gebivakkeerd gaan we vanwege de regen even naar huis. Daar wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt om een nieuwe trosbeschermer te maken op de bok. Gelukkig wordt het ook weer een keer droog en kan het casco in de verf gezet worden. Er wordt voorzichtig aan weer opgestookt. En dan breekt na twee weken de dag aan dat we het dok weer gaan verlaten. Het dok wordt weer gevuld, het water dendert met groot geweld van de trappen af, machtig om te zien. Op eigen kracht varen we weer huiswaarts. |
November |
|
We varen met de Hercules de intochten in Vlaardingen en Schiedam en een week later bij Boskalis in Papendrecht. In Vlaardingen worden we ontboden op het podium door de Sint en de burgemeester. We mogen als eersten een kado van de Sint ontvangen, een scheepsbel omdat we hem en zijn pieten al veertig keer in Vlaardingen mochten brengen. Wat een eer! Aan het eind van de maand wordt er 20 ton kolen geladen. Er gaat ook een deel op de bak en een klein deel in de kolenbak van de heibok. De ketel gaat leeg en alles wordt vorstvrij gemaakt.Op de rookkastdeuren van de Goudvisch worden handvaten gelast. De deuren zijn nu klaar inclusief de brandplaten aan de binnenkant. Ze krijgen een verfje. De persleiding is aangelegd en klaar. We hebben nu een hulpvoeding. De schoorsteen gaat in de primer. Het eerste vuur gaat in de ketel met de smoes anders droogt de verf niet op de schoorsteen. De voedingspomp wordt uitgeprobeerd. Er wordt een stoomfluitleiding gemaakt. De vetsmering zit er ook weer op. De tijdelijke smeerpotjes worden gemonteerd. En dan komt het moment dat er voor de eerste keer stoom is. De machine draait. De veiligheid wordt getest. Het is al donker als in de Voorhaven gelijk een proefvaartje gemaakt wordt. De ketel krijgt isolatie. Het eerste echte karweitje voor het bootje volgt als we een klein ponton dat we gekocht hebben uit de Nieuwe Haven gaan ophalen. |
![]() |
December |
|
![]() |
Op de Hercules gaan o.a. de filterbak en condensor leeg voor de winterperiode.Diverse onderdelen van de motor van de Argo worden verwijderd. De kop van de Mercedes gaat eraf en word uitgespoten. De verstuivers worden afgeperst op 115 kilo.Ook op de Goudvisch wordt alles vorstvrij gemaakt. De ketel en voedingswatervoorwarmers worden leeg gedrukt met lucht en alles nageblazen en propjes gaan uit de leidingen. De veiligheid en kleppenkast gaan van de ketel, de kleppen worden geschuurd. De ketel wordt leeggemaakt van restwater en slik. De zuigvoedingsleiding gaat er af en de flens wordt nagelopen. Ook de persleiding gaat er af en er wordt een aftap op gelast. Er wordt een smeerolieleiding op de lagedruk krukpen gemaakt. De veiligheid en kleppenkasten worden weer teruggeplaatst. De cv pomp wordt op 220 volt aangesloten. Het roer wordt in elkaar gezet, uitgelijnd en het lager tegen de voorkant van de stuurhut gemaakt. Er komt een oog op de voorzijde van de koelkast om de pijp vast te zetten. De bovendemper in de pijp wordt compleet gemaakt. De bakboord kleppenkast wordt afgemonteerd. De koelkast wordt zwart geverfd. Er komt een staaldraad met koppeling op de pijp en koelkast. Er worden twee boordlichten kaal gemaakt. De ketel wordt geïsoleerd met isolatie dekens waarna vanuit de bunkers de tussenplaten geplaatst kunnen worden. In de stuurhut worden hoeklijntjes geklonken onder het roer.Blijf ons volgen in
|