Scheepsjournaal 2008

Gedane zaken ....

Januari

Het komt niet vaak voor dat alle vrijwilligers van de stoomsleepboot Hercules tegelijk samenkomen, maar begin januari probeert iedereen toch even langs te komen om aan boord persoonlijk z’n nieuwjaarswensen over te brengen.

Deze jaarlijkse bijeenkomst is dan ook een prima gelegenheid om gezamenlijk iets te ondernemen en deze keer een uitnodiging te accepteren van onze hoofdsponsor, ‘Ketel 1’, voor een bezoek aan de nabijgelegen spiksplinternieuwe molen “De Nolet” en de jeneverstokerij. Een verslag van een bijzonder verrassende en geslaagde middag…



Februari


De ketel wordt deze maand nagekeken. Ook al is er dit jaar geen formele ketelkeuring (da's om het jaar), dan nog wordt de ketel getest en wordt de sliklaag, de vervuiling van het water die na het stoken onderin de ketel overblijft, verwijderd.

Ook worden stappen ondernomen om de oorspronkelijke bouwtekeningen, waarvan sommige dateren uit 1909(!), te reproduceren. Er zijn ooit kopieën van de Fremad II opgevraagd uit de rijksarchieven in Denemarken. Maar die kunnen uiteindelijk de tand des tijds niet weerstaan. Met dank aan Steve Dampier zijn ze te bekijken op de site.

Maart


Het timmerwerk gaat onverminderd door: de nieuwe trap naar het achteronder staat alweer in de lak, droogt lekker aan boord van de Heibok en wordt binnenkort op z'n plek gezet. Inmiddels zijn ook de trapjes aan bakboord en stuurboord vernieuwd (mooi werk, Peet!) en is de Hercules weer min of meer klaar voor bezoekers.



April


 

Er is voor de ware liefhebbers vanaf deze maand een kartonnen bouwplaat van de Hercules. De schaal is 1:100, dus een echte uitdaging!

En ondertussen herleven oude ambachten aan boord: menig uurtje was het geluid van gehamer op klinknagels te horen. Het luik in de stuurhut is opnieuw geklonken en kan al gauw nog eens 100 jaar mee!

 

 

 


Mei


Het klinken is vol enthousiasme opgepakt en op de digitale plaat vastgelegd. Een viertal filmpjes geeft een aardige indruk van wat het werk, wat misschien niet helemaal op ambachtelijke wijze is uitgevoerd, maar toch de nodige spierkracht heeft gekost!



Juni


Alhoewel het evenementenseizoen vorige maand met Dordt in stoom is losgebarsten gaan de klussen gewoon door: er is een nieuwe WC-pot geplaatst, de oude was niet meer geheel waterdicht.... (toch iets te enthousiast geklonken?!!) Er is een goeie 12 ton kolen geladen en de drinkwatertank is met 6 ton bijgevuld. De Hercules ligt al met al weer aardig diep (zie foto)!

De blokroosters zijn opgeknapt een paar keer in de owatrol gezet.


Juli


Een bijzonder reisje buitengaats met gemengde gevoelens. Het komt niet zo vaak voor dat iemands laatste wens is dat zijn as verstrooid wordt over de Noordzee. Een 'ere-klus', die de Hercules en haar bemanning op waardige wijze hebben volbracht. Natuurlijk wordt een dergelijk verzoek niet zomaar ingewilligd: Rijkswaterstaat en de Havendienst moeten geinformeerd worden.

Normaal gaat de vlag halfstok, maar dat is in dit geval op verzoek van de overledene niet gedaan. De as wordt over stuurboord uitgestrooid en de meegebrachte bloemen gaan daar achteraan. Vervolgens wordt er een rondje om de plek gevaren en 3 keer gefloten...



Augustus


Een happening die de Nieuwe Waterweg vanaf het Lage Licht tot ver voorbij Rotterdam bijna een dag in haar greep hield: de thuiskomst van de ss Rotterdam op 4 augustus, het fraaie visitekaartje van de Holland Amerika lijn. Nostalgie herleefde wanneer herinneringen werden opgehaald aan de te-water-lating in 1959. Toen zag het zwart van de mensen op het Hoofd in Schiedam, gelegen tegenover de toenmalige werf van de RDM. En nu waren belangstellenden wederom massaal uitgelopen om het schip met al haar grandeur te bewonderen: met een snelheid van 3 knopen werd ze gesleept door de Magic en de Spirit. Er waren ook veel belangstellenden op het water, natuurlijk was de Hercules als escorte van de partij!


September


De lucht komt normaalgesproken binnen via de luchtkokers op de machinekamer. Deze kunnen gedraaid worden om meer lucht te 'vangen', het is maar net hoe de wind staat.

De huidige luchtkokers zijn duidelijk te kort voor het mooi (en het praktische). De opening moet eigenlijk boven de stuurhut uitkomen en dat is bij de Hercules bij lange na niet het geval. Er wordt naarstig gezocht naar

HANDIGE PLAATWERKERS

die, misschien als praktijkopdracht voor school, naar het voorbeeld van een oude luchtkoker van de Furie een nieuwe koker willen kloppen en klinken. Informatie of misschien een tip? We komen graag in contact via email.

 


Oktober


 

Af en toe trekt Willem, die als machinist meestal onderdeks in de machinekamer bezig is, de stoute schoenen aan en klimt naar boven om alles eens van de andere kant te bekijken. Wanneer de Hercules niet onder stoom is, wordt meestal een deksel op de schoorsteen gelegd, om onnodig inregenen te voorkomen. Da's een klus die Willem dan gelijk maar voor z'n rekening neemt!

Maar bij de overtocht van de Goed Heiligman gaat het deksel er natuurlijk wel weer vanaf. Dat is niet helemaal zonder gevaar, want sommige Zwarte Pieten denken dat ze tijdens de reis nog een beetje kunnen oefenen met pakjes bezorgen in de schoorsteen en dat loopt dan niet altijd even goed af. Willem mag dan ook z'n schoenen (zelfs de stoute) beslist niet laten slingeren beneden!Stoute schoen

November


Sint Nicolaas en zijn Pieten zijn op 15 november weer met de assistentie van een incognito Hercules en haar bemanning veilig afgezet in Vlaardingen.

Terwijl de Sint zich, omringd door een opgewonden kinderschare, naar het stadhuis beweegt voor een officiële ontvangst door de burgemeester, vaart de Hercules stilletjes de haven uit.



December


Terugkijkend op een heel gevarieerd jaar, horen we in de Voorhaven in Schiedam toch wat anders klinken dan kerstklokjes! De vrijwilligers van de stichting Calorische Werktuigen kunnen simpelweg niet stilzitten.

Bij de Heibok 4 wordt namelijk een aantal spanten opnieuw geklonken. Zie filmpje, met dank aan Dennis (en de klinkers natuurlijk)!

In het nieuwe jaar staat alweer heel wat op stapel. De ketelkeuring komt er weer aan en er staan natuurlijk de nodige klussen op de lijst, zodat de Hercules en de Heibok 4 voor alle stoomliefhebbers ook in 2009 spik en span voor de dag kunnen komen!

Prettige feestdagen en een voorspoedig 2009!