Januari |
|
De blokroosters boven het kwadrant van de Hercules worden onder handen genomen. Na een behandeling met ontweringswater worden ze geschuurd. In de luikjes van de vooronderkap zitten slechte plekken, na het uitslijpen van het slechte materiaal wordt er een nieuw stuk ingelast. De diverse houten borden aan dek worden door de timmerman onder handen genomen.Voor de schoorsteenrand van de Goudvisch wordt een mal gemaakt. De afblaaspijp wordt met een veiligheidsnaald vastgezet. De platen in de kolenbunker aan de kant van de ketel worden gemonteerd. Het blijkt na een schreeuwerige proefvaart toch wel heel handig om bovenbediening te creëren en er wordt een begin gemaakt aan de omzetbeweging hiervoor. De afstandsbediening voor de smoorschuif wordt door het dek geïnstalleeerd. In het vooronder zorgt de elektricien voor vaste verlichting. |
|
|
Februari |
Op de Hercules wordt verder gewerkt aan de blokroosters. Na het schuren gaan ze in de beits. Nu de roosters weg zijn kan gelijk het dek eronder in de verf gezet worden. De luikjes van de vooronderkoekkoek krijgen ook een verfje waarna de lichtrandjes, voorzien van nieuw glas en kit, worden teruggeschroefd.Elf jaar na aankoop staat de Goudvisch volop in de schijnwerpers. Allereerst staan we met een artikel in de Sleep & Duwvaart (link naar de fotopagina v/d Goudvisch aldaar). En al heeft ze al een paar keer kort voor onszelf gevaren, helemaal klaar is ze nog niet. Er worden onder andere nog twee schepplaten gemaakt voor de kolenbunkers en een afstandsbediening voor de aanzuig v/d cv pomp. Dan staat het warm nader voor de deur. Er wordt water geladen en opgestookt. De keurmeester van LRQA komt aan boord. Op wat kleine details na is alles in orde. Gelijk wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om even een proefvaartje te maken. Een paar emmertjes kolen mee en gaan! De voedingspomp blijkt nog niet helemaal naar wens te werken. Een paar dagen later wordt er weer opgestookt en 'serieus' kolen geladen. De Hercules wordt van haar plek getrokken zodat de Goudvisch langszij de Heibok4 kan afmeren waar nog een paar ton kolen aan dek opgeslagen ligt voor haar. Na afloop wordt er nog een klein rondje gevaren. Het uiterlijk van het bootje laat nog wat te wensen over, daarom gaat de schoorsteen in de zwarte lak, de letter V in de witte lak en na het borstelen van het dek gaat ook deze in de verf, zo ook de voorbolders. Onder aandacht van diverse fotografen en plaatselijke pers haalt ze op 27 februari in de Oude Haven van Rotterdam de laatst overgebleven en net gerestaureerde spoelingschuit van Schiedam op. Hier doe je het toch voor? Na jaren hard werken met een geweldige groep vrijwilligers vaart ze eindelijk weer over de Nederlandse wateren.... |